Ga naar inhoud

ISA Server - VPN - Default Gateway


anoniem

Aanbevolen berichten

Op een school heb ik als hobbyist het werk van de beheerder overgenomen. Wij maken gebruik van een VPN verbinding om vanuit huis de verschillende programma te kunnen draaien. De sysadmin heeft een goed werkende L2TP/IPSec VPN server opgezet dat draait op Windows 2003 SP2 met ISA 2006. Nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik connect dan word de default gateway naar de VPN tunnel gezet. Hierdoor gaat AL het verkeer (en dus ook het internet) eerst via de VPN tunnel. Begrijpelijk willen we niet alle Internet verkeer van 60 docenten over onze eigen Internet verbinding hebben. Je kunt de default gateway uitzetten en dan zelf een route instellen door "route add 192.168.2.0 mask 255.255.255.0 192.168.5.1" te typen in CMD. Helaas moet je dit dus iedere keer opnieuw doen. Een permanente route instellen werkt ook niet aangezien de routes niet meer willen werken nadat de VPN verbinding 1 maal verbroken is. Is er een manier om dit via de DHCP server te regelen ? Of door middel van een script dat uitgevoerd word NA dat de VPN verbinding word opgezet ? Het moet makkelijk zijn voor de Docent en die zie ik niet prutsen in CMD. Iemand enig idee?
Link naar reactie
[quote:51f05c4423="Martijn Hogendorf"]Dit doe je in de eigenschappen van de VPN. Tabblad betwerk, dubbelklik op tcp/ip, geavanceerd, en dan haal je het vinkje weg bij: standaard gateway in het externe netwerk gebruiken. Dan drie keer ok.[/quote:51f05c4423] Blijkbaar te vluchtig gelezen want ik schrijf juist dat ik de default gateway uitgezet heb. Als ik dat doe ben ik beperkt tot het VPN netwerk en kan ik dus niet connecten naar andere subnetten. Ik zal dus een statische route moeten toevoegen, helaas werkt deze niet meer wanneer ik de VPN opnieuw verbind.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...