Ga naar inhoud

hallo ik heb zo juist mijn ramgehuegen uitbereid naar 16gb er staat naast (14,9gb beschikbaar) waarom geen 16?


benstra

Aanbevolen berichten

Het is maar waar je kijkt. Neem Task Manager (start met CTRL-SHIFT-ESC). Neem de uitgebreide manier ("more details") Onder Performance, Memory kun je dan het vrije en in gebruikzijnde hoofdgeheugen zien. Onder Processes kun je zien hoeveel geheugen de gestarte programma's nemen, zowel wat jijzelf startte als wat met het starten van de machine en inloggen is gestart. Op mijn 16 GB machine, met naast W8.1 (64 bits) alleen Firefox en Thunderbird draaiend is 11% (~1,8 GB) in gebruik. Trek ik die programma's er af, dan eist het "kale" W8.1 ~1,5 GB voor zichzelf op. Jouw cijfer van 1,1 GB is dus best wel mooi. Maar om het in perspectief te zetten: al sinds de tijd van XP, laat staan Vista en W7, is te zien dat een 1 GB machine het niet trekt, 2 GB het werkelijk reële minimum is en 3 GB (voor een 32-bits Windows) het mooist is. Anders gezegd, al minstens 4, 5 versies van Windows trekt het besturingssysteem al minimaal 1 GB+ naar zichzelf toe. P.S. Ik hoop wel dat je geen 32-bits besturingssysteem hebt en dat het de 64-bits variant is. De 32-bits variant gebruikt altijd maar 4 GB waarvan 1 GB geheel gereserveerd is voor systeemzaken zoals hardware (niet "gewoon" Windows).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...