Ga naar inhoud

Groot prijsverschil in netwerkkaarten?


anoniem

Aanbevolen berichten

Realtek maakt prima controllerchips, de fabrikant die zo'n Realtek gebruikt haalt vaak niet het onderste uit de kan qua prestaties.

Dat kan betekenen dat twee kaarten van verschillende merken die dezelfde Raltek chip gebruiken toch heel verschillende prestaties laten zien. De ellende is dat je met een kaart met Realtek eigenlijk een gokje waagt. Aan de doos zijn de prestaties niet af te lezen, daar kom je in de praktijk pas achter. Sommige Realtek kaarten die volgens de doos 100 Mbps aankunnen komen er niet eens in de buurt.

Hier staat een test die laat zien dat er tussen Realtek kaarten veel verschil kan zitten. http://www.dslwebserver.com/main/nictest.html

[This message has been edited by BK (edited 21-12-2001).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by BK: Sommige Realtek kaarten die volgens de doos 100 Mbps aankunnen halen dat niet eens.
A-merk kaarten (3-Com, Intel, etc) halen dat ook niet hoor...

Feit blijft dat Realtek kaarten een ongekende prijs/kwaliteit verhouding hebben...

------------------ Bill Gates: Scharrel een ouwe doos op, en zet er Linux op :) Chiquita71: tja...hahahah om nu linux op mezelf te zetten vindt ik wat ver gaan.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bill Gates: [quote:5aafbe7c6a]Originally posted by BK: [b:5aafbe7c6a]Sommige Realtek kaarten die volgens de doos 100 Mbps aankunnen halen dat niet eens.
A-merk kaarten (3-Com, Intel, etc) halen dat ook niet hoor...

Feit blijft dat Realtek kaarten een ongekende prijs/kwaliteit verhouding hebben...

[/b:5aafbe7c6a][/quote:5aafbe7c6a]

Ha ha je was me net voor, ik vond het zelf nogal ongenuanceerd. A-merk spul haalt ook die 100 Mbps niet, dat klopt. Maar ze presteren wel beter dan de 'merk-onbekend' Realtek kaartjes.

Link naar reactie
Voor ADSL/Kabel heb je weinig aan een 100 Mbps kaart (tenzij je een 100 MBit aansluiting krijg natuurlijk ), 512kbps kan je makkelijk halen met een 10 Mbps kaartje, doe ik ook, geen enkel probleem (wel een 3Com trouwens, maar die kreeg ik en toen kon de Realtek, die de snelheid makkelijk bijhield, eruit).

------------------ Bill Gates: Scharrel een ouwe doos op, en zet er Linux op :) Chiquita71: tja...hahahah om nu linux op mezelf te zetten vindt ik wat ver gaan.

Link naar reactie
Met 3com zit je altijd goed, Realtek is een beetje een ander verhaal. Die chipset wordt door meerder fabrikanten gebruikt. De chip zelf schijnt best o.k. te zijn, alleen verschilt het resultaat per fabrikant. MAW, ze hebben niet altijd een even goede reputatie. Betekent echter niet dat het altijd slechte kaarten zijn. De vraag is; ben je bereid om meer te betalen voor een 3com (stuk duurder, maar vrijwel nooit gemekker...) of ga je voor voordelig (en gok je op een prima werkende realtek)

Kijk ook effe hier: http://www.thetechzone.com/reviews/smartlink/UE1205RU/ http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Roundups/NIC_card/11.html

------------------ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem...

Link naar reactie
quote:
Originally posted by BK: Ik heb zelf een 10 Mbit 3Com 509b in ISA uitvoering .........kosten als je 'n gebruikte koopt. Voor 10 a 15 gulden heb je een echte 3Com!
inderdaad: werkt prima zo ook als ISA. Of op een beurs: veel NE-2000 of compatibles liggen er (geen Realtek), werken bij mij onder windows 95/98 en linux probleemloos. Op beurzen tussen de 5-25 piek (nw of 2e hands). Onder studenten kom je vaak restpartijen PCI 3COM900B TPO (10MB) tegen voor 10-25 piek, geen geld, immers kost nieuw meer dan 150 piek. Plug en play. Effe zoeken op het web of rondvragen bij kenissen/school/werk.

Link naar reactie
Yep, voor wat men tegenwoordig breedband internet noemt is een 10 Mbit kaartje ruim voldoende.

Ik heb zelf een 10 Mbit 3Com 509b in ISA uitvoering (ISA is nog lang niet dood!) in m'n PC zitten. Werkt perfect, Plug 'n' Play installatie werkt als een zonnetje. Niets op aan te merken, het leuke van deze kaartjes is dat ze tegenwoordig bijna niets meer kosten als je 'n gebruikte koopt. Voor 10 a 15 gulden heb je een echte 3Com! De mijne zat een 486 die ik van de slopershamer heb gered.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ook een keer een Realtek -kaartje gekocht. Was geen PnP maar wel een week bezig geweest om het kreng aan de gang te krijgen. En het fraaiste vanalles: de bijgeleverde drivers herkenden 'm totaal *NIET*. Trouwens ook een keer een BNC kaartje meegenomen uit de 2ehandswinkel. Voor een knaak! (uhm, 1 euro nogwat) Beetje mazzel met die goedkope dingen kan nooit kwaad.
Link naar reactie
Ik ben net 1 week bezig geweest met mijn pc --> dikke crash.

Ik had als OS: Linux, Win98, Win2000Server, WinXP.

Alles geprobeerd, kom ik er achter dat het een kapotte netwerkkaart was. Realtek 8029. op een andere pc heb ik dezelfde, die doet het prima, heb ze ook verwisseld, prima!

Het hangt er dus maar net vanaf welke "noname" je gebruikt. Mijn Freesco router met 2 3com ISA kaartjes zijn nooit kapot gegaan en die dingen zijn echt oud.

Ik ga op de beurs a.s. zaterdag weer lekker op zoek naar 3com kaartjes.

GreetzZz

Link naar reactie
Ja dat is wel waar wat jullie allemaal schrijven. Ik heb ooit ook een week zitten knoeien met van die goedkope netwerkkaarten.

Kan iemand mij misschien helpen met een goede computer beurs in Belgie?

------------------ Bij voorbat dank. Vriendelijke groeten Christophe

P.S. De wereld is een grote grap. Alleen zijn er weinig mensen voor met gevoel voor humor!!!!!

Link naar reactie
Ik zou nu niet meer gaan voor een netwerk kaart van 10Mbps want vaak wil je een tweede computer aansluiten op een netwerkje en dan is een verschil van 10Mbps of 100Mbps wel erg merkbaar tijdens het kopieren van je favoriete mp3'tjes of divx'jes.

Over de Mbps en Kbps enzo :

een M staat voor miljoen en een K voor Kilo, 1 Megabit (Mb) is 1024 Kilobits (Kb) dus een Megabit is 1024x1024 = 1,048,576 bits :eek: 10 Megabits is 10,485,760 bits :roll:

Dat laatste getal deel je door 1024 en krijg je 10240 Kilobits dat deel je weer door 8 ( 8 = 1 byte) en krijg je het aantal bytes per seconde. Dus voor een 10 Mbps netwerk is het maximum dus 1280 kilobyte/s :grin:

grtz

------------------ ------------------------- There are two rules for success in life:

Rule 1: Don't tell people everything you know.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by [DarthV]: Ik zou nu niet meer gaan voor een netwerk kaart van 10Mbps ...

Voor diegenen die met een ethernetkaartje aan 't internet hangen is een 10 Mbit kaartje ruim voldoende. In dat geval kan je m.i. beter een 3Com van 10 a 15 gulden kopen dan een slecht presterend 10/100 Mbit Realtek ding.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...