Ga naar inhoud

Router verplaatsen


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag mijn router verplaatsen. Ik woon namelijk in een studentenhuis, en de enige telefoonaansluiting zit in een kamer van een (toekomstig) nieuwe bewoner. Nu is mij door de wat oudere huisgenoten al verteld dat een verlengde telefoonkabel al is geprobeerd, maar dat hierdoor het signaal erg slecht werd (opzich ook wel te begrijpen). Het probleem is dus: ik moet de router naar de gang verplaatsen en daarmee geen signaalverlies krijgen. We hebben het dan over een meter of 5 tussen de router en de telefoon-aansluiting. Een verlengde telefoonkabel is dus volgens mij niet een goede oplossing hiervoor. Heeft iemand hier wel een andere oplossing voor? Alvast bedankt!
Link naar reactie
5 meter telefoonkabel verlengen zou geen enkel probleem moeten zijn. Mischien een slechte kabel of aansluitingen. Is het een losse router of een modem/router? Anders kan je natuurlijk ook van het modem een UTP kabel naar de router trekken. Je kan ook UTP kabel gebruiken van het modem naar de telefoonaansluiting, en daar RJ11 connectors aan vast maken.
Link naar reactie
[quote:411bf6235b="tomvdlee"]5 meter telefoonkabel verlengen zou geen enkel probleem moeten zijn. Mischien een slechte kabel of aansluitingen. Is het een losse router of een modem/router? Anders kan je natuurlijk ook van het modem een UTP kabel naar de router trekken.[/quote:411bf6235b] Maar telefoonkabels zijn toch best slecht in het geleiden van informatie, so to speak? Het is een modem/router, vanuit daar gaat er een UTP-kabel naar de switch (die al wel op de gang staat).
Link naar reactie
[quote:a979cdb49c="peterkramer"]Nee, nee geen utp voor het adsl signaal gebruiken. Dit moet gewoon modulaire kabel zijn. En voor de TS, 5 mtr moet geen (is geen) probleem zijn.[/quote:a979cdb49c] Waarom kan je geen UTP gebruiken voor een ADSL signaal? UTP kabel is toch beter afgeschermd als modulaire kabels? Geeft het storing of verlies van signaal? Kan je wel UTP kabel gebruiken voor een telefoonsignaal? Je kan wel verloop stekkertjes en snoertjes kopen van RJ11 naar RJ45.
Link naar reactie
Doordat utp getwiste paren zijn, heeft dat invloed op de impedantie van de kabel. De mate van twists per mtr maakt uit of het cat 3 / 5(e) of 6 betreft. Shielded en foiled heeft (alleen) met bescherming te maken. Je zult bij gebruik van utp op het adsl signaal verlies gaan krijgen. Liniair draad heeft een lage impedantie en dus minder verliezen. Een gewone pstn of isdn telefoon kun je wel over utp doen. De meeste bedrijven hebben dat dan ook (patch kasten), net zo als mij zelf :-) Zo gebruik je optimaal de 8 draden van de utp kabel
Link naar reactie
Nee, Je hebt voor pstn telefonie en adsl modulaire kabel (zijn die platte kabeltjes) of single pair draad, dit is ronde kabel met twee draadjes met harde kern, maar ook liniair en dus zonder twist. De modulaire (platte) kabel is het makkelijkst vanwege het aanknijpen van de rj11 stekkertjes. Voor grotere afstanden is de ronde kabel eigenlijk bedoeld (installatie kabel).
Link naar reactie
[quote:d3af532430="peterkramer"]Doordat utp getwiste paren zijn, heeft dat invloed op de impedantie van de kabel. De mate van twists per mtr maakt uit of het cat 3 / 5(e) of 6 betreft. Shielded en foiled heeft (alleen) met bescherming te maken. Je zult bij gebruik van utp op het adsl signaal verlies gaan krijgen. Liniair draad heeft een lage impedantie en dus minder verliezen. Een gewone pstn of isdn telefoon kun je wel over utp doen. De meeste bedrijven hebben dat dan ook (patch kasten), net zo als mij zelf :-) Zo gebruik je optimaal de 8 draden van de utp kabel[/quote:d3af532430] Dankje voor je uitleg. Heb ik weer wat nuttigs geleerd. Ik heb in de meterkast ook een klein patch paneltje hangen. Hierover wil ik ook mijn telefoon signaal (VOIP) laten gaan naar de netwerkaansluiting in de woonkamer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...