Ga naar inhoud

E-mailadres op een website niet aanklikbaar maken


Aanbevolen berichten

Om spam te vermijden neemt men op websites in plaats van adres@profider.nl vaak de toevlucht tot een plaatje (jpg) van het e-mailadres te maken. De bezoeker moet dan het adres als hij het wil gebruiken overschrijven. Ik verbeeld me echter de laatste tijd dat dit niet meer nodig lijkt. Ik kwam laatst een site tegen waar een adres gewoon tekstueel stond vermeld met in de broncode gewoon e-mail adres@profider.nl en dit het toch niet aanklikbaar was. Mijn vraag, welk (script?) kunstje wordt hiervoor gebruikt? Ik heb even zitten zoeken, maar kon niets vinden. Hier staat het (nep)adres gewoon in de klassieke html-code en daardoor, zoals iedereen kan zien, is het uiteraard aanklikbaar.
Link naar reactie
Ik vraag me overigens af of het niet aanklikbaar maken wel helpt tegen spam. Zelf maak ik meestal gebruik van javascript om HTML entities te genereren. En dan liefst nog met allerlei schijnbewegingen er tussendoor. (b.v. "mailto" in drie gedeeltes hakken en verderop weer aan elkaar plakken)
Link naar reactie
Het je helemaal gelijk in, het helpt ook niet/nauwelijks. Die truc met htmlentities pas ik ook wel eens toe, maar ook die is niet waterdicht. Uiteindelijk werkt over het algemeen het beste om: [list=1:1982deb3a9][*:1982deb3a9]Waar mogelijk met een contactformulier te werken met soort van captcha erop (geen visuele, maar iets simpels en unieks) en een filter op de ingevoerde posts. [*:1982deb3a9]Indien niet mogelijk, obfuscator over het emailadres heen en zorgen voor een goed spamfilter[/list:o:1982deb3a9]
Link naar reactie
Ger, bedankt voor de moeite, maar ik bedoelde niet het mailto-concept, ofwel contactformulier maar gewoon een adreslijst, b.v. van bestuursleden, op een html-pagina. Als je zo'n lijst gewoon tekstueel maakt, dan is het resultaat dat alle adressen aanklikbaar zijn. Het enige wat telt is de vorm (@-teken en extensie) Wat jij vermeldt in je voorbeeld komt dan ook niet overeen met onze ervaring. Zie ook mijn startbericht waar het nep e-mailadres gewoon aanklikbaar is, komt helemaal overeen met een gewone HTML-pagina. Onze oplossing hiervoor was altijd om van zo'n lijst een plaatje (jpg) te maken. Maar mijn vraag was of hiervoor ook andere methoden voor zijn. Dus niet trucjes als extra spaties etc.
Link naar reactie
als er automatisch een link wordt gemaakt van de emailadres-tekst, dan werk je wellicht in word oid om je html te maken? ik zou niet weten hoe dat anders zou moeten gebeuren.... is dat zo, dan kan je toch door rechtsklikken op de ontstane link, de hyperlink verwijderen, en ik neem aan dat andere (tekstverwerkings)programma's ook een dergelijke optie hebben.
Link naar reactie
[quote:cb1382d31d="derkdejong"]als er automatisch een link wordt gemaakt van de emailadres-tekst, dan werk je wellicht in word oid om je html te maken[/quote:cb1382d31d]Inderdaad, er moet dan sprake zijn van een editor die dit automatisch omzet naar links. Codetechnisch is dat namelijk niet zo. @J. de Boer: Kun je aangeven welk programma je gebruikt om je site te maken?
Link naar reactie
wellicht een bijzondere versie van kladblok dan? zojuist nog geprobeerd in een scriptloze omgeving: jan@piet.ml blijft normaal kale tekst. maar kennelijk draait er in dit forum een scriptje dat jan@piet.ml voorziet van een mailto. kortom: zonder extraatjes (script op dit forum, script in je cms-software) komt er echt geen mailto.
Link naar reactie
Iedereen is er zo stellig van overtuigd dat wat ik hier zeg niet mogelijk is, dat bij mij de gedachte opkomt dat misschien (al is het ongezien) ons FTP-programma dit doet. Wij gebruiken al heel veel jaren WS-FTP LE. Hoe dan ook, zodra een woord een @-teken bevat en een extensie zoals .nl, wordt dat automatisch als een aanklikbare link beschouwd. Aaneengesloten, dat wel. Want als we een spatie voor of na het @-teken zetten, blijft het achterwege.
Link naar reactie
>Iedereen is er zo stellig van overtuigd dat wat ik hier zeg niet mogelijk is....< nou, dan lees je niet zo goed... wat gezegd wordt is dat html dat op zich niet doet, maar als het gebeurt dan wordt dat gegenereerd door op dat moment gebruikte software/scripts. en het kan best dat ws zulks ook doet....
Link naar reactie
Het mag duidelijk zijn dat ik dat ook bedoel, d.w.z. dat html dat blijkbaar niet zelf doet. Ik kan me wel voorstellen dat de ontwikkelaars van een FTP-programma zoiets bewust inbouwen. Bij gelegenheid zal ik eens een ander FTP-programma proberen. Het is niet echt urgent, het viel me alleen maar op, dat is alles. Wij lossen dit zoals ik al schreef altijd op met een jpg-afbeelding, want inderdaad, zoals iemand opmerkte, bestrijd je spam niet met alleen maar met het niet aanklikbaar zijn.
Link naar reactie
Het lijkt mij (heel) sterk dat een FTP programma een bestand aanpast. Een FTP programma moet niets meer doen dan een bestand van A naar B brengen en parst helemaal niets. Ik heb ervaring met WinSCP, WS FTP Pro (div versies), Net2FTP en Filezilla, geen van allen doen ze zulks. Dat zou ook niet goed zijn, want dan kun je er als ontwikkelaar niet meer op vertrouwen dat wat je maakt ook als zodanig online komt. @J. de Boer: gebruik je behalve kladblok en WS FTP LE nog iets van een interface voor het bewerken van je site? Iets van je host ofzo? (cPanel, Plesk, etc)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...