Ga naar inhoud

w-lan rechtstreeks OK, via hub werkt het niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Recentelijk heb ik op de HCC-beurs een draadloos acces-point gekocht en een draadloos netwerkkaartje voor in mijn laptop. Thuisgekomen het AP enthousiast op mijn hub aangesloten en... helaas, het werkte niet. (Gegevens apparatuur onder het bericht) Met een netwerkverbinding over de hub 'aan een draad' werkt alles prima (delen van internet, etc etc). Maar, wanneer ik het AP aan de hub aansluit, zie ik via de software van het w-lan-kaartje dat er een goede verbinding is en dat het netwerkkaartje het AP vind (mac-adres), maar er wordt geen IP-adres toegewezen. Bij de opdracht ipconfig /renew op de laptop treed er een timeout op en kan de DHCP-server niet gevonden worden. Handmatig het ipadres (in dezelfde range, incl. subnetmask en gateway) instellen levert ook geen soelaas. Vervolgens heb ik het AP middels een crosscable op de 2e netwerkkaart aangesloten (dus zonder hub) op de computer die met het internet verbonden is en... dat werkte meteen, zonder iets aan de instellingen te veranderen of te wijzigen. Een ipadres werd meteen toegekend aan de laptop en alle mogelijkheden die normaal 'met draad' mogelijk waren werkten. De apparatuur lijkt mij dus in orde. Op dit moment brandde het indicatieledje van de netwerkverbinding nagenoeg onafgebroken en knipperde slechts af en toe. Vervolgens heb ik het AP opnieuw aangesloten op de hub. - normale kabel: het indicatieledje (netwerkverkeer) knippert zeer snel; - crosscable op de link-aansluiting: het indicatieledje knippert zeer snel; In beide gevallen ziet het w-lan kaartje het AP (mac-adres) maar krijgt geen ip-adres toegekend. Andere aansluitingen (cross of gewoon) leveren helemaal niets op. Ik wil echter toch het AP via de hub aan kunnen sluiten. Mijn probleem is nu dat ik van de drie apparaten geen enkele leverancier kan benaderen want 'hun apparaat werkt naar behoren'. Onder nog de gewenste situatie in een eenvoudige schema weergegeven: 1. Kabelinternet; 2. InternetPC met ICS en firewall; 3. Hub met daaraan: ..a:...PC-1 (XP) ..b:...PC-2 (XP) ..c:...AccesPoint --------draadloos --------Laptop (XP). Ik ben naarstig op zoek naar een oplossing? Wie heeft er enig idee? De apparaten: Acces-Point / E-tech FCC-id: PB6-00091: http://www.e-tech.nu/producten/netwerk_wirelessaccessstation.htm W-lan kaartje / Conceptronic con11c: http://www.tulip.com/nederland/products/proddet.asp?m=C11CC&g=9 Hub: http://www.linden-computech.com/pc/ptc-800.htm
Link naar reactie
IP-config: alles automatisch (ingesteld via de wizard van XP) voor zowel draadloos als bedraad; NAT: zit volgens mij niet op het AP Firewall: standaard firewall van XP wordt gebruikt op de internetPC (zie schematje); het AP werkt prima, zolang ik het maar aansluit met een crosscable op de 2e lan-kaart van de internetPC. Via de hub lukt het niet.
Link naar reactie
als ik het goed begrijp krijgt de AP als je m via cross rechtstreeks aansluit wel een ip en de draadloze pc ook ? Het AP moet transparant in het netwerk hangen. De server deelt Dynamisch de IP adressen uit laten we zeggen 10.0.0.2, 10.0.0.3 etc Het AP moet ingesteld worden op een vast ip bv 10.0.0.4 en (indien het beschikt over de mogelijkheden) NAT moet uit, en de ingebouwde DHCP server ook uit. Deze manier al geprobeert ?
Link naar reactie
Het AP heeft een vast IP-adres in dezelfde range als de rest van het thuisnetwerk gebruikt (192.168.0.xxx). Ik heb een oude PC in gebruik als 'server', met daarop windows XP welke zorgt voor een continu verbinding met internet (1e netwerkkaart / kabel) [color=black:1d11b268af][waar ik een FTP-server op heb draaien voor Uploads van DTP-bestanden van klanten[/color:1d11b268af]]. Als ik het AP met een crosscable aansluit op de 2e netwerkkaart van die PC dan heb ik direct een, zoals crazy 3 noemt, transparante verbinding. Geen enkel probleem. Er wordt meteen automatisch een IP-adres toegekend, in de software van het w-lan kaartje zie ik dat er een goede verbinding is met een verbindingssnelheid van 11Mbs. Als ik het AP echter vervolgens met een gewone kabel (maar ook met crosscable aan de uplink) aansluit op mijn HUB, levert dat wel een 'goede verbinding' op tussen de w-lan kaart en AP maar er wordt geen IP adres toegekend. Daarnaast, en ik vermoed dat daar het hekel punt ligt, levert de aansluiting op de hub een zenuwachtig knipperend indicatieledje op (netwerkverkeer wat er niet is?) en wanneer het AP rechtstreeks op de 'server' wordt aangesloten [en dan naar behoren werkt] brandt dat ledje vrijwel onafgebroken en knippert slechts af en toe. Zowel NAT als DHCP-server in het AP zijn, voorzover ik kan vinden, niet aanwezig. Maar, rechtstreeks op de 2e netwerkkaart van mijn 'server' levert een goede verbinding op, dus, al eliminerent kom ik dan tot (de mogelijk onjuiste) conclusie dat die instellingen, voorzover aanwezig, geen belemmering opleveren. Ik ga deze week proberen bij vrienden of het AP, aangesloten op een ADSL-router van HCCnet, dezelfde problemen oplevert. [color=darkblue:1d11b268af][/color:1d11b268af][size=9:1d11b268af][/size:1d11b268af]
Link naar reactie
Als antwoord op: "Wat er nu mis is met die oude hub, ik heb geen idee.." denk ik toch dat je het antwoord van Erwin nog maar eens moet nalezen. Mijn Asus AP werkt enkel op 10 Mbit en is aangesloten op een router die 10 en 100 Mbit ondersteunt. Werkt perfect. Als jouw hub enkel 100 Mbit ondersteunt (ik kan dit niet traceren op de bewuste website) werkt het gewoon niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...