Ga naar inhoud

Een NAS aanschaffen


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste leden, Graag wil ik een NAS aanschaffen, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik moet starten als ik een NAS heb. Maar ik wil er één! :D Ik wil graag een thuisnetwerk opstellen die ik van buitenaf uiteraard ook kan bereiken. Ik wil op de NAS zelf ook Windows 7 kunnen installeren. Verder wil ik gewoon een NAS waar alles bij mogelijk is, ik wil namelijk veel gaan leren wat ik allemaal kan doen met netwerken aangezien ik als ICT'er in de toekomst toch wel wat meer kennis nodig heb. Een aantal punten waar ik nu wel naar uit kijk zijn; - draadloze nas - van buitenaf bereikbaar - fileserver - ftp - webserver - mailserver - windows 7 - RAID1 (of betere suggesties?) Ik geloof dat er nog veel meer mogelijkheden zijn voor het gebruik van een NAS. Laat ze alsjeblieft weten, ik wil heel graag hobby'en. Ik ben op zoek naar een leuke NAS waar ik zo een beetje alles mee kan doen. Hij mag best wat kosten, maar als het wat goedkoper kan is dat welkom aangezien ik niet veel te besteden heb. Ik heb gezocht op internet en vond op deze site ook de NasTabel([url]http://files.computertotaal.nl/2012/5/nastabel.png[/url]) van 2012 met als beste keus de DS212+ van Synology. Die qua prijs ook redelijk te doen is voor mij. Wat mij bij iedere NAS ook steeds weer aan het denken zet is het RAM geheugen. Ik twijfel over 512MB ram, het lijkt mij zo weinig. Zouden jullie mij kunnen adviseren? Met vriendelijke groet, Quinten
Link naar reactie
Als je een nas wilt onder windows 7, dan mag je zelf een pc gaan omhobby'en naar een nas. Niet onmogelijk, ik heb zelf ook een "Nas" onder windows 7, maar houd er wel rekening mee dat stroomverbruik een stuk hoger zal liggen dan een gewone nas. (Ik gebruik een custom built PC, met windows 7, omdat ik nogal specifieke eisen heb qua storage, meerdere raid levels, en veel ruimte, plusminus 12 TB netto, multimedia functies, en de machine is host van verschillende virtuele machines)
Link naar reactie
Hmm oké, het besturingssyteem is niet echt een pré. Ik kan best overweg met andere besturingssytemen alleen zou ik hier dan wel even aan moeten wennen. Mijn Budget gaat tot ongeveer 350 euro, het liefst blijf ik onder de 300. Dit is dan exclusief harde schijven. Grootte is 2 harde schijven genoeg. Ik wil graag RAID om verlies van foto's,filmpjes en documenten te voorkomen. Ik vind vooral de foto's belangrijk. Als jullie andere back-up mogelijkheden adviseren hoor ik dat graag. Met vriendelijke groet, Quinten
Link naar reactie
[b:55e8c7ab03]Raid is geen backup![/b:55e8c7ab03] Raid is (meestal) alleen een bescherming tegen dataverlies door het crashen van een harddisk. meer niet. Het probleem is echter dat je dataverlies op heel veel andere manieren kan hebben. Denk aan bijvoorbeeld: Virussen, (on)handige neefjes, brand en eigen stommiteit. Een goede backup is dan ook meer dan alleen raid, bijvoorbeeld een externe harddisk die je niet thuis bewaart. mijn backup strategie kan je [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=1497239#1497239]hier[/url] lezen.
Link naar reactie
Volgens mij staat er 300 euro EXCLUSIEF harde schijven... dan zijn er toch genoeg te koop ..? :wink: Volgens mij is het merk en type van de NAS niet zo erg belangrijk... maar is de software die erbij komt om hem in te richten en te beheren belangrijker.... Ik zou daar eens naar vragen ... met name gebruikservaringen daarmee zijn misschien belangrijk voor je... Ik heb ervaring met een goedkope NAS (Sitecom) met een draak van een besturing.... dus wanneer je er één NIET moet kopen (volgens mij) is het wel sitecom. (ondersteuning windows 7 en 8 lijkt me b.v. van belang) Synology (schrijf ik dat goed?) is een merk waar ik over het algemeen goede reviews van lees....
Link naar reactie
[quote:c7ccac2c36="Marc H"][b:c7ccac2c36]Raid is geen backup![/b:c7ccac2c36] ..................... mijn backup strategie kan je [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=1497239#1497239]hier[/url] lezen.[/quote:c7ccac2c36]Daaronder onze situatie. je kunt iig de kosten van Win7 uitsparen door Linux te nemen. Met Webdav heb je een https via 443 beschermde oplossing waarbij je externe schijf als een lokale drive ziet. Onder MAcOS en Linux is dat standaard, onder Win7/8 moet je Netdrive gebruiken, voor persoonlijk gebruik gratis. En.. dan moet je de backup dus ook nog regelen... het liefst "buitenshuis". Onze server zou nu ca 460+ ca 90 euro voor het moederbord kosten incl 4 2 TB schijven !!!: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/36742679#36742679 De DVD drive kost ook nog ca 15 euro... Dus totaal per server met 8 TB ruimte minder dan 500 euro. Kasten heb ik gratis versierd.. Toetsenborden had ik nog, muizen paar euro. Scherm heb je maar tijdelijk nodig of je gebruikt een oud scherm.... dus daar geef je niks aan uit... Als.... ik het nog een keer zou doen... zou ik voor een Intel platform moederbord gaan ipv AMD. Waarom? * betere compatibiliteit * beter stabiliteit met Linux Ik kwam er ook achter dat de controller van deze Asus niet altijd even stabiel is, vooral de netwerkcontroller, de SATA poorten zijn wel stabiel. Wat hielp was iig meer geheugen in te zetten, blijkbaar ontlastte dat de controller. Het was zeer reproduceerbaar op beide servers en later vond ik er ook wat terug op internet. Met het hercompilen van de kernel zou je een verbetering kunnen krijgen... maar het is nog te doen. Webdav installeren: is te doen onder Linux. Wat tips en links hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1474807/last
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...