Ga naar inhoud
  • 0

Met welk programma kan ik een watermerk verwijderen, het zijn foto's met jpg formaat?


anoniem

Vraag

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Er zijn twee soorten watermerken. Het eerste is niet zichtbaar, maar in de foto is informatie over de copyright-rechthebbende versleuteld. Er zijn mij geen programma's bekend die dit verwijderen. Het tweede is de "opdruk" van de rechthebbende of de site waar de afbeelding vandaan komt. Hetzij in een aparte kleur, hetzij door (bijv.) de onderliggende kleur lichter of grijzer te maken. Er zijn mij geen programma's bekend die dit automatisch verwijderen. Immers, hoe kan het programma weten wat er juiste inhoud moet zijn? Wel kun je dit soort afbeeldingen zelf bewerken door het kloon-tool te gebruiken. Je kloont dan de echte kleur "uit de buurt" naar het aangepaste veld. Is het alleen "grijzer" of lichter, dan kun je met de kleurstellingsmogelijkheden de kleur weer proberen op te krikken. Afhankelijk van het programma kun je eerst een masker aanleggen op de tekst, zodat de rest van de foto niet wordt aangetast. In ieder geval kunnen de meer complexe freeware en commerciële software deze zaken aan -- ik denk aan GIMP, CorelPaint, Photoshop. Andere software (zoals Paint.net, Pixbuilder Studio, Chasys Draw IES, Photoshop elements, ...) heb ik te weinig bestudeerd om wat over de bruikbaarheid te kunnen zeggen. Voor eigen gebruik is dit allemaal mogelijk, maar wil je een foto doorsturen hou dan rekening met de beperkingen van het copyright.
Link naar reactie
Niet! Die watermerken zitten niet voor niets op de foto's. De eigenaar van de foto wilt niet dat je deze foto zonder toestemming ergens voor gebruikt. Bijvoorbeeld publicatie op een website of in een magazine. Op deze foto berust auteursrecht en mag daarom niet zomaar publiekelijk gebruikt worden of bewerkt (afhankelijk van de gekozen rechten door de maker). Echter, gezien er een watermerk overheen zit, ga ik er vanuit dat de eigenaar niet wilt dat je de foto zomaar ergens voor gebruikt. Als je de foto zonder watermerk wilt hebben, zal je contact op moeten nemen met de rechtmatige eigenaar en vragen of je de foto mag gebruiken. Waarschijnlijk kan je de foto dan kopen en krijg je een versie zonder watermerk opgestuurd.
Link naar reactie
Ik heb niet gevraagd naar een juridische uitleg, ik begrijp ook dat ze daardoor beschermd zijn. Ik heb een foto reportage laten maken van mijn kleinkinderen nu kan ik op de site v.d. fotograaf uitzoeken welke foto ik wil laten vergroten en dat heb ik al gedaan ( niet goedkoop). De foto's op internet zijn maar 200kb dus de kwaliteit om af te drukken is zeer laag, maar ik wil ze gebruiken voor een dia vertoning en dan is dit watermerk hinderlijk. als er een programma bestaat om een watermerk in een foto aan te brengen bestaat er ook een programma om het te verwijderen. Als iemand een programma weet graag een reactie. Gr. Peter
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...