Ga naar inhoud

Wasmachine kapot door tijdelijke afsluit


Aanbevolen berichten

Mijn wasmachine begon aan het einde van een wasprogramma zo'n hard, vreemd geluid te maken dat ik em probeerde uit te schakelen, stroom eraf gehaald en hij bleef doorgaan en wel met het vol laten lopen met water in de trommel. Gelukkig was er iemand bij die de kraan dichtdraaide en daarmee de toevoer van water stopte. Er kwam water uit het zeepbakje en aangezien de machine op de 3de etage stond was dit echt schrikken. water liep naar beneden naar de andere kamer. Mogelijk dat de vervangen van de watermeter (kort daarvoor op de begane grond) te veel lucht in de leiding had gestuwd en daarmee de wasmachine heeft belast. De volgende dag is er iemand komen kijken en heeft staan kijken wat er gebeurde met een korte wasprogramma; na water toevoer hoor je een klap . Hij melde dat dat een klepje niet eerder werkte, maar nu wel. Ik gebruik de machine maar even niet totdat ik zeker weet of het echt veilig is om em opnieuw te gebruiken. Weet 1 van jullie iets over dat klepje? Kan het weer gebeuren dat dat niet werkt en de trommel laat vollopen? is het verstandig om een reparateur te laten komen? Of een nieuwe te kopen. Het is een Indesit en heb deze al zo'n 7 jaar.
Link naar reactie
Als je de stekker er uit trekt maar hij blijft water inlaten dan blijft het inlaat ventiel open staan. Als je dan de kraan sluit stopt het water innemen, dat klopt met je omschrijving. Als de waterdruk er af geweest is kan er kalk los laten in de water leiding waardoor het klepje is blijven hangen. Al hoort het zeefje in de kraan en in de slang dit tegen te houden. Na jaren gebruik kan er ook kalk in het inlaat ventiel zelf ophopen op het rubberen deel van het klepje. Advies: inlaat ventiel vervangen en zolang de kraan dicht laten en niet gebruiken. Het vreemde geluid is denk ik ontstaan omdat de machine volledig vol stond met water en toch nog heeft geprobeerd te draaien. Over stromen had niet gemogen zolang de stekker er nog in zit, de afvoer pomp gaat boven een bepaald nivo draaien om dit te voorkomen. Je vermeld geen type nummer (staat in de deurrand), prijs indicatie kan ik je dus niet geven maar is meestal aan onderdelen niet meer dan 25 á 70 Euro en kun je als je handig bent (of een handige kennis hebt) zelf vervangen.
Link naar reactie
Dank voor de verklaring! Ben nog bang de machine te gebruiken. Omdat ik op een niet al te lange termijn onder het mes moet, denk ik na om de machine te repareren of een nieuwe aan te schaffen. Ik denk toch dat laatste. Voor nu heb ik de waterkraan dicht gedraaid.Typenummer is IWC 6165 (Indesit) eu), Echt bizar dat terwijl de stroom eraf was gehaald, toch de machine water toevoer vroeg en liet overstromen. Gewoon eng en vervelend.
Link naar reactie
Volgens mij: https://www.europart.nl/aristonblueair-c00110333-inlaatventiel-c00110333-aqsl109-avxl140-wia110-wasmachine-00272030 Als de stekkers niet passen dan deze er af knippen en vlak stekkers er aan persen. Controleer of jou volledige type nummer in de lijst van "Past dit onderdeel in mijn wasmachine" staat. Van de IWC6165EU zijn meerdere varianten, het volledige nummer staat in de deurrand. Dat een klep blijft hangen komt vaker voor.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...