Ga naar inhoud

Excel :Klanten onder elkaar via formule


anoniem

Aanbevolen berichten

beste mensen, ik heb een excelvraagje !! in blad 1 In kolom C heb ik een aantal namen staan van mensen die klanten beheren. deze mensen hebben meerdere klanten. een van deze mensen is hans. nu staat dus elke klant in kolom A en daarachter in Kolom C staat wie zijn beheerder is. er zijn 200 klanten. nu wil ik in blad 2 bovenaan elke kolom een naam van de beheerder en via een formule daaronder al zijn klanten. Weet iemand hoe deze formule moet ? somproduct ging dacht ik niet omdat deze alleen met cijfers werkt. weet iemand hoe de formule moet zijn ??
Link naar reactie
De eenvoudigste manier om in dit geval een lijst te krijgen met de klanten die door een bepaalde medewerker worden geholpen, is de optie Auto-filter (via Data | Filter | Autofilter). Je selecteerd eerst de kolomkoppen waarop de filter van toepassing is (in dit geval bijvoorbeeld [Klant] en [Medewerker], waarna je de optie Autofilter aanzet. Vervolgens verschijnt er naast de kolomkoppen een knop op om een pull-down menu mee te activeren. In dit menu selecteer je de naam van de medewerker en het gewenste overzicht verschijnt! Indien het noodzakelijk is om de lijst op een apart werkblad weer te geven werkt deze mogelijkheid niet goed (je moet dan steeds gaan knippen en plakken). Laat maar weten of je wat kunt met mijn oplossing. Groet Erik
Link naar reactie
dank je wel erik voor je reactie, maar dat is het idd niet want dat soort dingen weet ik wel. ik wil het met een formule doen! zoals "=som.als( )"of iets dergelijks. het moet echt een formule zijn die de waarden ophaalt in blad 1 en ze weergeeft onder elkaar in dezelfde kolom op blad 2. die is echt voor de vergevorderenden met excel alvast bedankt
Link naar reactie
Dus als ik het goed begrijp moet op blad twee iets komen te staan als: A1: Hans en dan in A2, A3, enz. steeds de naam van een klant van Hans B1: Piet en dan in A2, A3, enz. steeds de naam van een klant van Piet enz. Is een draaitabel geen oplossing? Dan krijg je een soort matrix waarbij met een 1'tje staat aangegeven welke klant bij welke naam hoort (en andersom welke klanten bij een naam).
Link naar reactie
Zodra je databases functies wilt gaan uitvoeren loop je al snel tegen de grenzen van Excel aan. Het probleem is dat er volgens mij geen standaard formules bestaan die waarden in meerdere cellen kunnen plaatsen. Het is dus, volgens mij, niet mogelijk om bijvoorbeeld in cel a1 een formule te plaatsen die de cellen b1:b100 vult (tenzij je Visual Basic gebruikt). Als je een lijst met 100 waarden wilt vullen, zul je dus 100 formules nodig hebben. Voor het zoeken van waarden in een lijst is de functie VLOOKUP de meest logische optie. Als je deze formule echter 100 keer onder elkaar in een lijst plaatst en laat zoeken naar de naam Hans in een tabel, zal de functie in principe 100 keer de zelfde klant vinden. De functie begint immers elke keer opnieuw van boven af aan dezelfde lijst te doorzoeken. Je zult dus in elke formule de verwijzing naar de tabel met gegevens moeten aanpasssen. Gelukkig kun je dit met een formule doen. In plaats van de verwijzing naar de tabel met gegevens direct in te voeren gebruik je de formule INDIRECT om de celverwijzing te baseren op een tekst. In een bepaalde cel plaats je nu het nummer van de rij van de tabel waarin je wilt beginnen met zoeken. Door in de functie INDIRECT de functie CONCATENATE te plakken, kun je de celverwijzing samenstellen uit tekst die je zelf typt en de waarde van een cel. De uiteindelijke formule lijkt dan op: [code:1:301aa70566] =VLOOKUP(A2;INDIRECT(CONCATENATE("sheet1!$a$";C1;":$c$5"));2;FALSE) [/code:1:301aa70566] Waarbij in A2 de zoekwaarde staat (bijvoorbeeld Hans) en de waarde in C1 de eerste rij is waarin je wilt beginnen met zoeken. Als C1=1 zoek de functie dus het bereik [code:1:301aa70566]sheet1!$a$1:$c$5[/code:1:301aa70566] Uiteraard verwijs je niet steeds naar cel c1, maar in de tweede rij naar c2 en in de derde rij naar c3 etc. Door in de tabel met basisgevens een extra rij op te nemen met daarin een nummer dat elke rij verhoogt wordt en dit nummer in de doellijst met een VLOOKUP functie ook weer uit te lezen in, kun je de waarden die in kolom C moeten komen ook middels een formule uitlezen. De VLOOKUP functie begint nu dus steeds te zoeken in een tabel, waarbij het nummer van de eerste rij in die tabel de waarde 1 hoger is dan het rijnummer van de laatst gevonden waarde. Het is dus mogelijk om de door jouw gewenstelijsten te produceren met Excel, maar met Access zou het veel eenvoudiger zijn... Ik heb bovenstaande formules in een werkblad opgenomen en ze werken. Als je wilt, kan ik het werkblad wel naar je mailen. Succes ermee! Erik
Link naar reactie
[quote:64ef4806e5="Designpiet"] maar met draaitabel worden wijzigingen in het bestand niet verwerkt, dus moet ik hem elke keer opnieuw aanmaken. [/quote:64ef4806e5] De draaitabel kan je bijwerken via Data/gegevens vernieuwen. Als dit niet werkt heb je waarschijnlijk een te krappe range aangegeven waardoor de nieuwe invoer op blad 1 niet wordt meegenomen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...