Ga naar inhoud

Printer via printserver op thuisnetwerk.


anoniem

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van het artikel in Computer!Totaal :" Maak uw printer draadloos" (en je zelf niet radeloos), heb ik ook een draadloze Edimax printserver aangeschaft. Had tevoren op het web naar diverse modellen met hun reviews en klant ervaringen gekeken, van de diverse merken was de een niet slechter dan de ander. Maar iedereen heeft problemen, zo ook ik. Allereerst mijn thuis (draadloos) netwerk opstelling: Een desktop PC met winxp pro en met kabel verbonden met mijn draadloze speedtouch router (780WL), een Mac Book Pro draadloos verbonden met de router en een laptop (win XP home) draadloos verbonden met de router. Ik gebruik mijn Mac als 1e computer, deze heeft tevens een virtuele schijf (VMWare) waar windows XP pro opstaat. Met het artikel naast mij kwam ik tot stap 3. Toen ik de CD rom van de Edimaxprintserver in miin MBP stopte starte de EZmax wizard alleen op in het eveneens geactiveerde winxp op de virtuele schijf. Als ik de wizard satppen dan doorloop kom ik niet vrder dan Print Server List met Selecteer uw print server, maar die is niet gevonden. Kan dan niet verder. Dit gebeurt als ik mijn Mac draadloos dan wel met draad met de router heb verbonden. Gaarne advies, ik kom zo niet verder. Op mijn desktop gebeurt ook precies het zelfde. Peterwillem :x
Link naar reactie
Work around... Installeer eerst de printer op je pc en/of MAC. Werkend? Dan: R-muis de printereigenschappen van die printer onder Instellingen printers en faxen... Dan zie je een tab met poorten.... Die zal wel op USB of zo staan... Dan ga je een TCP/IP poort toevoegen en volg je de wizard via de button "poort toevoegen" Daar vul je het ip adres in van de printer En na volgende kies je voor het type printer, als je de printer geinstalleerd hebt vind je meestal wel iets wat erop lijkt terug, anders effe experimenteren. Anders voor "overige" kiezen. wizard afronden. Draai test pagina, nok of veel te traag experimenteer met RAW of andere instelling, wachtrij op kort zetten als die optie er is.
Link naar reactie
Ok bedankt, Ik heb de printer weer op de Mac staan (waar hij voorheen ook stond), maar ik kan geen printereigenschappen vinden . Rechtsklikken geeft geen printer eigenschappen. Dit doet het wel in windows maar hij staat nu op de mac omdat ik die als 1e computer gebruik. Misschien kan je zeggen waar ik die printer eigenschappen moet zoeken. peterwillem
Link naar reactie
Je moet de printer wel op de XP pc aansluiten en installeren, vanuit MAc weet ik het niet zo uit mijn hoofd. Volg dan het verhaaltje. Pas als dat werkt sluit je hem op de printserver aan. Die printserver moet wel een ip krijgen, zie handleiding, die heb je nodig voor het invullen bij TCP/IP bij XP zie verhaal wederom. Dan pak je de MAC aan, lukt dat niet dan meld je je weer.
Link naar reactie
Ik begrijp het nog niet. Eerst dit quote:Dan ga je een TCP/IP poort toevoegen en volg je de wizard via de button "poort toevoegen" Daar vul je het ip adres in van de printer Moet dit niet ip adres van de printserver zijn? 2e)Moet ik, Als ik de printer eerst op de XP desktop zet en installeer en werkend krijg moet ik de hele ptintserver opstelling afbreken= usb kabel uit de server. En dan na dat poorten gedoe via eigenschappen deze opstelling weer ontkoppelen en wederom de server opstelling aansluiten? Kortom ik begrijp niet wat de bedoeling is. Trouwens ik had ooit de printer op de XP computer geïnstalleerd. Daar staat hij nog, alleen off line. Kan ik hier mee misschien jouw verhaal uitvoeren? peterwillem
Link naar reactie
[quote:52b4e8e9a0="peterwillem"]Ik begrijp het nog niet. Eerst dit quote:Dan ga je een TCP/IP poort toevoegen en volg je de wizard via de button "poort toevoegen" Daar vul je het ip adres in van de printer [b:52b4e8e9a0]Moet dit niet ip adres van de printserver zijn?[/b:52b4e8e9a0] 2e)Moet ik, Als ik de printer eerst op de XP desktop zet en installeer en werkend krijg moet ik de hele ptintserver opstelling afbreken= usb kabel uit de server. En dan na dat poorten gedoe via eigenschappen deze opstelling weer ontkoppelen en wederom de server opstelling aansluiten? Kortom ik begrijp niet wat de bedoeling is. Trouwens ik had ooit de printer op de XP computer geïnstalleerd. Daar staat hij nog, alleen off line. [b:52b4e8e9a0] Kan ik hier mee misschien jouw verhaal uitvoeren[/b:52b4e8e9a0]? peterwillem[/quote:52b4e8e9a0]IP : ja, want de printer hangt idd aan de printserver, de prinserver is als het ware de netwerkaart van de printer, alsof je een echte netwerkprinter hebt. Er hangt toch niets anders aan dan dat... Als je idd de printer al geïnstalleerd hebt kan het daarmee uiteraard en als je als nieuwsgieriger was geweest had je mijn aanwijzingen al herkend in die instellingen...? Dan had je meteen wat gerichter kunnen vragen... (het is niet verboden om dat zelf al te doen ;) dat nieuwsgierig alvast snuffelen, er gaat niet zo snel iets mis )
Link naar reactie
Aanvulling los ivm overzichtelijk zijn. Het kan ook zijn dat jouw printserver niet op dezelfde ip range/ subnet zit...dan kom je idd ook niet verder dan server list... maar dat staat in de quick installation guide op p16..... Zet naders jouw pc tijdelijk handmatig op 192.168.2.100 en installeer dan de printserver eerst. Als jouw pc op dhcp staat moet je de printserver dat ook doen. Of als jouw pc nu 192.168.1.10 of een ander ip adrs krijgt van de internetrouter dan zou je de printserver best op manual kunnen zetten met een vast ip adres op eenafstand van de pc bij 192.168.1.200 met Subnet Mask: 255.255.255.0 Vergeet jouw pc niet terug te zetten op DHCP als ie daarop stond of op het vaste ip adres in de range waar je zat (schrijf dat anders even op....) http://www.edimax.nl/images/Image/products/MFP-series/MFP-series_QIG.pdf [quote:1a3649de82]9. Please set the network settings for the MFP Server manually. By default, the network settings are as follows. IP Address: 192.168.2.2 Subnet Mask: 255.255.255.0 If you have selected “DHCP”, the MFP Server will try to determine your network settings automatically. If a DHCP Server is present within the network, the MFP Server will automatically obtain and configure the network settings assigned by the DHCP Server. The assigned IP Address will be shown in the IP Address fields. If no DHCP Server is present within the network, please assign the network settings of the MFP Server manually. Please click “Next” once you have found appropriate network settings for the MFP Server. Note: The MFP Server IP Address should be in the same network segment with the connected computer. If the network settings are incorrect, a message will be prompted to remind you after you click “Next”. Please make sure that you have set the right settings before going to the next step. If you don’t want to set it now, please click “Cancel” to finish the installation. You can then use the “Server Manager” utility to configure the MFP Server.[/quote:1a3649de82]
Link naar reactie
Ok bedankt, ik had idd al even gekeken op die printereigenschappen en vermoede al dat je dit bedoelde maar wilde nog even jouw antwoord afwachten. Ik heb nog niet zoveel ervaring in deze materie. Het is inmiddels al wat laat en ik ga morgen wel verder. peterwillem ps Blijf het toch wel vreemd vinden waarom het niet lukt als je gewoon de handleiding en de wizard volgt op de cd.
Link naar reactie
[quote:86c24bc34a="peterwillem"]ps Blijf het toch wel vreemd vinden waarom het niet lukt als je gewoon de handleiding en de wizard volgt op de cd.[/quote:86c24bc34a]Als ie in een ander subnet staat.. kan dat... Heel "simpel". Een pc die in 192.168.[b:86c24bc34a]1[/b:86c24bc34a].2 range staat ziet geen printserver die in de 192.168.[b:86c24bc34a]2[/b:86c24bc34a].2 range staat..... Vandaar mijn aanvulling na het lezen van de quick guide.... Als dat weer werkt.... zou je dus ook de wizard wel weer kunnen gebruiken om eerst onder XP werkend te krijgen.
Link naar reactie
Bedankt. Maar niets lukte of ik wist niet hoe ( IP adres van de pintserver aanpassen) dus heb ik de Tech. dienst van Edimax gebeld. Heb toch voip dus kost bijna niets. Werd goed geholpen maar na ruim een uur allerlei instellingen, op de Mac maar ook op de windows, aangepast en geprobeerd te hebben blijft er geen verbinding mogelijk met de printer en de server. Het IP adres van de server aanpassen lukte wel, via de webbrowser en met de standaard IP adres van de Server (192.168.2.2) dan kom je in de printerserver waar je allerlei instellingen kan doen. Enfin m.b.v. de telefonische instructies van de techneut kon ik heel wat doen. Maar steeds geen verbinding. Ook op de windows pc lukte het niet. Uiteindelijk zei die techneut dat het aan de software in de Edimax moest liggen, en adviseerde om het apparaat terug te sturen naar de winkel. Dit is inmiddels gebeurt en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Dus voorlopig geen gedoe meer over de netwerkprinter. De printer staat weer op de Mac, en in het thuisnetwerk. De reden waarom ik er een netwerk printer van wil maken is dat mijn vouw van af haar laptop onder winxp home niet goed kan printen. De printer is wel te zien en te selecteren maar als zij een printopdracht geeft komt er een gedeeltelijk verminkte pagina uit( kleuren en zwartwit door elkaar) Ook met het aanpasen van de instellingen in windows/printer en faxen lukt het niet om er iets goeds uit te krijgen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zie het eigenlijk zo: De printer staat op de MAC aangesloten en die fungeert als een server. En via share staat ie ook in het netwerk. Vreemd is dat toen eerst de printer verbonden was met mijn desktop en ook in het netwerk er geen problemen waren als ik van af mijn Mac wilde printen. Maar andersom wel. Wie het weet mag het zeggen. Nogmaals iedereen bedankt in dit draadje. peterwillem
Link naar reactie
Ok, zou kunnen. Heb je de firewall van je pc nog uitgeschakeld? Of de virusscanner tijdelijk ok uit. Dat zijn nog wel een zaken die een goede installatie in de weg zitten. Dat was die kleuren/zwart door elkaar. Post eens een plaatje. Het kan ook een foute instelling zijn, ik maak amper mee dat een printer niet werkt. Vaak heeft men zich onbewust vergist..... PS: tip .... je zou met zo'n helpdesk een logmein account kunnen afspreken, dan nemen ze tijdelijk jouw pc over waar je bij zit!!! je ziet alles voor je neus en je kunt altijd ingrijpen (als ze dat willen doen op die manier, en als je dat zelf wilt.) Probleem voorbij.... dan gooi je de software van logmein er weer af.... Er zijn ook wel andere remote VNC programma's waar het mee kan.
Link naar reactie
bedankt, maar de server is inmiddels naar de winkel terug. Als ik deze (hersteld?) of en nieuwe weer terug krijg zal ik je laatste tips zeker proberen. Verwacht dan toch wel weer problemen dus dan probeer ik logmein. Ik heb een test pagina van de windows laptop geprint en die is perfect. Maar als ik een webpagina of een word doc print krijg ik het volgende resultaat: [IMG test.jpg] hoop nu maar dat die afbeelding plaatsen gelukt is. Weet ook niet precies hoe dit gaat. peterwillem[/img]
Link naar reactie
OK heeft dus niet gewerkt. Ik heb wel de geprinte pagina ingescand en op mijn MBP geplaats, maar hoe nu te posten in dit draadje ?? peterwillem ps Las dus net dat je alleen een plaatje kunt plaatsen als link naar een publiek toeganklijke webpagina of server. Wel die heb ik niet, kan alleen evt direct mailen als je dat toestaat.
Link naar reactie
Op hoop van zege dan maar. [img:e765d13c9a]http://img196.imageshack.us/img196/8431/printtest0001.jpg[/img:e765d13c9a] Als het nu niet goed is dan hoor ik het wel weer. Als ik het goed begrijp zie jij zelf geen antwoord in mijn scan. peterwillem :) ps zag het even en is dus gelukt, alleen staat het onderste boven maar dat moet in dit geval niets uitmaken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...