Ga naar inhoud

draadloos internet en andere draadloze verbindingen in buurt


anoniem

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een laptop met de mogelijkheid tot draadloos internet. Ik heb echter nog een router waar twee peecees met utpkalel aanhangen en heb dus nog geen draadloze router. Wanneer ik mijn laptop nu opstart, zie ik bij de systemtray een klein monitortje wat de status van de draadloze verbinding weergeeft. Er staat een geel uitroeptekentje doorheen, en de tekst 'beperkte of geen verbinding'. Bij de netwerkverbindingen in configuratiepanel staan 3 verbindingen: een LAN (met de status verbonden en broadcom 440), een 1394-verbinding (met de status verbonden en daarachter 1394-netwerkkaart) en als derde een draadloze internetverbinding metd e status beperkte of geen verbinding en daarachter ook weer de apparaatnaam. ----> Vraag 1: wat is 1394-verbinding?? Wanneer ik bij de systemtray dubbelklik op het draadloosnetwerk-icoontje krijg ik een window met als eerste tabblad algemeen. Wanneer ik daar aanklik draadloos netwerk selecteren zie ik 4 netwerken, met diverse namen en eentje met de naam PCmonteur (en dit is tevens een voorkeursnetwerk..dat staat erbij??). Bij drie daarvan staat wanneer je erop kikt netwerksleutel vereist. Bij eentje staat onbeveiligd netwerk. ----> Vraag 2: wie is die PCmonteur? ----> Vraag 3: blijkbaar zijn er netwerken in de buurt die draadloos op internet kunnen en die nu zichtbaar worden. Wat betekent dit? Kan iedereen op de pc van diegene? Hoe ben ik er zeker van dat ik onzichtbaar ben voor anderen in de buurt, of althas dat de inhoud van mn HD onzichtbaar is. Ik heb overigens tot dusver geen draadloos netwerk geconfigureerd. Alleen dus de router met draad en daar zitten twee peecees aan met utp-kabel op mn mininetwerkje. Is dit netwerkje -ook al is het niet draadlos- toch zichtbaar voor anderen? Dank!
Link naar reactie
[quote:d2e7a0fd7a="EstherR"]----> Vraag 3: blijkbaar zijn er netwerken in de buurt die draadloos op internet kunnen en die nu zichtbaar worden. Wat betekent dit? Kan iedereen op de pc van diegene? Hoe ben ik er zeker van dat ik onzichtbaar ben voor anderen in de buurt, of althas dat de inhoud van mn HD onzichtbaar is. [/quote:d2e7a0fd7a] Het kan wel maar hoeft niet...Als je niks deelt dan kunnen die andere mensen er natuurlijk niet bij,hoogstens kunnen ze van jouw internet profiteren.-Natuurlijk- willen we dat niet, dus daarom heb je dingen zoals een MAC-adress, en Wireless Encyption Protocol.
Link naar reactie
[quote:f9b1ee31bf]----> Vraag 1: wat is 1394-verbinding?? [/quote:f9b1ee31bf] IEEE1934 is wellicht beter bekend als FireWire. [quote:f9b1ee31bf]----> Vraag 2: wie is die PCmonteur?[/quote:f9b1ee31bf] Iemand in je omgeving, die z'n draadloos netwerk die naam heeft gegeven neem ik aan. Voorkeursnetwerk zal in dit geval te maken hebben met de sterkte van het signaal denk ik. [quote:f9b1ee31bf]Ik heb overigens tot dusver geen draadloos netwerk geconfigureerd. Alleen dus de router met draad en daar zitten twee peecees aan met utp-kabel op mn mininetwerkje. Is dit netwerkje -ook al is het niet draadlos- toch zichtbaar voor anderen?[/quote:f9b1ee31bf] Beveiliging van een bedraad netwerk is in principe makkelijker, omdat er een fysieke verbinding (met draad) moet zijn met de router. De router is vanaf het internet wel zichtbaar (op je eigen IP adres) maar indien gekozen voor een goed wachtwoord en geen open poorten is het een stuk lastiger om hier in te breken. Het netwerk is iig niet zichtbaar in de omgeving (het zend immers geen radiosignaal uit). Over de beveiliging van je evt toekomstige draadloze netwerk: 128-bits WEP-encryptie (of als je hardware het toelaat schijnt WPA nog iets beter te zijn) en daarnaast nog het invoeren van de MAC adressen van je hardware in de router.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...