Ga naar inhoud

samba-server en router: doet het niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, op het gevaar af dat dit niet helemaal de goede forum is, wil ik toch even het volgende probleem voorleggen. Ruim 4 jaar heb ik een linuxserver draaien op zolder met o.a. Samba. Draait als een speer en de samba-shares zijn van alle andere (windows-) pc's te benaderen. Toch maar meegegaan in de vaart der volkeren en een sitecom draadloze router gekocht zodat mijn notebook draadloos contact kan leggen met het www enz. Op de router is ook een pc aangesloten via een netwerkkabel. Alles draait, maar: ik kan nu mijn mailserver en samba-server niet meer gebruiken. Schets: kabelmodem is aangesloten op de server op eth 0, op eth 1 zit de router, op de router zitten de notebook en de pc. Eth 1 heeft ip 192.168.0.99, de router ip 192.168.123.254 met gateway 192.168.0.99. WAN- ipadres van router is 192.168.0.1. Op de router draait een dhcp-server. Nou heb ik toch sterk het vermoeden dat deze dhcp-server roet in het eten gooit. Ik heb al de diverse domeinen opgegeven in de firewall e.d. maar no go, helaas. www, ftp, ssh, telnet enz draait wel. Ik zie vast iets over het hoofd, maar wat ? Bedankt voor het meedenken, Joep
Link naar reactie
Waarom hou je het niet gewoon bij de router van je server en koop je een draadloze switch / hub??? nu heb je dus een router/firewall achter een router/firewall. Je kan ook proberen eerst de router en dan pas de server. De ingebouwde firewall van je router voldoet ook goed. Correct me If I am wrong maar omdat je router nu achter de server zit, zit ie dus niet als een losse pc op de netwerk Hub van de router maar zit de server eigenlijk al op het "internet gedeelte" (beetje moeilijk uitgelegt maar ik hoop dat je het snapt. Hou het gewoon simpel
Link naar reactie
In principe maakt dat allemaal niets uit. Het werkte, maar nu niet meer. En hij heeft al uitgelegd dat hij de firewall van de router minder vertrouwd, dan die van de de Linux-server. Persoonlijk zou ik overigens die server ook achter de router zetten, om fouten in je firewall te voorkomen. Eén netwerkkaart in je firewall is nu eenmaal simpeler dan twee netwerkkaarten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...