Ga naar inhoud

2 computers in dezelfde werkgroep communiceren niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo mensen, Waarschijnlijk weer een bekend probleem, maar toch nog maar een keertje vragen... Ik heb 2 computers met allebei Windows XP Pro SP2. Ze zitten allebei aan hetzelfde modem/router, ze kunnen allebei op internet, maar helaas, communiceren als pingen, messaging (net send) en bestanden delen werkt niet. Op beide pc's staan mappen gedeeld. Ik heb om te beginnen op beide computer de Wizard Netwerk Instellen uitgevoerd met dezelfde instellingen, maar het wilde niet baten. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen? MVG, Koen
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Nou dat alles heb ik gechecked, maar helaas, het wil nog niet werken. Ligt het er misschien aan dat Windows Genuine Advantage meldingen geeft dat de pc illegale software bevat? Want ik heb wel op andere fora begrepen dat WGA het een en ander dicht gooit wanner hier sprake van is. Kan iemand dat bevestigen?
Link naar reactie
In dit soort gevallen verdenk ik altijd de dns zou je het volgende eens kunnen proberen computer1 start>uitvoeren>type cmd>ipconfig (druk op enter en onthoudt het ipadres) computer2 start>uitvoeren>type: \\ipadres (meestal iets als \\192.168.1.5) Mocht dat werken dan zou ik het op deze manier doen want dit is het minst fout gevoelig. Je kan het je zelf makelijk maken door een snel koppeling op het bureaublad te plaatsen. Rechter muis knop op het bureaublad>nieuw>snelkoppeling>vul hier (\\ipadres) in WGA is niet de oorzaak van dit probleem. Mocht de bovenstaande oplossing werken dan heeft het zo goed als zeker met de DNS te maken, netwerken zonder DNS server wel vaker dit probleem.
Link naar reactie
[quote:c43d4f6449="Sicko"]Het heeft helemaal niets met DNS te maken. In dit geval zal alles door NetBIOS afgehandeld worden[/quote:c43d4f6449] Idd het is geen DNS maar het heeft wel name resolution te maken (hoogstwaarschijnlijk) dat is waar ik op doelde met het boven geschreven topic Heb je gekeken of het op de manier die ik in mijn vorige post werkte?
Link naar reactie
NetBIOS is een protocol dat je bij de eigenschappen van de netwerkverbinding kan instellen. Het staat normaal standaard aan. Het wordt ondermeer gebruikt on in peer to peer netwerken computernamen naar IP adressen (en omgekeerd) te resolven. Zelf kun je wel het een en ander instellen maar dit is niet nodig. Kun je een andere client niet op naam maar alleen op ip adres vinden dan ligt dit aan NetBIOS. Kun je een internetadres niet op naam vinden maar wel op IP dn ligt dit aan DNS. DNS wordt lokaal wel gebruikt als je op een DC inlogt.
Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...