Ga naar inhoud

Keuzemenu onder DOS


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo, ik ben bezig met het maken van een autoexec.bat file voor het automatisch terugzetten onder dos. het enige dat ik niet voor elkaar krijg is het maken van een keuzemenu onder dos, zodat de gebruiker kan beslissen of de image terug gezet moet worden of dat het programma beeindigd wordt. dus als bijvoorbeeld de gebruiker op de "N" toets drukt, dat het programma beeindigd wordt, en bij het drukken op de "J" toets dat de bewerking verder gaat. heb hieronder een stukje staan, en na de waarschuwingstext moet dan het keuzemenu in beeld komen. nu is mijn vraag is dit mogelijk en zoja hoe dan en met welke code. heb al zover dat de cd/dvd bootable is en de image terug zet, maar als je de dvd erin laat zitten en je loopt weg tijdens het proces van image terugzetten, dan blijft ie steeds bezig met het terug zetten van de image. wie kan me hiermee helpen? hieronder een gedeelte uit m'n autoexec.bat file: [code:1:3372ba87bc]echo AUTOEXEC: Setting up Ramdisk at drive %ramdrv% xmsdsk 8192 %ramdrv% /y /t if errorlevel 1 goto _ramok :_ramok MOUSE md %ramdrv%\tmp set temp=%ramdrv%\tmp set tmp=%ramdrv%\tmp echo AUTOEXEC: Copying some files to ramdisk extract /y /l %ramdrv%\ /e %srcdrv%\PQDI.cab copy %srcdrv%\PQDI.RTC %ramdrv% /s rem set CWD to ramdisk %ramdrv% cd \ echo ________________________________________________________________ echo [ ] echo [ !!!!! WAARSCHUWING !!!!! ] echo [ ] echo [ Met deze CD/DVD-ROM herstelt u de installatie van uw ] echo [ computer. Als u verder gaat, worden ALLE bestanden van de ] echo [ C: schijf gewist. ] echo [ ] echo [ Indien u geen reservekopie heeft gemaakt van uw persoonlijke ] echo [ bestanden, of u wilt dit programma beeindigen, verwijder ] echo [ dan de CD/DVD-ROM uit de speler en herstart de computer. ] echo [ (Druk op CTRL + ALT + DELETE of op de "reset"-knop) ] echo [ ] echo [ Druk binnen 15 seconden op "N" om af te breken. ] echo [ Als u door wilt gaan, hoeft u niets te doen. ] echo [________________________________________________________________] echo. PAUSE %ramdrv%\PQDI.EXE /CMD=RESTORE.SCR /IMG=%CDROM%:\BACKUP.PQI[/code:1:3372ba87bc] wie kan me helpen met dit probleem?
Link naar reactie
Ik zou het opbouwen aan de hand van een paar losse batch-programma's Vanuit de autoexec.bat start je bijvoorbeeld het programma terugzetten.bat terugzetten.bat: [code:1:54d601af0b] echo off cls echo Waarschuwing echo Waarschuwing echo Waarschuwing echo Maak uw keuze: echo 1. Ja, image terugzetten echo 2. Nee, programma beeindigen promt Maak uw keuze en druk op ENTER: [/code:1:54d601af0b] Als er voor keuze 1 gekozen wordt, wordt er feitelijk voor gekozen om het bestand 1.bat uit te voeren De code daarvan heb je volgens mij zelf al gemaakt Bij keuze 2 wordt het programma 2.bat aangeroepen wat het programma beindigd. Moet bij keuze 2 gewoon dos verschijnen dan kan het er zo uit zien: 2.bat [code:1:54d601af0b] prompt $p$g cls [/code:1:54d601af0b] Hiermee kom je in de dosprompt op het actieve station in de actieve directory Om te voorkomen dat de image teruggezet blijft worden is het het makkelijkst om de bootvolgorde (in de bios) te veranderen naar floppy,harddisk, cdrom
Link naar reactie
ik zat zelf ook idd te denken aan het commando choice, maar hiervoor heb ik choice.com nodig op diskette, en die past er net niet emer bij (kom 1 kb te kort). heb het al geprobeerd door het windows bootdisk te ontrafelen, maar dan kom ik ook steeds errors tegen, dus dat is ook geen mogelijkheid voor mij. ik zal in ieder geval dat van die choice mogelijkheden even nakijken, want heb wel iets op papier staan, maar dat wil nog niet echt vlotten. andere suggesties zijn altijd van harte welkom. ik ga ff eten nu en dan weer verder met programmeren. ps die pagina had ik reeds gevonden met google "webspider" maar toch aardig dat we hetzelfde vonden.
Link naar reactie
ik heb de files ook op de hd staan, en daar is alles bij elkaar niet gorter dan 1.35mb, dus zoek met gemak op de diskette moeten passen, maar als ik het op disk zet, dan kan alles erop, behalve dat choice.com bestand (dan krijg ik melding dat de disk vol is) ik zal jou manier van format a: /s eens proberen. en kijken of het dan wel mogelijk is om de files op de disk te zetten, het moet normaal wel lukken, heb het al eens gehad namelijk, maar nu lukt het niet meer. ga nu ff de disk formateren en dan kijken wat ie doet.
Link naar reactie
ik heb de diskette geformateerd nu, en heb over: 1.457.664 bytes totale schijfruimte. 1.068.544 bytes beschikbaar op schijf. 389.120 bytes gebruikt door het systeem. 512 bytes in elk cluster 2.087 clusters beschikbaar op schijf totaal 1.44 mb capaciteit dat heb ik nu nog over, maar heb een cab file die al 1.062.344 bytes groot is, en dan past de rest er ookal niet meer op van de overige exe files die erop moeten staan.
Link naar reactie
hallo, ik heb het reeds opgelost. heb enkele exe files in een cab-file gestopt en ze daarna uitgepakt in ramdrive, om ze dan vervolgens in t eladen, en dta werkt perfect. het enige probleem dat ik nog heb, is het automatsich de iamge terug laten zetten door drive image. dat gebeurd op dit moment namelijk nog niet, maar voor de rest werkt alles perfect. en met cdrw test ik ook idd normaal uit, maar om na iedere wijziging alles weer op de cdrw te branden is ook zoal iets, dus vandaar dat ik het met de floppy heb uitgeprobeerd. maar als iemand weet hoe je met drive image een image automatisch kunt terugzetten, dan hoor ik dat graag. zelf is dat nog het enige struikepunt op het moment.
Link naar reactie
het is me gelukt met het maken van het menu. alles loopt nu goed, behalve het feit dat de image maar niet automatsch terug gezet wil worden. handmatig kan ik alle handelingen wel doen. nu vraag ik mij af of je me soms een handje kan helpen met mijn probleem. de situatie is alsvolgt: ik heb een hd van 40 gb verdeeld over 2 gelijke delen. op de d-schijf staat de image bestand. en als het programma opstart van de disk dan zie je wel dat drive image geladen wordt, vervolgens wordt er iets gedaan, maar daarna sluit het programma zichzelf af en herstart de pc. ik roep pqdi en de image alsvolgt aan: %ramdrv%\PQDI.EXE /CMD=Q:\RESTORE.SCR /IMG=D:\BACKUP.PQI (ik gebruik nu tijdelijk de hd om uit te testen, later wil ik proberen de image terug te zetten vanaf dvd, maar dan moet ik wel eerst weten of dta mogelijk is automatisch dus vandaar dat ik het eerst van hd naar hd wil proberen) de text uit m'n restore.scr file is alsvolgt: SELECT DRIVE 1 DELETE PARTITION 1 SELECT FREESPACE LARGEST SELECT IMAGE ALL RESIZE IMAGE MAX RESTORE REBOOT de files pqdi en restore.scr zijn allebeide geladen in ramdisk. kan jij zien wat ik fout doe? heb ik soms iets fout staan in de restore.scr file, of heb ik de verkeerde commando's gebruikt voor DI2002? wie heeft hier een antwoord/oplossing voor??
Link naar reactie
ik heb een bootable cdrw gemaakt met daarop een de software die drive image normaal op 2 diskette's heeft staan. nu heb ik het wel zover dat ik de cdrw bootable en het drive image programma kan laden onder dos. alleen het automatisch terug laten zetten wil nog niet. heb daar wel een code voor, maar daarmee krijg ik het niet zover dat ik ook daadwerkelijk de image kan terugzetten. maar verder heb ik alles gereed, er zit een menu in zodat je kunt kiezen of je door wilt gaan of niet. waarom bootable dvd??: image is meer dan 3 gb groot, dus past perfect op dvd, en heb geen zin in een 5 tal cd's. maar test het momenteel op een ander systeem en die image past perfect op cdrw, dus als het wil werken op de cdrw, dan moet het oo kop de dvd lukken. maar moet alleen wel ff weten hoe ik dat nu precies doe, zit blijkbaar iets fout in het commando of anders in het restore.scr script wie weet wat er fout staat?
Link naar reactie
heb de foutmelding achterhaald, het komt doordat caldera-dos geen statische driveletters toekent onder de dos omgeving, bijv de c-drive heet onder caldera-dos: disk1.part1, de d-schijf bijv: disk1.part2 nu is mijn vraag, kan je het zo ook instellen, dat je netals mbv een windows opstartdiskette, je wel drive letters kunt gebruiken voor de drive ipv die disk1.part1 etc benaming? dus is het mogelijk om onder caldera-dos een statische driveletter toe te kennen aan een hd/partitie?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...