lastdrager Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Bij opstarten verschijnt"reboot and select proper boot device", wat te doen? Link naar reactie
Homer Geplaatst: 15 februari 2014 Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Je kun doen wat er gezegd wordt of even in het BIOS de boot instelling(en) nalopen en zodanig instellen dat je dit niet meer krijgt. Link naar reactie
EricO Geplaatst: 16 februari 2014 Delen Geplaatst: 16 februari 2014 Bij het starten van de PC (opstarten is geen Nederlands...) komt het BIOS tot leven en doet de eerste initialisatie. Vervolgens wil het BIOS het eigenlijke besturingssysteem laden (Windows, OS-x, Unix, ...) door naar een speciaal gebied ('boot sector') op de harde schijf of SSD ('boot device') te gaan. Lukt dit niet of niet goed, dan verschijnt de mededeling die je hebt gezien, die neerkomt op de vraag "waar haalt het BIOS het besturingssysteem op?". Nu verandert een BIOS normaal gesproken niet uit zichzelf. Als je zelf hiervoor in het BIOS bent gaan sleutelen, is op een of andere wijze de standaardinstelling van het BIOS veranderd waarmee deze 'boot'. Remedie: terug in het BIOS gaan en de betreffende 'boot'-instelling herinstellen naar de normale harde schijf. Heb je NIET in het BIOS lopen sleutelen, dan is het meest waarschijnlijk dat de 'boot sector' en mogelijk andere zaken op de harde schijf (of SSD) veranderd zijn. Dat kan door slijtage (een harde schijf is nu eenmaal een mechanisch apparaat, zeker als jouw PC op leeftijd is kan dit het geval zijn), verkeerd sleutelen (bijv. een mislukte poging een 'dual boot' in te stellen, oftewel de keuze hebben uit meerdere besturingssystemen) of malicieuze acties door een virus o.i.d. Is er niets in het BIOS te repareren omdat alles 'goed' lijkt te staan, dan heb je de reparatieschijf van het besturingssysteem nodig. Die is òf meegeleverd met het systeem, òf je hebt 'm zelf gemaakt na ingebruikname van het systeem, òf (laatste jaren) je kunt naar de zogenaamde 'recovery partitie'. Dit laatste is PC-merk afhankelijk en staat (gewoonlijk) in de handleiding die je ooit hebt gekregen. Je kunt ook naar de ondersteuningswebsite van de fabrikant kijken of hier info te vinden valt. Ligt het aan slijtage van de harde schijf dan is het jammer maar helaas voor de schijf. Je zult een nieuwe nodig hebben. Met wat geluk zijn nog wel gegevens misschien terug te halen. Anders zul je moeten vertrouwen op de ongetwijfeld regelmatig gemaakte backup(s). Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.