Ga naar inhoud

Bekabeling in huis


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:f5b65ad4ec="sjouwer"]bij de kabels heb je de a naar a voor straight kabel en van a naar b voor een cross kable en heb je dus de oranje en groene binnenkabels omgedraait[/quote:f5b65ad4ec] Nou volgens mij niet...ik heb namelijk a naar a (op elke pin van stekker 2 zit de zelfde kleur al op stekker 1).
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En als je nou toch eens die volgorde op de wandcontactdoos omdraait? Want wat je nu vertelt lijkt op mijn eerdere vraag of misschien die wandcontactdoos van het type crosslink is. Verder, Sjouwer gaf het met iets andere bewoordingen al enigszins aan: Dat a-type en b-type (Europees en Amerikaans), dat is lariekoek. je hebt gewoon straight (alle adertjes aan weerszijden identiek) en crosslink (twee aderparen omgedraaid). Je mag je ze wat mij betreft type a en b noemen maar het heeft niets met Europees of Amerikaans te maken. Wat jij moet hebben, dat had je zelf ook al door, is het type straight, maar dan wel voor de [b:8701680f4a]hele[/b:8701680f4a] verbinding. Of zit er een kortsluiting tussen twee contacten in die wandcontactdoos? Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:713f71e401="bvvelde"]Het is dus zeker da wandcontactdoos. Hoe het precies zit weet ik niet, maar uit frustratie heb ik een kroonsteentje aan het eind aan de kabel gezet (waar anders de wandcontactdoos op was aangesloten). Als ik vervolgens een straight kabel op die kroonsteen aansloot (dus slechts aan 1 kant een rj-45 jack) bleek ik <b>wel</b> wel contact te hebben. Kon gewoon internetten en lannen... Zeer vreemd. Haalde zelfs redelijke snelheden met deze niet ideeale opstelling (namelijk niet goed afgeschermd). Lan verkeer zat rond de 12 mbit.... conslusie : Het gaat fout met bij de utp-contactdozen. Maar wat er mis gaat weet ik niet... Het zijn Avaya contactdozen.[/quote:713f71e401]hier schrijf je zelf het goede antwoord zorg hier dan ook voor als je de kabel aansluit in de wandcontactdoos
Link naar reactie
[quote:607011b79f="bvvelde"]conslusie : Het gaat fout met bij de utp-contactdozen. Maar wat er mis gaat weet ik niet... Het zijn Avaya contactdozen.[/quote:607011b79f]Volgens mij gebruik ik dit merk zelf ook. Als beschikt over een Ohm meter dan kun je toch de connector aansluiting en de draadverbinding controleren? Uitgaande van het standaard montage advies, hoort elke gekleurde draad op een bepaalde plek in de connector te zitten. Mijn advies is nameten, enerzijds om na te gaan of de draad op de juiste plek zit, anderzijds om na te gaan of de draad diep genoeg in de sleuf zit.
Link naar reactie
Hmmm, zou ik misschien toch de verkeerde aansluitingen gebruiken ? Gewone kabels met een rj-45 stekker aan beide kanten is geen probleem. De kabel met aan de eene kant een rj-45 stekker (voor in de router) en aan de andere kant de wandcontactdoos. Zou ik hier misschien toch moeten crossen ? zoals : [quote:0cdb919587="J. de Boer"] En als je nou toch eens die volgorde op de wandcontactdoos omdraait? Want wat je nu vertelt lijkt op mijn eerdere vraag of misschien die wandcontactdoos van het type crosslink is. [/quote:0cdb919587] Zou ik dit ook kunnen proberen door een laptop m.b.v. een crosskabel in te pluggen ? dan is de kabel weer normaal als de wandcontactdoos van het type cross is toch ? Dan kan ik eerst testen of dit idd zo is...
Link naar reactie
[quote:6231e66bc1]Zou ik dit ook kunnen proberen door een laptop m.b.v. een crosskabel in te pluggen ? dan is de kabel weer normaal als de wandcontactdoos van het type cross is toch ? Dan kan ik eerst testen of dit idd zo is...[/quote:6231e66bc1]Prima idee, gewoon proberen. Kan echt geen kwaad. Jan de Boer
Link naar reactie
ik heb bij mij een netwerk van 1 internet en 3 computers volgens dit principe internet - modem - router / switch - comp 1,2,3 waarbij alles via straight patch kabels is verbonden, behalve comp 1 deze is verbonden vanaf de switch met patch kabel straight - wandcontactdoos - lange kabel - wandcontactdoos - patch kabel straight de wandcontactdozen zijn van sitecom ook de lange kabel (zelf in elkaar zetten) hierstaan 2 mogelijkheden op en volgens de verpakking moest ik de bovenste aanhouden voor beiden aansluiten en draaien als een tirelier
Link naar reactie
Ik heb inmiddels er dus ook een crosskabel tussen gehad, maar dat heeft dus ook geen effect. Zou het misschien komen omdat ik aan slechts 1 einde een wandcontactdoos heb zitten ? Dat ik in mijn geval een andere volgorde moet aanhouden dan anders ? (Ik weet het niet hoor, bedenk ook maar wat...heb nu al van alles geprobeerd zonder resultaat...)
Link naar reactie
[quote:9db4d345f0="bvvelde"]Zou ik hier misschien toch moeten crossen ? zoals :[/quote:9db4d345f0] Eerlijk gezegd vind ik dat je het heel erg ingewuikkeld maakt. Ik heb zelf 2 inbouwdozen, eentje met 2 connectors en eentje met 1 connector. Die heb ik gewoon aan kunnen sluiten (straight), alleen in de rare volgorde die ook bij de sleufjes staat aangegeven. Mijn broer heeft onafhankelijk van mij hetzelfde gedaan. Dat is gewoon gelukt. Ik gebruik straight kabels in die inbouwdozen. Ik heb wel voor zover dat mogelijk was alles gecontroleerd met de Ohm meter. Ook die rare volgorde met de contactjes in de connector. straight op straight blijft straight.
Link naar reactie
[quote:e6c309a3c4="Hans.Vosman"]Eerlijk gezegd vind ik dat je het heel erg ingewuikkeld maakt. Ik heb zelf 2 inbouwdozen, eentje met 2 connectors en eentje met 1 connector. Die heb ik gewoon aan kunnen sluiten (straight), alleen in de rare volgorde die ook bij de sleufjes staat aangegeven. Mijn broer heeft onafhankelijk van mij hetzelfde gedaan. Dat is gewoon gelukt. Ik gebruik straight kabels in die inbouwdozen. Ik heb wel voor zover dat mogelijk was alles gecontroleerd met de Ohm meter. Ook die rare volgorde met de contactjes in de connector. straight op straight blijft straight.[/quote:e6c309a3c4] Zo heb ik het in principe ook, echter met het verschil dat op een uiteinde van de kabel een jack zit i.p.v. een contactdoos. Ik weet heus wel hoe je een netwerk moet aanleggen (tenminste dat dacht ik). Alleen heb ik nog nooit contactdozen toegepast en daar gat het dus fout. Ik heb ze wel degelijk volgens de goede volgorde aangesloten volgens de bijhorende kleurcodes. Ik begin te vermoeden dat, hoe onwwaarschijnlijk ik dit eerst ook vond, dat bijde contactdozen kapot zijn. Het zou wel heel er toevallig zijn, maar dat is de enigste mogelijkheid die ik nog kan bedenken.
Link naar reactie
Tja, een bekende slogan is "Meten is weten". Uit je eerdere reacties verneem ik dat je weet hoe een ohmmeter werkt, dus ........... Ik vrees dat we je verder niet kunnen helpen. Nog één ding, wellicht helemaal ten overvloede, maar ik noem het toch even, heb je misschien twee witte draden doorelkaar gehaald? UTP betekent Unshielded Twisted Pair. Dus steeds twee adertje getwist, rood met [b:65ea8f3b13]bijbehorende[/b:65ea8f3b13] witte enz. Dat betekent, dat als je een crosslink maakt, dus twee kleuren wisselt, je de bijbehorende witte draden natuurlijk ook moet wisselen. Jan de Boer
Link naar reactie
Ik heb het probleem gevonden ! Alleen heb ik nog steeds geen oplossing... Het probleem is dat ik aan een eind van de kabel een rj-45 stekker heb zitten en aan de andere kant een wandcontactdoos voor rj-45. Als ik een kabel maak met aan elk eind een wandcontactdoos voor rj-45 dan kan ik die gewoon volgens de kleurtjes aansluiten en dan werken ze. Inwendig in die contactdozen wordt de kabel ergens gekruisd of zo. Ik wil echter aan een uiteinde een rj-45 stekker hebben en een contactdoos aan de andere kant. Wat zou ik aan de volgorde moeten veranderen om het te laten werken ? Dus welke kabels worden omggegooid in het contactdoosje ? Dat zijn de kleurtjes die ik dus moet omkeren... Weet iemand dat ?
Link naar reactie
Ik heb zelf 1 vd aansluitdozen bekeken die ik het makkelijkste kon bekijken. Ik heb er een foto van gemaakt, die kan ik eventueel nog een keer laten zien. Ik zag dat bij mij kleurcodes staan en cijfertjes. Die cijfertjes geven de juiste volgorde aan, natuurlijk ten opzichte van die RJ45 steker. Dus het zou geheel verkeerd om gemonteerd kunnen worden. Gewoon nameten is mijn advies. Bedenk hoe die UTP steker in de connector past.
Link naar reactie
[quote:f3e7f2e25b="Hans.Vosman"]Ik heb zelf 1 vd aansluitdozen bekeken die ik het makkelijkste kon bekijken. Ik heb er een foto van gemaakt, die kan ik eventueel nog een keer laten zien. Ik zag dat bij mij kleurcodes staan en cijfertjes. Die cijfertjes geven de juiste volgorde aan, natuurlijk ten opzichte van die RJ45 steker. Dus het zou geheel verkeerd om gemonteerd kunnen worden. Gewoon nameten is mijn advies. Bedenk hoe die UTP steker in de connector past.[/quote:f3e7f2e25b] Bedankt voor de goede hulp ! Ik heb alles wat hiervoor is gezegd eigelijk al geprobeerd. Ook het achterstevoren aansluiten van de connector...toch gaat het nog niet goed. Ik zal vanmiddag voor de laatste keer de connector doormeten om te kijken wat voor omzeting er plaats vindt, dan zou ik als het goed is gewoon kunnen zien welke kleurtjes moeten worden gewisseld... Nou zal het toch wel goed moeten gaan !
Link naar reactie
[quote:80b9f7b9ee="tengelgeer"]Anders moet je de contactdoos nog eens doormeten. En dan bedoel ik drm een RJ met stukje draad er in en dan kleur voor kleur nameten op welke pin die uitkomt. Misschien kom je er zo uit.[/quote:80b9f7b9ee]Dit lijkt me ook de enige oplossing. De contactjes zijn op de foto verder ook goed te zien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...