Ga naar inhoud

herinstalleren vista verstandig?


anoniem

Aanbevolen berichten

Omdat er af en toe problemen zijn met het systeem laat ik morgen door een vriend vista installeren. Ik vraag me nu toch af of dat een goed idee is. De laptop is 5 jaar oud en ik wil hem nog even laten meegaan. Het schijnt een behoorlijke tijd in beslag te nemen, zal daardoor de laptop oververhit kunnen raken? En zal de herinstallatie het systeem ten goede komen? Ik ga morgen over van een superoud abo met 1 Mb naar een supersnel abo met 120 Mb.
Link naar reactie
Wat zijn dan die problemen die af en toe ontstaan? Traagheid? Wat zijn eigenlijk de specificaties van die laptop? Met name processor en hoeveelheid intern geheugen zijn dan interessant om te noemen. Vista met updates t/m Service Pack 2 is zo slecht nog niet, dus herinstalleren heeft best zin. Om je laptop sneller te maken zou je dit ook kunnen laten doen op een SSD schijf i.p.v. op een HDD. En waarom zou bij een herinstallatie je laptop oververhit kunnen raken, gebeurt dat nu ook al als je je laptop wat langer aan hebt staan? Want dan is er wellicht wat anders aan de hand, bijv. ophoping van stof bij de ventilatie-openingen.
Link naar reactie
Zolang de laptop maar voldoet aan de gestelde systeemeisen, wat het oververhit raken betreft, dat valt wel mee, zolang je de laptop, op een koele plek neerzet, bureau- of tafelblad, en niet te dicht bij een warmte bron, verwarmingsradiator. dan komt het allemaal wel goed. En wanneer je tijdens het installeren van Vista de wachttijd besteed aan andere klusje, en tussen door af en toe, het installatie proces in de gaten houd, neemt het installeren voor de gevoelsbeleving minder tijd in beslag. Dan wanneer je gaat zitten afwachten, of toekijken tot de installatie is afgerond. . suc6.
Link naar reactie
Tja, welk OS zit er nu op het systeem? Komt het neer op een herinstallatie van Vista of vervang je XP? Vervang je XP dan ga je er op vooruit qua updates van Microsoft; is het een herinstallatie dan kun je allerhande rommel in het OS dat er in 5 jaar is ingeslopen uithalen. Als jouw harde schijf zodanig is dat 'ie een herinstallatie niet aankan wordt het sowieso tijd die schijf te vervangen. Want binnen niet al te lange tijd zou die n.m.m. ook storingen moeten geven in gewoon gebruik. Wel kun je de slijtage door installatie verkleinen door wat voorzorgen te nemen. Zie onder. Voor een snel internet-abo maakt de snelheid van het OS niet zoveel uit. Wel of jouw hardware het aankan. Is de internetpoort een 1 Gb/s aansluiting dan is er geen probleem, maar een 100 Mb/s poort wel. Anders gezegd: de langzaamste component bepaalt de effectieve snelheid... Voorzorgen: * Maak back-up's van alle documenten en programmatuur (gedownloade zip's, neergeschreven installatiecodes, e.d.) op een extern medium: USB-stick of harde schijf, DVD. Als je een schone installatie doet moet je toch alles herinstalleren. Als je geen schone installatie doet: * Verwijder alle programmatuur (via control panel) die je toch al niet meer nodig acht. Doel: schijfruimte winnen. * Verwijder alle restore points (alleen de laatste kan niet worden weggehaald). Gebruik MS Disk Clean-up (in het systeem) of CCleaner o.i.d. Zelfde doel: schijfruimte winnen. * Maak alle kladruimte leeg. Gebruik dezelfde tools. * Herstart de PC. Dit verwijdert eventuele oude koppelingen naar bestanden die nu zijn weggegooid. * Draai een (in dit geval) gratis programma als ( www.piriform.com ) Defraggler en doe twee dingen: defragmenteer de bestanden en consolideer de "witruimte". N.B. Gewoon (default) defragmenteren is de meest tijd kostende actie. Je kunt beter analyseren, op de volgende tab alle gevonden gefragmenteerde bestanden defragmenteren en daarna als APARTE stap de witruimte consolideren. Deze stap zorgt ervoor dat bij installatie van het O.S. niet alles over verspreide lege ruimtestukjes (=witruimte) van de schijf komt, wat een forse oefening is voor de harde schijf, maar netjes achter elkaar. Voordeel: de schijf wordt gespaard en in mijn ervaring gaat de Vista-installatie een stuk sneller. Na installatie EN NOG VOOR herinstallatie van programma's: draai Windows Update. Je hebt ca 5 jaar achterstallige updates te gaan. Na een installatieronde, herstart de PC en doe WEER Windows Update. In mijn ervaring is dit al gauw een keer of 3 nodig voordat je helemaal bij bent. Installeer als eerste jouw antivirusprogramma om nogal logische redenen, indien nodig. Na installatie, doe het defragmenteren en witruimte consolideren wéér. Je wilt niet weten hoe slordig de MS installatieroutine werkt, en het verlaagt het prestatieniveau van de schijf. en 5 jaar updates fragmenteren weer vrolijk de schone installatie :-). Bij oudere, langzamere schijfmodellen is dat een merkbare zaak. Suc6!
Link naar reactie
Bedankt voor jullie antwoorden. Waar het is mis gegaan met de laptop is toen ik anderhalf jaar geleden een trojan heb gehad, (hdd smart) ik heb hem er wel afgekregen met mbam, cleaner, avast en systeemherstel, maar sindsdien is hij 'anders'. Ik geloof dat ik er toen ook iets af heb gegooid wat ik er beter niet af had kunnen gooien, vraag me niet wat. Laatst wilde hij zomaar niet meer vanuit mij Windows Mail verzenden, toen kreeg ik een repair van MS aangeboden. Die heeft toen wat gerepareerd, twee keer bij de opstart. Maar sloot laatst zomaar mijn laptop af. MS kon ook niet achterhalen waar het mee te maken had. O ja, ik heb Vista (geen XP) 32 bit geheugen 2 GB/ Service pack 2. Mijn laptop wordt na een tijdje flink warm, ik heb hem nu wel met de spuitbus bewerkt, open maken durf ik niet, en hij is nu wel weer wat minder snel warm. Ik krijg wel hulp morgen van iemand die er meer vanaf weet. Ik hoop dat ik jullie vragen zo'n beetje heb beantwoord, sommige dingen die jullie zeggen, kan ik niet mee uit de voeten. Mijn gebrek aan kennis, sorry. Internetpoort geen idee. Het is de bedoeling dat vanaf de hersteldiscs de hele zaak opnieuw wordt geinstalleerd. Nogmaals dank
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...