Ga naar inhoud

Ongelooflijk


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:11fac6a0a1="www.telegraaf.nl"]Geldautomaten aangevallen door virus door onze redactie AMSTERDAM - Afgelopen augustus zijn de geldautomaten van twee Amerikaanse banken geïnfecteerd door een computervirus. Dit heeft de fabrikant van de automaten gisteren bekendgemaakt. De getroffen geldautomaten draaiden onder het Windows besturingssysteem. Het is voor zover bekend de eerste keer dat een computervirus zich direct in een geldautomaat weet te verschansen. Deskundigen vrezen voor een toename aan veiligheidsproblemen nu Windows steeds vaker op kritische systemen draait. Nadat bekend was dat de geldautomaten door de ‘Nachi’ worm waren getroffen, werd direct een onbekend aantal geldautomaten die draaiden onder Windows XP, buiten werking gesteld. Fabrikant Diebold wil niet bekendmaken hoeveel klanten door het virus zijn gedupeerd. De Nachi-worm, ook wel bekend onder de naam Welchia, was geschreven om de snelverspreidende Blaster-worm te vernietigen. Welchia richtte echter grote schade aan op met name bedrijfsnetwerken. Zowel Blaster als Welchia verspreidde zich via gaten in Windows XP, 2000, NT en Server 2003. Diebold is recent overgestapt van IBM’s OS/2 naar Windows. Volgens de fabrikant is dit gebeurd op verzoek van de banken. Om virusinfecties in de toekomst te voorkomen, heeft Diebold zijn geldautomaten uitgerust met firewall software. [/quote:11fac6a0a1] Dus de geldautomaten draaien op WINxp, hebben geen AV en geen firewall, hoe stom kun je zijn?
Link naar reactie
[quote:f56c8af7d0="Kiyoshi"]In een geld automaat zit toch geen geld? Het geld bevindt zich achter een geld automaat of in een bank. Hoe dan ook, daar kom je echt niet aan.[/quote:f56c8af7d0] Maar als je pint wordt toch geld van je rekening afgeschreven, wat uit de automaat komt. Als je de afschrijving nou eens kunt blokkeren...
Link naar reactie
Oude studententruc... Pin 30 euro bij een automaat waar je je biljetten kan kiezen, kies briefjes van 10. Zodra het vak opengaat het middelste briefje ertussen uit halen en de overige 2 laten zitten. Na een tijdje zal de automaat de overige 2 briefjes weer innemen en er wordt niets afgeschreven omdat de automaat "denkt"dat het pinnen mislukt is. Schijnt nu trouwens niet meer te werken, heeft namelijk ook al uitgebreid in de krant gestaan. Maar wel het bewijs dat pin automaten hier in nederland ook (nog) niet top zijn.
Link naar reactie
[quote:62d2263868="Wouter Broekhuizen"]Oude studententruc... Pin 30 euro bij een automaat waar je je biljetten kan kiezen, kies briefjes van 10. Zodra het vak opengaat het middelste briefje ertussen uit halen en de overige 2 laten zitten. Na een tijdje zal de automaat de overige 2 briefjes weer innemen en er wordt niets afgeschreven omdat de automaat "denkt"dat het pinnen mislukt is.[/quote:62d2263868] Dat werkt al jaren niet meer, maar het was wel een mooi trucje.
Link naar reactie
Voor zover ik weet draaien verschillende nederlandse pinautomaten ook op windows. Toen ik een poos terug bij de giromaat bij mij in de buurt kwam, zag ik tot mijn verbazing een Windows Bureaublad. Hadden ze blijkbaar de pinsoftware nog niet opgestart. Wat ik ook wel es gezien heb is van die blauwe opstartschermen van Windows NT waar dan instaat hoeveel systeemprocessors enzo er zijn herkend. Geeft toch een heel andere dimensie aan de uitspraak "Giroblauw past bij jou" :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...