Ga naar inhoud

tijd optellen in Excel


Aanbevolen berichten

ah dat probleem heb ik onlangs weten op te lossen. Even zoeken in excel naar INT zal je zeker op weg helpen. Stel je zet in A1 de tijd neer: bv. 2:20 (dit is dan een aantal uur wat je wilt invullen, helaas denkt excel dat je een tijdstip invoert) Zet dan in A2 neer: =(D5-INT(D5))*24 -->excel denkt er nu over als een tijdsduur ipv een tijdsduur. Bovendien is het een decimaal getal geworden. Nu kun je er dus mee bereken wat je wilt. Succes ermee
Link naar reactie
Dat gaat wel goed als je de eigenschappen van die tijdformule aanpast. Moet iets zijn met [haakjes] om de uren ofzo. Kijk zelf even, hij staat in het rijtje erbij. Heb nu even geen excel bij de hand anders had ik even exact gekeken hoe de formule eruit ziet. Heb zelf deze formule ook vaak gebruikt om uren boven de 24 bij elkaar op te tellen (dag-, week-, maand-, kwartaal- en jaartotaal)
Link naar reactie
Ik gebruik dan wel Open Office als spreadsheet programma. Maar dat is gewoon hetzelfde dacht ik als Excell. Tijd optellen is geen enkel probleem kies voor notatie bij celeigenschappen bij tijd voor 00:00:00 b.v. voor A1)09:56:00 A2)12:34:00 Dan gewoon A1 + A2 = 22:30 (cel voor de som moet ook 00:00:00 notatie hebben) En als dit niet lukt in Excell dan ff OpenOffice downloaden. Is goed pakket en gratis en kan dus gewoon tijd optelllen en aftrekken :lol: www.openoffice.org Hier is ook een nederlandse versie te vinden Suc6
Link naar reactie
Optellen van tijd gaat juist heel gemakkelijk met Excel. Je moet er voor zorgen dat de celeigenschappen op [b:fa7f60e25e]TIJD[/b:fa7f60e25e] staan. (Rechtermuisknop op de geselecteerde cellen klikken en bij celeigenschappen tijd kiezen.) Vervolgens kun je alles, delen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken.
Link naar reactie
Het kan wel, ook met meer dan 24 uren. Probeer maar eens het volgende: In cel A1: 12:00 In cel B1: 26:00 In cel C1: =A1+B1 Bij celeigenschappen vul je het volgende in [u]:mm In cel C1 wordt nu het volgende weergegeven: 38:00 Indien je er [u]:mm:ss van maakt worden ook de seconden weergegeven. Suc6
Link naar reactie
Je`moet goed bedenken wanneer je met tijd wilt rekenen dat elke dag in Excel staat voor een geheel getal. Zo staat 1 april 2004 voor het getal 38078. Maar 12 uur op 1 april 2004 staat voor 38078,5. Zo kun je dus met tijd verder rekenen. als je het verschil tussen 13:00 en 12:00 uur wilt weergeven als gewerkte tijd, dus als 1 uur. krijg je de formule: =(A1-A2)*24. In A1 staat dus 13:00 en in A2 12:00 uur. Als je dus de uren 's nachts voor middernacht tot na middernacht als gewerkte uren wilt verwerken dan zul je in je invoercel dus niet alleen tijden maar ook de datum moeten opnemen. Veel plezier. Henk.
Link naar reactie
En toch is tijden optellen heel eenvoudig, een kwestie van celeigenschappen. Stel dat je in kolom D een aantal tijden hebt staan in de cellen 5 t/m 17. Dan moet je de celeigenschappen zetten op Tijd en bij type 13:30 (deze aanklikken op het lijstje wat zichtbaar wordt. Je wilt nu in cel D20 de som van al de tijden weergeven en uiteraard doortellend. Dus de formule =SOM(D5:D17) De celeigenschap van D20 moet zijn: Tijd en bij type 37:30:55 Ik werk met excel 2000, ik weet niet of andere versies dezelfde type voorbeelden hanteren maar je moet in ieder geval het type aanklikken dat meer uren dan 24 aangeeft, anders telt hij eerst tot 24 om daarna weer bij nul te beginnen en dit herhaald zich als de totale som bijvoorbeeld 100 uur is. Ik lees wel of dit bij jou ook werkt.
Link naar reactie
Nog een kleine aanvulling. Ik werk op oproepbasis bij een bedrijf (ben pre pensioener) en maakt op die manier mijn tijdlijst. Dus ik begin om 8:00 tot 12:00 uur = 4 uur, dit staat dan in D5. 3 dagen later van 9:00 tot 17:00 uur = 8 uur, dit staat dan in D6. Aan het einde van de maand staat dan in D17 het totaal aantal gewerkte uren. Je kunt uiteraard ook 8.50 uur invullen, de formule telt alles juist op.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...