Ga naar inhoud

excel formule?


anoniem

Aanbevolen berichten

In mijn bevestiging naar de charters zit ik met auto´s die met 2 tarieven werken: Vol en leeg. Deze heb ik in een naamvak staan: tvol en tleeg. Tevens tik ik in een kolom of vol of leeg in. Ik wil de volgende bewerking uitvoeren. als G18=leeg dan tleeg*h18 G18=vol dan tvol*h18 Dus dat als ik in g18 tik leeg hij automatisch het lege tarief pakt en bij vol het volle tarief. Ik heb diverse notaties geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.
Link naar reactie
De 'IF' functie bestaat uit de logische test, de waarde bij 'waar' en de waarde indien niet. Dus in dit geval =IF(logische test; eerste waarde; tweede waarde). Wat je nodig hebt is een IF binnen een IF (dat heet: geneste IF). De vraag is vooral, hoe moet de logische test er uit zien. Als ik het verhaal bekijk, zie ik dat de mogelijkheid dat in G18 iets anders staat dan 'leeg' of 'vol' niet wordt afgetest. Dat zou wel moeten. Hiervoor moet je naar de 'IS' functies kijken (zie de help (F1) functie). Dus in de bestemmingscel: =IF( OR(ISNONTEXT(G18);ISBLANK(G18)); "Onbekend"; IF(G18="leeg"; tleeg*h18; IF(G18=vol"; tvol*h18; "Ongeldige tekst"))) Deze tekst natuurlijk op één regel in de bestemmingscel. De twee foutmeldingen kun je natuurlijk zelf variëren of het getal 0 teruggeven -- al maakt dat geen onderscheid welke fout gevonden is. Ook kun je de OR door een geneste IF vervangen met dan twee verschillende foutmeldingen. (Getest en werkt. Heb ik de vraag goed begrepen?) Beantwoord dit de vraag? Overigens zou ik met dit soort geneste IF's de zaak eerder in een functie in VBA zetten. Daar kun je overzichtelijker programmeren. Als moet dat dan natuurlijk wel geleerd worden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...