Ga naar inhoud

Ervaring met Windows Server 2008


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb zojuist mijn MCITP certificering afgerond en heb het uitgebreid kunnen testen. Momenteel loopt een project bij een klant van het bedrijf waar ik werk waar ik het huidige Windows 2000 domein ga migreren naar 2008. Interessante features vind ik: - Terminal Services Gateway - Network Access Protection - Read-Only Domain Controller - Server Core installatie
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Windows Server 2008 als Domain Controller + DNS + DHCP + RRAS met daarbovenop Exchange 2007 werkt uitstekend samen. Hier wel iig. Een virtuele server met daarin een server speciaal voor Exchange is veel mooier omdat dit je server een stuk schoner houd. Bovendien is het back-uppen van de virtuele machine een stuk makkelijker!
Link naar reactie
Volgens microsoft is het absoluut niet slim om een exchange te installeren op een domain controller. Ik heb alleen nooit begrepen waarom ze dan wel een product uitbrengen als SBS. Anyway, ik heb 2008 even geproefd, moet zeggen dat alles wel weer heel erg met icoontjes en afbeeldingkjes is gedaan. Begint erop te lijken alsof micro$oft wil dat elke hapsnurk een server kan beheren. Wat ik wel goed vind is dat ze een eindelijk een gpo hebben ingebouwd voor de quick launch :wink:
Link naar reactie
Hebben ze idd al vaker aangegeven. Exchange niet op een DC. Mijn ervaringen met w2k3 is dat het prima ging. Afsluiten was een probleempje, maar met een scriptje ook zo geregeld. Heb gisteren 2008 geisntalleerd, ben nu wat aan het testen en HyperV aan het bekijken. Echt er mee werken zal toch tot Kerstvakantie even moeten wachten.
Link naar reactie
Installatie van Exchange op een DC wordt afgeraden, alleen om de reden dat je deze server na installatie van Exchange niet meer kan demoten. Je moet dus eerst Exchange de-installeren, voordat je Active Directory gaat verwijderen. Dit is dus niet handig als je bijvoorbeeld in grotere omgevingen je domain controllers wil vervangen, maar je Exchange omgeving intact wil houden. Hier heb je met Small Business Server geen last van, omdat je hier toch maar 1 domain controller kan hebben (en nog veel meer van die irritante beperkingen hebt). Deze week ben ik overigens bij een klant bezig om te migreren van Windows 2000 en Exchange 2000 naar een Windows 2008 domein met Exchange 2007. Tot nog toe geen enkel probleem ondervonden...
Link naar reactie
Persoonlijk zou ik nooit met HyperV aan de slag gaan... Ik vind VMware een veel beter alternatief als je wil virtualiseren. Het mooiste zou zijn als je ESX zou kunnen gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat je dat erg prijzig zou vinden. Gelukkig heeft VMware een gratis alternatief in de vorm van ESXi. Zelfde hypervisor als ESX, maar je bent wat beperkter in functionaliteit en management tools. Erg interessant om kleine omgevingen te vritualiseren... Vergeet overigens niet dat je voor iedere (virtuele) server die je installeert een licentie moet hebben. Als je dus Exchange niet op je DC wil installeren, kost dat dus een extra Windows licentie. Als je echter nu de server inricht als domain controller en de komende jaren niet verwacht dat er iets aan de configuratie gaat veranderen, zou ik gewoon Exchange op die server zetten. Hou er hierbij wel rekening mee dat het een 64-bits versie van Windows 2008 op moet draaien, dus dat het wellicht problemen kan geven met andere applicaties en drivers. Even een situatieschets van de omgeving die ik nu aan het migreren ben bij een klant: - Mailserver (DC) met Windows 2008 x64 en Exchange 2007 - Fileserver (DC) met Windows 2008 x32 - Vier member servers met Windows 2008 tbv SQL 2005, SQL 2008 en een tweetal bedrijfsapplicaties - ISA Server 2006 met Windows 2003 - 50 werkstations
Link naar reactie
Licenties zijn geen probleem en ik wil ook zeker in de toekomst met VMWare aan de gang. Aangezien ik in het onderwijs zit met een zijdelingse band met het bedrijfsleven beschikken we over MSDN AA (en binnenkort als IT Academy over voldoende gelicenseerde software van MS). Voor mezelf ben ik bezig om MCSA te doen (ga in januari op voor 70-291), maar wil volgend jaar meer naar 2008 server en Exchange 2007 toe. Daarvoor heb ik prive een Dell PowerEdge T300 met quad core 2.83 gekocht met 8GB intern. Hiermee wil ik mijn huidige ' test' server vervangen. Dit wordt dus zowiezo een DC met Exchange 2007. Omdat ik ook HyperV wil leren kennen en gebruiken vroeg ik mezelf af of het verstandig is die Exchange 2007 virtueel onder te brengen of rechtstreeks op de DC. Een volgend project zal dan vast nog wel eens VMWare worden.
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
[quote:fcd10122d7="geldermalsen"]Sorry voor de Schop maar is het niet zo dat je met Windows Server 2008 Enterprise 4 virtuele servers mag instaleren op 1 en de zelfde licentie en als je datacenter heb oneindig? Of zit ik er nu volledig naast?[/quote:fcd10122d7] Nee, je zit er niet naast, het klopt precies wat je zegt. Je mag inderdaad vier virtuele servers installeren met een enterprise licentie. Een enterprise licentie is ook nog eens iets voordeliger dan vier keer een standard licentie... Een datacenter licentie zal voor veel kleinere bedrijven niet interessant zijn, omdat je dan een flink bedrag per processor core betaalt...
Link naar reactie
ik heb heel even mogen rommelen met 2008 en ik vind het wel een verbetering. diep ben ik er niet echt ingegaan maar ik vond een domein opzetten wel wat meer administratie en tijd kosten dan in 2003. er zijn veel meer opties bijgekomen. wat ik wel prettig vond dat als je bepaalde opties aanklikte, hij automagisch de benodigde andere opties aanvinkte om te installeren. zoals of course, DNS wanneer je AD wilde opzetten. maar nog veel meer opties along het proces. netjes!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Wij zijn zojuist overgestapt naar Windows Server 2008 met Exchange 2007 en dat draait als een zonnetje. Vooral het serverbeheer en de foutenrapportage is sterk verbeterd. Een nadeel is dat standaard echt alles dicht is gegooit, het is dus vaak even zoeken naar bepaalde instellingen om functies aan de praat te krijgen. En daar gaat soms een hoop tijd in zitten...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...