Ga naar inhoud

access puzzeltje


anoniem

Aanbevolen berichten

access puzzeltje - voor de pro waarschijnlijk een eitje, maar ik kom er niet uit - wie helpt? gegeven: in (vrijwilligers)organisatie werkt een aantal mensen aan verschillende bouwnummers. vrijwilligers komen niet elke dag, maar als ze komen werken ze op die dag aan meerdere bouwnummers. ten behoeve van subsidiegevers wordt in een tabel bijgehouden hoeveel uur elke vrijwilliger aan een bouwnummer werkt. per vrijwilliger komt eenzelfde datum dus meerdere malen voor in de tabel, namelijk voor elk bouwnummer een keer. de gemaakte autokilometers kan de vrijwilliger op zijn aangiftebiljet inkomstenbelasting als aftrekpost opvoeren als ´gift´. aan het eind van het jaar moet ik dus een overzicht maken van het aantal dagen dat een vrijwilliger aanwezig is geweest. het aantal regels tellen gaat niet op, want per aanwezige dag heeft hij misschien wel aan tien bouwnummers gewerkt. hoe los ik dat op?
Link naar reactie
Welke tabellen gebruik je? Als je nog niets hebt: tabel Personeel: - veld Naam tabel Werk: - veld Bouwnr - veld Naam - veld Datum - veld Uren Mijn probleem met jouw verhaal is dat ik niet weet hoe de afstand berekend wordt. Is dit een vaste afstand? Is de afstand afhankelijk van welke bouwnr's bezocht worden? Is de afstand persoon afhankelijk? Uitgaande van een persoon afhankelijke vaste afstand ongeacht aan hoeveel bouwnr's gewerkt wordt: tabel Personeel: - Reisafstand woon-werk query (kruistabel) Reisafstanden 1: - opgenomen tabellen/querys: Personeel Werk - Tabellen gekoppeld op: Naam - veld Naam tabel Personeel totaal Group By kruistabel Rijkop - veld Reisafstand woon-werk tabel Personeel totaal Group By kruistabel Rijkop - veld Datum tabel Werk totaal Group By kruistabel Rijkop - veld Datum tabel Werk totaal Group By Kruistabel Kolomkop - veld Aantal bouwnrs: [Werk]![Datum] tabel totaal Aantal kruistabel Waarde In het laatste datumveld kan je aflezen aan hoeveel projecten die dag gewerkt is. Wil je dat niet zien, dan maak je nog een query Query (selectie) Reisafstanden 2 - opgenomen tabellen/querys: Reisafstanden 1 - veld Naam tabel Reisafstanden 1 - veld Datum tabel Reisafstanden 1 - veld Reisafstand woon-werk tabel Reisafstanden 1
Link naar reactie
Herman, Zeer bedankt voor je uitvoerige antwoord, maar de zaak ligt eenvoudiger dan jij denkt geloof ik. Ik werk met maar 1 tabel, met per record de velden datum, naam vrijwilliger, naam bouwnummer, aanvangstijd, eindtijd en gewerkte uren. Voor mij is het niet interessant om te weten hoeveel kilometers een vrijwilliger heeft gemaakt. Ik verklaar slechts op hoeveel dagen hij in het afgelopen jaar aanwezig is geweest. Als elke vrijwilliger op elke dag dat hij aanwezig is geweest aan slechts 1 bouwnummer zou hebben gewerkt, was het niet zo moeilijk: ik maak een selectiequery per vrijwilliger, tel het aantal records en ik weet hoeveel dagen hij verscheen. Maar omdat hij op een dag dat hij aanwezig is aan meerdere bouwnummers werkt, gaat dat niet op. Ik heb op zo'n dag dan immers meerdere records met dezelfde datum. En ik wil alleen maar het aantal unieke datums weten. Hopelijk maakt mijn uitleg het iets eenvoudiger ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...