Ga naar inhoud

Bekabeling in huis


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een probleemje. Ik heb adsl en verdeel de verbinding m.b.v. een router met ingebouwde 4 poorts switch. Nu heb ik 2 kabels rechtstreeks (straight) op de switch...werkt prima ! Echter ik heb ook 2 kabels die ik rechtstreeks op de router zet, maar aan de andere kant op een wandcontactddoos zet, dan is de kabel mooi weggewerkt in de muur en kun je indien nodig gewoon even een utp kabel inpluggen...echt ideeal ! :D Maar ! .... het werkt niet. :cry: Ik weet niet waarom, maar als ik bv. een van die niet werkende kabels rechtstreeks op het modem aansluit, dan geeft die ook aan dat er 'geen netwerk' aan zit verbonden (lan-lampje brandt niet). Hoe kan dit ... , wat zou ik fout hebben gedaan ? Ik heb die bewuste kabels gewoon straight gemaakt. Dus gewoon aangesloten volgens de straight schema's. Het lijk mij dat dat het probleem niet kan zijn. Zou er misschien een kabelbreuk in kunnen zitten, of een slecht contact ofzo ? Hoe kom ik daar snel achter ?
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:20a8ab6d8f="bvvelde"]Echter ik heb ook 2 kabels die ik rechtstreeks op de router zet, maar aan de andere kant op een wandcontactddoos zet, dan is de kabel mooi weggewerkt in de muur en kun je indien nodig gewoon even een utp kabel inpluggen...echt ideeal ! :D Maar ! .... het werkt niet. :cry:[/quote:20a8ab6d8f]De bedrading is dus niet goed. Hoe heb je dat gedaan? In het algemeen is het zo dat de volgorde van de bedrading in een wanddoos ogenschijnlijk niet hetzelfde is als in de UTP connector. Heb je de draadjes wel in het goed contactje geschoven. Let heel goed op de nummering, kleurcode bij elk contactje. De volgorde lijkt in eerste instantie wat onlogisch.
Link naar reactie
Ja, ik weet dat de volgorde 'onlogisch' lijkt, maar het staat er duidelijk op welke pin waar zit. Ik houd mij gewoon aan de A standaard, aan beide kanten. Het is heel goed mogelijk dat er ergens een slecht contact zit, maar zowel de jack als de aansluiting in de contactdoor lijken goed. Ik zal het dus moeten gaan meten, maar dat is lastig met een mutimeter... Zijn er nog foefjes voor ?
Link naar reactie
[quote:c77ea56b48="bvvelde"]Ja, ik weet dat de volgorde 'onlogisch' lijkt, maar het staat er duidelijk op welke pin waar zit. Ik houd mij gewoon aan de A standaard, aan beide kanten. Het is heel goed mogelijk dat er ergens een slecht contact zit, maar zowel de jack als de aansluiting in de contactdoor lijken goed. Ik zal het dus moeten gaan meten, maar dat is lastig met een mutimeter... Zijn er nog foefjes voor ?[/quote:c77ea56b48]Lastig met een multimeter? Hoe zo? Gewoon punt voor punt doormeten met de ohm-meterfunctie en klaar is kees. Desnoods, als de kabel vastligt en de uiteinden daardoor ver uitelkaar liggen, even met behulp van een lange hulpdraad. Makkelijk zat. Jan de Boer PS: Zou het kunnen zijn dat die wandcontactdoos van het type crosslink is? Moet overigens als die router/switch wat dat betreft zelfdetecting is niets uitmaken. Maar dat geldt alleen voor routers/switches van de laatste paar jaar.
Link naar reactie
[quote:fe47794701="J. de Boer"]Lastig met een multimeter? Hoe zo? Gewoon punt voor punt doormeten met de ohm-meterfunctie en klaar is kees. Desnoods, als de kabel vastligt en de uiteinden daardoor ver uitelkaar liggen, even met behulp van een lange hulpdraad. Makkelijk zat. Jan de Boer [/quote:fe47794701] Dit is precies het geval ! En aan 1 zeide zit er een rj-45 jack op. dat zijn hele kleine contacten die doorverbonden moeten worden dus (kan niet gewoon 1 draad per keer doormeten met de multiemeter er tussen, want draad-uiteinden liggen ver uitelkaar) is het een lastig klusje. [quote:fe47794701] PS: Zou het kunnen zijn dat die wandcontactdoos van het type crosslink is? Moet overigens als die router/switch wat dat betreft zelfdetecting is niets uitmaken. Maar dat geldt alleen voor routers/switches van de laatste paar jaar.[/quote:fe47794701] Nee, want ik sluit ze aan op pin-nr, dus dat lijkt me niet.
Link naar reactie
[quote:e1e326e3d5="bvvelde"]Ja, ik weet dat de volgorde 'onlogisch' lijkt, maar het staat er duidelijk op welke pin waar zit. Ik houd mij gewoon aan de A standaard, aan beide kanten.[/quote:e1e326e3d5]Gewoon doormeten. Ik gebruik een Ohmmeter, 2 krokodillebekjes met een dun ijzerdaardje. Met een beetje geduld werkt dat heel goed. Heel soms is het draadje niet diep genoeg in het sleufje geduwd. Persoonlijk vind ik het aansluiten van een wanddoos wel een heel gedoe.
Link naar reactie
[quote:145dc886be="J. de Boer"]Sorry, zo lastig is die klus niet. Zoals ik al zei, gewoon even met een lange hulpdraad tussen de beide lokaties, desnoods even met z'n tweeën werken. En inderdaad met die tip van Hans Vosman erbij is het echt veel gemakkelijker dan het je lijkt! Jan de Boer[/quote:145dc886be] Lastig in de zin van : heb niet genoeg meters kabel om een dergelijke afstand te overbruggen. Verder zijn de contacten van een rj-45 jack erg klein.
Link naar reactie
Wat misschien ook nog een mogelijkheid is: In plaats van die lange hulpdraad die ik voorstelde, de aarde als gemeenschappelijk meetcircuit te nemen. Zit je op beide lokaties b.v. niet al te ver van een waterleiding of cv-radiator of -leiding? Met een beetje fantasie moet er dunkt mij wel iets te bedenken zijn. Jan de Boer
Link naar reactie
*Zucht*...ik denk dat ik de rj-45 jack er maar afknip, hoewel ik zeker ben dat die goed zit, is dat toch de handigste manier om de kabel goed door te meten (alleen). Ga dan aan de afgeknipte kant de draden per paar doorverbinden, dan kan ik in die wandcontact-doos meten en controleren of het klopt. Dat lijkt mij nu de beste mannier...dan ben ik ook zeker of het aan de kabel, of het stopcontact ligt. In ieder geval bedankt voor de suggesties, als ik de fout vindt dan horen jullie het wel.
Link naar reactie
Het werk nog steeds niet, en volgens mijn metingen mankeerd er niks aan ! Ik heb de kabel doorgemeten als volgt : Heb op 1 uiteinde de kleur paren aanelkaar gedraaid dus : oranje bij wit-oranje en blauw bij wit-blauw enz. Vervolgens heb ik met de multimeter de wandcontactdoos doorgemeten, dus pin 1 op 2, pin 3 op 6, pin 4 op 5 en pin 7 op 8. Alles bleek goed te zijn ! Toen dacht ik dat er misschien een slecht contact in de overbrenging tussen de wandcontact-doos en een ingeplugde kabell kon zitten. Heb ik dus een straight-utp ingeplugd en op het eind op de vrije rj-45 jack de pinnen op de zelfde manier doorgemeten. Weer alles goed ! Er lijkt dus niks mis met de kabel... Nu heb ik al weer enkele keren getest, maar als ik hem in het modem plug...dan werkt het dus niet...het lan-indicatielampje van het modem blijft uit en op mijn netwerkkaart gaan er ook geen ledjes branden. Het werkt dus niet....terwijl de kabel goed is. Zoals jullie aan mijn testmethode kunnen zien heb ik hem juist aangesloten (straight). Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?
Link naar reactie
[quote:a45fe9dfe2="bvvelde"]Het werkt dus niet....terwijl de kabel goed is. Zoals jullie aan mijn testmethode kunnen zien heb ik hem juist aangesloten (straight). Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?[/quote:a45fe9dfe2]Zoals eerder gemeld is het bundelen van draadjes niet helemaal de juiste testmethode. In theorie kan er nog sprake zijn van een kortsluiting. De kans op een draadbreuk is klein maar ook dat kan met deze testmethode niet geheel worden uitgesloten vanwege een mogelijke kortsluiting. Als de kabel echt okay is, de connectoren goed zitten, tja, dan moet die kabel ook werken. Alleen een grote storingsbron kan de boel nog in de war schoppen.
Link naar reactie
Hmmm, het moet wel in de wandcontactdozen zitten, dat kan niet anders. Alle kabels die ik aansluit werken perfect, echter de 2 kabels die op de wandcontactdoos eindigen niet, terwijl die goed zijn aangesloten. Ook na meting blijken ze beide goed (op goede volgorde). Ik snap d'r werkelijk helemaal niks van ! Als alle kabels goed zitten en er een signaal door kan...wat kan er dan mis zijn ?
Link naar reactie
Wat voor kabel gebruik je? Aangezien de meeste huidige netwerkkaarten 100Mb/s zijn MOET je cat5 kabel gebruiken en GEEN cat3 kabel. Overtuig je daarvan Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad waarbij alles goed aangesloten was en toch niet werkte. Na vervanging van de kabel door cat5 werkte het als een speer. Je kunt ook nog even proberen door je netwerkkaart vast op 10Mb/s half duplex te zetten om te zien of het dan wel werkt. Succes
Link naar reactie
Het is dus zeker da wandcontactdoos. Hoe het precies zit weet ik niet, maar uit frustratie heb ik een kroonsteentje aan het eind aan de kabel gezet (waar anders de wandcontactdoos op was aangesloten). Als ik vervolgens een straight kabel op die kroonsteen aansloot (dus slechts aan 1 kant een rj-45 jack) bleek ik <b>wel</b> wel contact te hebben. Kon gewoon internetten en lannen... Zeer vreemd. Haalde zelfs redelijke snelheden met deze niet ideeale opstelling (namelijk niet goed afgeschermd). Lan verkeer zat rond de 12 mbit.... conslusie : Het gaat fout met bij de utp-contactdozen. Maar wat er mis gaat weet ik niet... Het zijn Avaya contactdozen.
Link naar reactie
Oké, nu hebben zij mij het volgende wijsgemaakt. Er zijn 2 standaarden, namelijk de A en de B standaard. De A-standaard is de Amerikaanse en de B is de Europese. Ik sloot mijn bekabeling dus idd volgens de A standaard aan, maar het zou de B moeten zijn volgens hun. Echter het verschil tussen A en B is dat groen en oranje zijn omgedraait. Kan dit dan het probleem wel zijn ? In principe is het aan beide uitenden dan weer de zelde kabel toch ? En waarom kan ik dan wel internetten volgens de A standaard zonder die dozen er tussen ? Volgens hen ligt dat aan de print, maar volgens mij is dat niet zo... Hoe dien ik het aan te sluiten nu dan ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...