Ga naar inhoud

proxy server en router in 1 kan dat?


anoniem

Aanbevolen berichten

beste lezer, ik wil internetgaan delen via een router(pc). nu heb ik op mijn 2e adres een router draaien (unex iso150s) en dat werkt goed. ik wil een oude pc ( 468, 66 Mhz, +/- 30 mb ram, en een hddtje van 800 mb of zo) als router en tevens proxyserver draaien. (als dit idd een proxyserver is wat ik bedoel, ik wil dat er op deze pc alle tmp-internet pages komen te staan waardoor de andere pc's niet de hele tijd op het web hoeven te zoekn maar op deze pc en dat deze pc page auto contrleert op updates) kan dat? er staat gene win 95 op alleen een dos omgeving en er zitten dan 2 isa netwerkkaarten in. ik ga er dan een switch achter hangen om meer pc's aan te kunnen sluiten. asl dit al allemaal kan wat ik wil zou er dan ook een dhcp serve inzitten dat scheelt met de laptop dan kan ik die op allebei men adressen snel inpluggen en het web op. Twan Ik heb de titel gewijzigd omdat ik nu wel in de gaten heb dat het niet kan zonder windows(het kan vast wel maar is me te veel werk, ik heb nu een andere pc loggefriemelt bin iemand met win 95 er op 89 is ook morgelijk mar dat heb ik niet gedaan ivm de snelheid)
Link naar reactie
Ik betwijfel of je harde schijf groot genoeg is. Daarnaast zal het onder DOS waarschijnlijk niet gaan omdat de daarvoor benodige programma's ontbreken. Ik denk dat je met Linux nog het verste komt. Een router (incl. firewall) kan al op een floppy draaien op een 486 met 16 Mb geheugen. Hoe meer je wilt, hoe meer ruimte op de harde schijf je nodig hebt. Een proxy-server moet natuurlijk veel pagina's kunnen opslaan. Een DHCP server kost natuurlijk ook wat ruimte. Daarnaast verbruiken de laatste 2 processen ook geheugen. Dus 32 Mb (30 bestaat niet) is misschien ook wat krap hiervoor (hoewel ik denk dat dit op een goed geconfigureerde 486 PC wel moet kunnen. Succes.
Link naar reactie
Kijk eens bij www.smoothwall.org: Firewall, proxyserver, DHCP en nog wat meer moois. Dat past op die harde schijf en die config. Even een ISO branden, twee netwerkkaarten, booten in die pc met een bootable cd rom speler en configureren (Read The Fine Manual sowieso!). Dit alles op basis van een linux distro, maar dan makkelijk zeg maar :wink: Neem wel versie 1.0 niet de nieuwste beta. Overigens kan 30 MB zeker wel, bijvoorbeeld als twee mb shared memory is voor een grafische kaart. Dat hebben sommige pc's met moederbord met geintegreerde grafische kaart.
Link naar reactie
Zo'n distro via de CDROM is zeker interessant, maar ik had er een vraag over: Hoe zit het met het lawaai van de CDROM speler bij smoothwall, draait die doorlopend (ik werk zelf met een 16 speed cdrom)? of wordt er veel vanuit het geheugen gewerkt (in mijn geval 32mb), en wordt de CDROM zeer incidenteel gebruikt? Ik ben hier zeer nieuwschierig naar. Groet
Link naar reactie
[quote:e296b00ad5="Japaveh"]Zo'n distro via de CDROM is zeker interessant, maar ik had er een vraag over: Hoe zit het met het lawaai van de CDROM speler bij smoothwall, draait die doorlopend (ik werk zelf met een 16 speed cdrom)? of wordt er veel vanuit het geheugen gewerkt (in mijn geval 32mb), en wordt de CDROM zeer incidenteel gebruikt? Ik ben hier zeer nieuwschierig naar. Groet[/quote:e296b00ad5] Smoothwall wordt geinstalleerd op de harde schijf, dus je hebt de CD-ROM na installatie niet meer nodig.
Link naar reactie
Er zijn proxy-servers die werken op Windows 98. Ik weet niet of ze ook werken onder Windows 95. Vaak is het een kwestie van een aantal bestanden van Windows 95 updaten om programmatuur voor Windows 98 draaiende te krijgen. Enkele namen: Analogproxy (gratis) Proxy+ Netproxy Winproxy Winroute (hoewel ik niet zeker weet of deze ook echt als proxy zal functioneren) MSproxy Sygate :wink: Er zijn er vast nog veel meer. Ik heb ze geen van alle getest in gebruik. Wel heb ik er een aantal geinstalleerd. Mijn ervaring is dat het verbreken van de verbinding vanaf de client vaak het zwakke punt is. Maar daarvoor is een ander tooltje te downloaden: Remote Disconnection Utility (ook gratis)
Link naar reactie
Het geeft een zeker risico, maar als ik: 1. het internet wil delen via een router 2. Gegevens centraal beschikbaar willen hebben (samba) dan zou ik al 2 computers 24 uur per dag moeten laten draaien of een externe router kopen. Het voordeel leek mij juist dat het in 1 kan. Het moet met Linux toch wel mogelijk zijn om de data alleen van binnenuit benaderbaar te maken? Maaruh, enig idee hoe ik die programma's installeer? de bash is behoorlijk uitgekleed (geen rpm, geen make etc)
Link naar reactie
[quote:8420d8e6b3="Japaveh"]Na een succesvolle en redelijk vlotte installatie van Smootwall, vroeg ik me af of het ook mogelijk is om Samba en bijvoorbeeld een FTPserver aan de praat te krijgen. Groet[/quote:8420d8e6b3] Als je SmoothWall veilig wil houden moet je dit niet doen! Door andere applicaties te gaan installeren creeer je security holes. Zet er gewoon een andere machine achter waarop je FTP en Samba doet. Overigen het kan wel hoor, maar je zal merken dat dit problemen gaat opleveren, bijvoorbeeld dat je IDS van SmoothWall er uit klapt. Overigens kan je support wel vergeten als je zelf gaat sleutelen. De maillijst van Smoothwall is gevuld met experts die veel weten, maar als je vragen gaat stellen omdat je sleutelt en op problemen stuit zal je giftige reacties ontlokken. Ik waarschuw je maar alvast.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...