Ga naar inhoud

aankoopadvies gevraagd voor router


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil een router kopen om een PC met kabel en een laptop draadloos aan te sluiten. De verbinding via Ethernet-kabel naar de PC moet zo snel mogelijk zijn, draadloos voor de laptop is niet zo belangrijk. Is er tussen de volgende twee routers een verschil voor gebruik over Ethernet-kabel: Linksys WAG160N-EW Wireless-N/G ADSL2+Gateway Annex A http://www-be.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=BE%2FLayout&cid=1175242784640&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=8464036109B17 en: Linksys WAG54G2-EW Wireless-G ADSL2+Gateway Annex A http://www-be.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=BE%2FLayout&cid=1175247870734&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=7073470734N09
Link naar reactie
[quote:212f9e1c47="gerben"]Nee, ze hebben voorzover ik kan zien, beide 100Mbps ethernet. De 160N is natuurlijk wel sneller over wifi en heeft ook een groter bereik.[/quote:212f9e1c47] Zou die Linksys WAG54G2-EW Wireless-G ADSL2+Gateway Annex A (m.a.w. de goedkopere van de twee) problemen hebben als hij op het gelijkvloers van een gewoon rijhuis hangt en een draadloze verbinding moet onderhouden met een laptop op de 1ste verdieping en betongewelven ertussen? Of is het bijlange niet zo problematisch en heb je die "N" eigenlijk alleen nodig bij extreme omstandigheden, b.v. meerdere verdiepingen, 100den meters ver, enz...? Probleem is natuurlijk dat ik geen enkele voeling heb met de specificaties...
Link naar reactie
Ik heb zelf alleen ervaring met de Linksys WAG160N. Dit lijkt me een leuk dingetje zonder uitstekende delen. Ik heb dit systeem voor een klant geinstalleerd en alleen het installeren van de PCMCIA netwerkkaarten vond ik moeizaam verlopen. Wanneer de router geen WPA2 ondersteunt, zou ik die nu niet kopen. Zover ik weet is het 54G model een stukje goedkoper. En daarom misschien interessant. Ik ken dit model niet dus het is voor mij een beetje gissen of dat model voldoende functionaliteit heeft. Over de functionaliteit wordt in de winkels te weinig informatie gegeven. Men praat in termen van redelijk, goed en beter. Wanneer een groot bereik gewenst, door bv 2 betonnen vloeren heen, tja, het blijft altijd gissen ook voor hun. Door het beton gaat ook niet lukken, maar door de ramen, buiten om, mogelijk weer wel. En duur is volgens de winkel in ieder geval altijd beter. De koper kijkt iha naar de prijs. Tja, de router moet ook gewoon genoeg kunnen. Een log bekijken lijkt misschien nutteloos. Maar ja, ik wordt nogal vaak gemeld door mensen die schrikken als hun firewall over een inbraken begint te klagen. Tja, dan is het best handig als de router het een en ander kan.
Link naar reactie
[quote:e056b1191c="patrickda"]Zou die Linksys WAG54G2-EW Wireless-G ADSL2+Gateway Annex A (m.a.w. de goedkopere van de twee) problemen hebben als hij op het gelijkvloers van een gewoon rijhuis hangt en een draadloze verbinding moet onderhouden met een laptop op de 1ste verdieping en betongewelven ertussen?[/quote:e056b1191c]De router moet echt slecht zijn, of heel ongeunstig geplaatst zijn, als die dat niet red. Zelf heb ik een al wat oudere 11 M/bit Wlan en daarmee heb ik bereik in mijn hele huis en 50 meter er buiten. Goed de ontvangst is op die afstand dan wel echt minimaal.
Link naar reactie
[quote:5c4b8d8e43="Hans.Vosman"] ...Ik heb dit systeem voor een klant geinstalleerd en alleen het installeren van de PCMCIA netwerkkaarten vond ik moeizaam verlopen. Wanneer de router geen WPA2 ondersteunt, zou ik die nu niet kopen... [/quote:5c4b8d8e43] Dit begrijp ik niet zo goed. Ik denk niet dat ik zo'n PCMCIA netwerkkaart ga nodig hebben, toch zeker niet voor m'n PC (ken totaal niets van netwerken...). Maar hebben de huidige generatie laptops dan nog zo'n PCMCIA netwerkkaart of is er ondertussen alweer iets nieuws? Bij de specs van laptops zie ik b.v. staan: "10/100Mbit LAN & Wireless LAN 802.11b/g", maar geen sprake van PCMCIA, waarschijnlijk is dit iets dat voorbijgestreefd is dan? En WPA2 ken ik ook niet, is dit iets waarvan je vermoedt dat ik dit in de toekomst zou nodig hebben? Het staat alleszins wel bij de specs van die WAG160N (nl. bij "encryptie-algoritme").
Link naar reactie
WPA2 is de encryptiestandaard. Dit is de enige die nu nog veilig is, de andere kunnen gekraakt worden. Vrijwel alle huidige routers/kaarten doen tegenwoordig WPA2. Maar je komt een enkele keer zelfs nog wel aanbiedingen tegen van apparaten, die alleen WEP ondersteunen. Saturn heeft zich hier al een paar keer aan bezondigd, met antieke Belkin routers. PCMCIA wordt niet meer gebruikt, expresscard is de vervanger. Maar jouw laptop heeft al wifi, is dus niet aan de orde.
Link naar reactie
PCMCIA is voor jouw niet van belang. De huidige generatie heeft Wlan. Ik had het probleem dat ik met oudere notebooks moest werken. En ja, dat gaf allerlei probleempjes. Mogelijk dat je tegen instelproblemen aanloopt. Anderzijds, dat soort problemen zijn nagenoeg altijd oplosbaar. Een PCI express card is waarschijnlijk ook niet nodig.
Link naar reactie
[quote:cf315d2b12="Hans.Vosman"]PCMCIA is voor jouw niet van belang. De huidige generatie heeft Wlan. Ik had het probleem dat ik met oudere notebooks moest werken. En ja, dat gaf allerlei probleempjes. Mogelijk dat je tegen instelproblemen aanloopt. Anderzijds, dat soort problemen zijn nagenoeg altijd oplosbaar. Een PCI express card is waarschijnlijk ook niet nodig.[/quote:cf315d2b12] PC heeft Realtek Giga LAN 10/100/1000 Fast Ethernet en laptop moet nog aangekocht worden... Instel-/configuratieproblemen zou ik natuurlijk liefst zoveel mogelijk vermijden.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ondertussen die WAG160N gekocht en geïnstalleerd zonder problemen. Ik vermoed dat de meesten zo'n router constant op het electriciteitsnet laten zitten, maar kan het kwaad als ik dit niet zou doen? Gaan er dan b.v. instellingen verloren of zo? Het is omdat er voor het moment maar één PC op aangesloten is (tweede - reden waarvoor die router eigenlijk gekocht is - komt eraan). En nog een vraag: als ik er een tweede PC wil op aansluiten (draadloos natuurlijk) moet ik een soort installatiemenu doorlopen. Is het mogelijk om van buitenaf verbinding te maken zonder dat dit via dat menu van die router gebeurt? Of kan men dit pas proberen éénmaal er een tweede PC draadloos erop is geïnstalleerd waarbij men dan die andere PC zich laat voordoen als deze die geïnstalleerd is? Of eigenlijk: moet ik niets vrezen zo lang er geen computers draadloos geïnstalleerd zijn op het netwerk? (zijn misschien wel heel "simpele" vragen voor jullie, maar ik denk dat jullie wel al doorhadden dat ik niets van draadloze netwerken ken...)
Link naar reactie
  • 1 maand later...
OK, nu 2de stap: netbook voor m'n dochter draadloos verbinden...lukt dus niet. De installatie van die WAG160N was eerst vlekkeloos verlopen, maar als ik nu die netbook wil toevoegen vindt hij deze niet. De netbook vindt wel het draadloze netwerk en zegt: "IP-adres verkrijgen...". In de instellingen van de WAG160N heb ik het MAC-adres van die netbook ingesteld om verbinding te mogen maken. Ik vermoed dat alle (beveiligings)instellingen gelijk ingesteld zijn. Waarom zou die WAG160N die netbook niet kunnen vinden?
Link naar reactie
[quote:35dbec04da="gerben"]Kijk eerst eens of je met de beveiligingen uit wel verbinding kunt krijgen.[/quote:35dbec04da] Ik heb nu gezien dat er een fout zat in de versleutelingssleutel en deze opnieuw ingegeven in de netbook. De melding "IP-adres verkrijgen" is nu weg, hij heeft nu een IP-adres gekregen, er staat ook "verbonden" en de gateway "ziet" nu die netbook en het lijkt erop dat het netwerkje werkt. Maar ik krijg nu die netbook niet on-line! Wat is de volgende stap om het Internet te kunnen delen? Ik heb al die gateway laten de connectie repareren maar zonder resultaat. Je zou toch denken dat indien die gateway op Internet kan en het netwerkje ook OK is dat die twee computers op Internet moeten kunnen? Of niet?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...