Ga naar inhoud

Sinds update 8.1 is pc erg traag bij afsluiten. Is hier een oplossing voor?


anoniem

Aanbevolen berichten

Traag Opstarten / Afsluiten Als de computer goed werkt zal het opstarten niet veel meer dan 30 seconden in beslag nemen. Duurt het opstarten merkbaar langer dan is het waarschijnlijk dat er tal van toepassingen en processen worden opgestart (die op de achtergrond draaien) die niet alleen het opstartproces vertragen, maar een negatieve invloed op de gehele werking van de computer kunnen hebben. Welke programma's dit zijn kun je deels achterhalen door MSCONFIG uit te voeren. Hier ziet u een lijst van programma's die worden opgestart bij het opnieuw opstarten van de computer. Bij programma's waarvan je zeker weet dat je ze niet nodig hebt kun je het vinkje weghalen.. Doe dit overigens alleen bij programma's die je zelf hebt geïnstalleerd! Bij twijfel moet je niets te veranderen, het niet juist configureren van MSCONFIG kan tot gevolg hebben dat je computer (Windows) helemaal niet meer opstart
Link naar reactie
Voordat Windows de PC afsluit geeft het een commando aan alle lopende programma's om af te sluiten. Het kan zijn dat in jouw PC er een programma is dat hier moeite mee heeft in de 8.1 omgeving. Normaal gesproken komt er echter dan een melding op het scherm dat programma XYZ het afsluiten ophoudt. Is er zoiets op het scherm? Ook is mogelijk dat een stukje randapparatuur (via zijn device driver) niet netjes wil afsluiten. Heb je ongebruikelijke hardware? Overigens is dit de gangbare procedure in alle Windows-versies: het stelt programma's in staat ordentelijk af te sluiten. Waarom het in dit geval bij 8.1 ineens merkbaar is, is de vraag... Bedoelde je overigens de upgrade van 8 naar 8.1 of bedoelde je de laatste reguliere Update die MS op de 2e dinsdag van elke maand doet uitvoeren? @Oscar: jouw antwoord geldt vooral voor het starten, niet zozeer voor het afsluiten.
Link naar reactie
Het antwoord dat ik kreeg gaat over OPSTARTEN; mijn pc heeft last van traagheid bij het AFSLUITEN. Aanvullende informatie over de PC: Desktop Dell XPS8500, van 2013 met Windows 8.1 Pro, Intel i7-3770 CPU, 3,4 GHz, 8 GB intern geheugen, met SSD, 64 bits. Na antwoord Oscar, kwam antwoord EricO, dat meer betrekking had op mijn vraag. Ik krijg geen meldingen dat er nog programma's moeten worden afgesloten. Na alle programma's gaat het beeldscherm uit, maar staat de pc nog een poos te pruttelen en duurt het wel even voor het laatste lampje uitgaat. Kan zijn dat dit trage afsluiten inderdaad pas is sinds laatste dinsdagpatch, maar weet dat niet zeker. Krijg sinds kort ook van mijn Dell systeem steeds de volgende melding: 'Essentiële Windows Update (KB2902864) - Deze update verwijdert het watermerk "Windows 8.1 SecureBoot is niet juist geconfigureerd" in Windows 8.1 - Vervolgens kan ik klikken op 'Bijwerken', en dan krijg ik een Microsoft pagina met foutmeldingen (IE11 werkt niet echt lekker) en kom ik niet verder. Kan dit het trage afsluiten veroorzaken?
Link naar reactie
Waarschijnlijk komt dit door de door DELL voorgeinstalleerde software. Dit zien we tegenwoordig meer en meer. Fabrikanten proppen de PC's vol met allerlei extra's. Je mag van geluk spreken dat de update naar 8.1 lukte. Het secure boot probleem is gemakkelijk op te lossen. Meer informatie: http://decomputer.be/secure-boot-niet-juist-geconfigureerd/ Als dat mijn PC zou zijn zou ik deze na het nemen van een backup volledig wissen en opnieuw installeren met een OEM Windows 8 installatieschijfje. Daarna alle updates van Windows 8 installeren. En daarna de update naar 8.1 Als er dan nog drivers nodig zijn kan je deze downloaden van de website van DELL. Alle toeters en bellen zou ik er gewoon aflaten. Een PC met dergelijke specificaties moet snel kunnen afsluiten.
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...