Ga naar inhoud

Router achter router situatie


Aanbevolen berichten

Goedenavond, Ik heb al een tijdje de situatie dat ik 2 routers in mijn netwerk heb om mijn WiFi-bereik te vergroten. Het heeft altijd wel gewerkt maar nooit echt heel vlekkeloos. Nu het bijna vakantie is vind ik het tijd worden om eens te kijken of ik het echt zoals het hoort kan aansluiten. Ik heb er enigszins verstand van, maar niet genoeg om zelf mijn probleem op te lossen. Ondanks dat ik tig verschillende tutorials gevolgd heb kom ik er nog steeds niet uit. Mijn situatie: In de meterkast heb ik een Ziggo Cisco (als ik me niet vergis een EPC3925) hangen. Vanuit dit modem heb ik een kabel naar boven waar ik een Belkin N300 router heb staan. Ik had deze altijd aangesloten via de WAN-poort en zo kreeg ik er internet uit, echter kreeg ik vaker IP-adres conflicten en moest ik hem soms opnieuw opstarten omdat hij niet meer werkte. Ik had toen 2 verschillende SSID's. Vanmiddag heb ik er nog eens wat van proberen te maken, en op dit moment heb ik beide routers dezelfde SSID en instellingen gegeven en de Belkin aangesloten via een LAN-poort waardoor hij nu (zoals het lijkt) 1 netwerk onder dezelfde naam vormt. Ik weet echter niet 100% zeker of beide routers nu hun werk doen, omdat op mijn Belkin het rode lampje knippert. Dit zou duiden op een probleem en dus dat hij niet zou werken. Als ik echter achter in het huis sta heb ik 3 streepjes WiFi, wanneer ik de Belkin uit trek heb ik geen WiFi meer. Hij doet zijn werk dus zoals het lijkt wel goed, alleen dat rode knipperende lampje bevalt me niet, omdat ik niet zeker weet of ik het nu correct heb aangesloten. Ook is het zo dat ik de USB-poort achter op de router niet kan gebruiken, omdat de Belkin een foutmelding geeft. Ik heb de instellingen aangepast zoals in dit bericht voorgesteld: "Technical Summary First Router 192.168.1.1 DHCP to use the range 192.168.1.3-192.168.1.254 A wireless channel like 11 Second Router 192.168.1.2 DHCP is disabled Identical wireless security setup as First Router Except the wireless Channel. Try channel 6 if the first is 11. Plug hard-wire into the LAN port, not the WAN port." MIjn uiteindelijke vraag is dus nu of ik mijn apparatuur op de/een juiste manier heb aangesloten, of dat er niets van klopt? Misschien dat iemand een voorstel heeft hoe ik de apparatuur het best kan aansluiten? Mijn Belkin router heeft overigens ook een accesspoint mogelijkheid, maar volgens mij kan ik dan bijvoorbeeld de USB-poort op de router ook niet gebruiken. Ik hoop dat mijn problem en mijn vraag een beetje duidelijk zijn, mocht iemand iets niet snappen dan hoor ik het graag. Ik heb eventueel ook nog een oude Topcom Wireless Webr@cer 1254 A router liggen, ik gebruik liever de Belkin maar mocht dit niet gaan is dat misschien ook nog een mogelijkheid. Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank, Jeroen
Link naar reactie
Onderstaand vind je het hele verhaal in eenvoudig Nederlands Plaats een tweede router Soms kan het handig zijn, om elders in uw woning een tweede draadloze router te plaatsen. Bijvoorbeeld om op de eerste verdieping ook een goed draadloos bereik te hebben. Om die tweede router aan de praat te krijgen moet u vaak wel een ingreep doen in diens instellingen, want anders werkt hij niet. Een netwerk is er namelijk in beginsel op ingericht, om slechts één router te hebben: die deelt de IP-adressen uit aan de aangesloten computers. De router is "de kapitein" van het netwerk. De eerste router stelt u gewoon in zodat u kan internetten. Als die er al langer staat: niets aan veranderen dus. De tweede router verbindt u tijdelijk met een draad (losse ethernetkabel) in ethernetpoort 1, aan een PC (niet in de WAN-poort van de router stoppen dus!). Vervolgens roept u op die PC het configuratiescherm van de tweede router op, via uw webbrowser. Dit configuratiescherm zit bij Linksys-routers vaak op "webpagina" 192.168.1.1 (even als voorbeeld). In het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres) Geef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de 2de router en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP Ook de versleuteling moet bij beide routers gelijk zijn dus beide TKIP of AES Nu zet u in de configuratie van de 2de router de DHCP-server uit. Dat is de hoofdmoot van de klus; nu bent u bijna klaar. Verlaat het configuratiescherm en verbreek de tijdelijke kabelverbinding met de computer. Tot slot doet u in router 1 een ethernetkabel (netwerkkabel) in bijvoorbeeld ethernetpoort 1, en u verbindt die kabel in router 2 ook met ethernetpoort 1 (niet in de WAN-poort stoppen dus!). Nu is router 2 een "dom" draadloos toegangspunt geworden voor router 1. De WAN-poort van router 2 wordt niet meer gebruikt. Deze methode wordt vaak toegepast om een extra draadloos toegangspunt te maken.
Link naar reactie
Allereerst, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb je bericht even goed doorgelezen en het komt in grote lijnen overeen met de situatie zoals ik hem nu heb. Het werkt wel, alleen zit ik met het probleem dat het lampje rood knippert. Dit stoort mij een beetje en ook kan ik de USB-poort niet gebruiken op de router.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...