Ga naar inhoud

Hoe krijg ik Windows 8 geïnstalleerd op een PC met Windows XP en een VIA VT6410 RAID Controller?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een computer met Windows XP en een VIA VT6410 RAID Controller. IK wil er Windows 8 op installeren, maar wanneer ik de installatie start, krijg ik de melding: "This device isn't compatible in Windows 8. Contact the Manufacturer for more info". En dan wordt de RAID Controller genoemd. Wat kan ik doen om toch Windows 8 op deze computer geïnstalleerd te krijgen?
Link naar reactie
Als ik deze naam van de VIA controller in Google 'gooi', dan kom ik o.m. op dit thread, waar beweerd wordt dat er zelfs geen drivers voor Windows 7 zijn. Laat staan W8. ( http://www.viaarena.com/forums/showthread.php?t=40059 ). Via de site van VIA zie ik evenmin moderne drivers voor dit model. Oftewel, je zit met hardware die niet alleen voor Microsoft verouderd is, maar ook voor VIA. Als al jouw schijven via deze controller lopen, dan houdt het op. Zitten hier alleen extra schijven op, dan zou je de controller kunnen verwijderen en de schijven op een andere manier aansluiten. Of er af laten. Dan W8 installeren. Alleen, als je op die manier gaat knutselen, maak dan een goede backup op een derde medium. Tevens, bedenk of je 't wilt. Je zult een moderne controller willen, maar wel een die past op een zeker ~6 jaar of meer oude PC, zo ver is XP inmiddels terug. Maar de hoeveelheid geheugen, processorsnelheid en (de niet-RAID) harde schijf moeten óók toereikend zijn voor W8.
Link naar reactie
Ik ben er van uitgegaan bij het eerdere antwoord dat die VIA controller op een aparte insteekkaart zit. Is deze geïntegreerd op het moederbord dan zou het moederbord vervangen moeten worden. ALLEEN, meestal blijft het daar niet bij. Hedendaagse moederborden accepteren niet per sé "ouderwets" geheugen. Het is maar de vraag of er een moederbord is dat jouw oude CPU aankan; soms is voor een halfjaar oude cpu al geen moederbord meer te vinden. Jouw harde schijf kan een IDE (ATA) schijf zijn of specifiek op die RAID controller getuned zijn, terwijl hedendaagse moederborden uitgaan van SATA schijven. Het je maar één harde schijf, vanwaar dan de RAID controller? Als die controller een losse insteekkaart is: Tenzij de VIA controller extreem kostbaar is geweest en er een goede reden is voor de RAID setup, lijkt mij dat je die controller moet afschrijven. Met SUSE heb ik geen ervaring. Net zoals met andere Unix-klonen is het verhaal (op sites en reviews) dat je wel een dualboot meestal kunt instellen. Dat kan je zelf onderzoeken op de betreffende sites. Als je werkelijk W8 wilt terwijl je geen hoge eisen stelt aan schijfcapaciteit e.d. (500 GB is vandaag niet echt veel), dan zou een nieuwe PC goedkoper kunnen zijn dan alle workaround's je allemaal nodig hebt om het oude XP systeem zo om te bouwen dat W8 er op draait... Dit is mijn mening, uiteraard moet je jouw eigen afwegingen maken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...