Ga naar inhoud

Opens Source Overwinning


anoniem

Aanbevolen berichten

http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1501_1280703,00.html Open source-lobby wint in Den Haag Een grote meederheid in de Tweede Kamer steunde een motie van Groenlinks over invoering van open source-software bij Nederlandse overheden en van staatswege gefinancierde instellingen. Dit is een belangrijke overwinning van de open source-lobby die al geruime tijd in Den Haag wordt gevoerd. NRC Handelsblad berichtte over het belangrijke besluit van de Tweede Kamer om in principe op 'open standaarden' over te gaan. Het besluit is genomen tijdens het debat over de begroting van Economische Zaken voor 2003. Er komt eerst onderzoek of het kan. Alleen de VVD was tegen de motie, aldus NRC, maar demissionair staatssecretaris Joop Wijn was ervoor. Voor open source pleitte Groenlinks die met een plan kwam. Dat plan 'Software open u!' van Kees Vendrik en Rens van Tilburg is, ironisch genoeg, louter in Microsoft Word en Adobe's pdf-formaat beschikbaar. Het is een grote lofzang op open source-software, waaruit het succes van de lobby van de open source-beweging spreekt. De Vereniging Open Source Nederland (VOSN) voert al langer een lobby in Den Haag, onder andere op een bijeenkomst in februari 2002. Zie ook: achtergrondartikel over open source Japanse overheid test Linux, met veel verwijzingen naar open source-keuzes; Column: Microsoft misbruikt ons :P
Link naar reactie
Ik denk dat je ze dat neit kwalijk kan nemen. Zulke bureaucratien zijn zo maar over op een volledig ander systeem. Vaak zijn ze er niet op ingericht. Met deze motie is een eerste stap gezet. Dit zal zeker grote gevolgen hebben. Waarschijnlijk om te beginnen bij Groenlinks. Iedereen weet toch inmiddels dat mensen afhoudend zijn met echt nieuwe software. Het is windows dat de klok slaat. Dat krijg je er niet zomaar uit. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een groot voorstander van open source, linux, e.d.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:7d98f1f05d="Bilbo"]Zover ik weet is pdf een open formaat. Ik heb er in ieder geval weinig problemen mee. Wat mij tegenstaat is dat elke andere studie/notitie op de GL site uitsluitend in het .doc formaat te verkrijgen is en dat ze op vragen daarover niet thuis geven. Mijn mening..... practice what you preach![/quote:7d98f1f05d] Euh, is het .doc formaat niet prima te openen in "open office?"
Link naar reactie
[quote:278c90e025=".:ToBee:."][quote:278c90e025="Bilbo"]Zover ik weet is pdf een open formaat. Ik heb er in ieder geval weinig problemen mee. Wat mij tegenstaat is dat elke andere studie/notitie op de GL site uitsluitend in het .doc formaat te verkrijgen is en dat ze op vragen daarover niet thuis geven. Mijn mening..... practice what you preach![/quote:278c90e025] Euh, is het .doc formaat niet prima te openen in "open office?"[/quote:278c90e025] daarbij is het geen OpenStandaard.. .DOC is een gesloten formaat. en OO kan het redelijk lezen dmv reverse engineering technieken
Link naar reactie
reverse engineering technieken Daar draait het toch voor een groot deel om bij oss! (hoewel gewoon engineering misschien een betere term is, reversing, hoewel volkomen legaal, heeft toch een bijsmaak van illigaliteit, onterecht denk ik) Dat .doc geen open formaat is ben ik helemaal met je eens maar het punt was dat je .doc weldegelijk met andere toepassingen kunt openen. Dus de keuze van aplicaties is relatief vrij.
Link naar reactie
[quote:b35eccf8fe=".:ToBee:."]reverse engineering technieken Daar draait het toch voor een groot deel om bij oss! (hoewel gewoon engineering misschien een betere term is, reversing, hoewel volkomen legaal, heeft toch een bijsmaak van illigaliteit, onterecht denk ik) Dat .doc geen open formaat is ben ik helemaal met je eens maar het punt was dat je .doc weldegelijk met andere toepassingen kunt openen. Dus de keuze van aplicaties is relatief vrij.[/quote:b35eccf8fe] dat is echter niet geheel het punt, het punt bij groenlinks is het gebruik van open standaarden, al dan opensource of niet.. dat staat er zo goed als los van. het gebruik van WC3 compliant html is bijvoorbeeld zo'n standaard. xml ook.. het is open.. en met elke text editor te bekijken.
Link naar reactie
[quote:ca7c2243e5=".:ToBee:."]reverse engineering technieken Daar draait het toch voor een groot deel om bij oss! (hoewel gewoon engineering misschien een betere term is, reversing, hoewel volkomen legaal, heeft toch een bijsmaak van illigaliteit, onterecht denk ik) [/quote:ca7c2243e5] Neen, bij OSS is reverse engeneering niet nodig, de broncode is immers beschikbaar. Bij closed source is reverse engeneering vaak noodzakelijk. [quote:ca7c2243e5] Dat .doc geen open formaat is ben ik helemaal met je eens maar het punt was dat je .doc weldegelijk met andere toepassingen kunt openen. Dus de keuze van aplicaties is relatief vrij.[/quote:ca7c2243e5] En dat is ook niet waar, de ondersteuning van .doc is 90%, oftewel niet alle Word-documenten kunnen goed worden weergegeven in OO. Verder ging daar de discussie niet over, het ging om het feit dat ze een punt maken van open standaarden, en vervolgens de documentatie aanboden in een non-standaard bestandsformaat. Rinse
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...