Ga naar inhoud

Welke mailserver op lokaal multiuser desktop systeem?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een lokale machine waarop meerdere accounts zijn, mensen kunnen direct achter de PC werken of via andere PC's een remote X sessie openen. De users moeten elkaar mail kunnen zenden maar ook naar het internet. De mailserver moet uitgaande mail queuen en wegsturen alstie online is. Lokale From: adressen moeten worden veranderd. (Zodat reply lokaal en op internet altijd goed werkt.) Welke mailserver zou ik moeten nemen? (qmail, sendmail, postfix, exim, ssmtp?) Ik gebruikte altijd masqmail dat werkte op zich goed, maar is (nog) geen onderdeel van Gentoo wat ik graag wil installeren (en masqmail heeft speciale users nodig, wat weer wat dieper in de gentoo setup ingrijpt, dus wil ik me aan de gentoo opties houden (bovenstaand dus)). Dus mijn vraag is vooral: wie heeft er een mening over/ervaring mee wat de handigste (en lichte) mailserver is voor een desktopsysteempje (dat binnenkort aan de kabel hangt).
Link naar reactie
Ik heb alleen ervaring met sendmail en postfix, allebei goede overigens, alleen is het configureren van sendmail wat omslachtig met al die m4 macro's. Ik heb beide gedraaid op een p1 166mmx, alles werkte snel en soepel. Ik ben alleen overgestapt op postfix omdat het wat veiliger is (ik heb me laten vertellen dat als je sendmail wilt cracken dat je dan maar door 1 "laag" heen moet, bij postfix (en andere?) zijn dit er meerdere. Maar ook omdat de configuratie wat overzichtelijker is. Verder is het natuurlijk een kwestie waar zelf je voorkeur ligt... :wink: Succes ermee! Overigens, beide mailservers die ik noemde kunnen met jouw eisen overweg, geloof ik.
Link naar reactie
Ik het het allemaal deels ingesteld met webmin, dus dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ik zal eens kijken. Volgens mij moet je kijken bij: Address Rewriting and Masquerading Maar ik heb deze optie nog niet nodig gehad, dus ik weet het niet zeker. P.S. Bij de "general options" is ook een optie "domain to use for outbound mail" waarschijnlijk heb je daar wel wat aan.
Link naar reactie
[quote:599c3c6440="knopper"]Bij de "general options" is ook een optie "domain to use for outbound mail" waarschijnlijk heb je daar wel wat aan.[/quote:599c3c6440]Dan moeten lokale usernames wel overeenstemmen met de usernames in je echte mail adres. Ik heet 'wilbert' maar ik wil dat de mail die eruitgaat 'wbsoft@BLAxs4all.nl' heet (zonder BLA) andere users hebben weer andere domeinen nodig. Lastig dus. Is MasqMail nu echt de enige die dit aankan? Dan ga ik maar eens een ebuild maken.
Link naar reactie
  • 21 jaren later...

Ik heb getest met linux modoba mailserver werkt goed en installeert makkelijk werkt met imapi maar maakt geen lokale copy

Kerio mailserver werkt ook leuk maar heeft een eigen outlook connector , na installatie werken gmail accounts niet meer.

In een microsoft omgeving is exchange on prem wel de mooiste oplossing voor je gebruikers en sluit mooi aan bij cloud oplossingen. Veel mogelijk dus met contactpersonen ,taken, agenda's en kamer reserveringen.

 

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...