Ga naar inhoud

Formatteren, FDisk, en installatie Win XP Prof.


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, vanwege vage foutmeldingen, geen internet verbindingen en trage reacties van mijn computer wilde ik weer eens formatteren. Nou heb ik 2 (of eigenlijk 3) schijven. Eén schijf van 3,7GB door de helft gedeeld met op 1 partitie Windows XP Prof. De andere partitie is zo goed als leeg. Dan nog een schijf van 40GB niet gedeeld. Nou heb ik enkele bestanden op die 40GB schijf staan die ik niet kwijt wil. Maar die zijn bij elkaar 2GB en compressen helpt niet dus passen ze niet op een partitie van de 3,7GB schijf. En op de 40GB laten staan gaat ook niet want die moet ik ook formatteren. Heeft iemand een idee hoe ik deze bestanden ergens veilig kan laten staan terwijl ik toch alle schijven formatteer? Dan het volgende probleem. Ik kan geen bootflop maken in Win XP. Hoe moet ik dan formatteren en toch nog CD-Rom drivers hebben zodat ik XP er weer op kan zetten, dat geld ook voor FDisk want ik ga van de 3,7 schijf weer 1 schijf maken. Dus het moet eigenlijk allemaal op 1 flop kunnen. Hoe kom ik daaraan? mvg Michel.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Maar nu zit ik eigenlijk met een ander, veel groter probleem. Ik heb een Win 98 opstartdisk. Als de computer met die disk opstart (met CD-Rom ondersteuning) werkt dat wel, ik tenminste gewoon in DOS. Maar wel met deze melding: Windows 98 heeft geen geldige FAT of FAT32- partitie gevonden op station C: (en dan 3 mogelijke oorzaken maar die waren te veel om op te schrijven). Wat het gevolg heeft dat ik bij geen van m'n 2 (of 3) harde schijven kan. Via FDisk zie ik er nog 2 staan (1 partitie dus ook al niet meer) en hij zegt dat het Non-DOS partities zijn maar ik heb ze met FDisk gemaakt. Ik snap er nu niks meer van. Michel
Link naar reactie
Je kunt op C: gewoon XP installeren. Daar heb je hoogst waarschijnlijk NTFS partitie op staan. Doe de XP cdrom in je compu, en start de compu opnieuw op, XP zal zich melden omdat het een boot cd is. Hierop kun je zien wat voor een partitie c: is. Je kunt C: formatteren als je wilt, mooi op NTFS laten staan, is een betere systeem dan FAT32.Installeer XP. Met Partiton Magic 7.0 kun je die 40 gig partitioneren zonder data verlies. Maar 3.7 Gig is niets te veel voor XP, zorg er voor dat er verder geen programma's op C: worden geintalleerd!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...