Ga naar inhoud

Hoe kan ik zien of mijn harde schijf geschikt is voor usb 3.0 ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Inmiddels is alweer enige tijd USB 3.0 op de markt, een nieuwe versie van de interface met een theoretische doorvoersnelheid van 480 MB/s. Nu zal daar in de praktijk ook maximaal 350 à 400 MB/s van over blijven, maar dan nog is het meer dan voldoende om geen bottleneck te vormen voor alle bestaande harde schijven. Een ander voordeel van USB 3.0, dat e-SATA moet missen: forward én backward compatibiliteit met USB 2.0, de aansluiting die sowieso op iedere denkbare PC zit. Je snelle USB 3.0-schijf kun je dus ook probleemloos aansluiten op oudere PC’s, waarbij je uiteraard wel genoegen moet nemen met lagere snelheden. De eenvoud van bestanden uitwisselen blijft echter gegarandeerd.
Link naar reactie
Ben ik correct dat je het volgende bedoelt: een losse harde schijf die je wilt monteren in een behuizing, die met USB gekoppeld wordt aan de PC; je hebt de keuze tussen een USB-2 en een USB-3 behuizing en wilt advies? Allereerst: oudere harde schijven kunnen nog een zgn. IDE (ook bekend als ATA, of parallel ATA) interface hebben. Recentere (lees: ca. vanaf 2006 schat ik) hebben een SATA interface. Beide interfaces zijn niet gelijk aan USB, de behuizingen bevatten electronica voor de conversie naar USB. Beide (IDE-ATA en SATA) zijn veel sneller dan USB-2. Daarentegen kan USB-3 snelheden halen die vrij dicht liggen bij het modernere SATA. De combinatie IDE is meestal alleen met USB-2. Daargelaten dat, je moet dus altijd opletten dat de behuizing past bij het interface van de harde schijf. Natuurlijk zijn USB-3 behuizingen duurder -- da's hoe handel werkt. Maar werk je veel met die harde schijf, of je copieert grote bestanden, dan zou je al snel ervaren dat USB-2 tergend traag is. Wel moet de PC (zie Oscars antwoord) óók USB-3 hebben en niet alleen USB-2... Hiermee heb je denk ik, samen met de info van Oscar, voldoende info.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...