Ga naar inhoud

Wasgoed blijft maar schuimen bij spoelen


Aanbevolen berichten

Ik heb een beetje hulp nodig.

Sinds 3 maanden heb ik een nieuwe wasmachine: Miele WEB 035 WPS type HW20 M-nr: 11143810

Ook ik heb me onbewust schuldig gemaakt aan teveel vloeibaar wasmiddel.

Dat bleek doordat de was stinkt en niet goed wilde centrifugeren.

Het lampje van de overdosering is nog nooit gaan branden maar van de Customer Care afdeling van Miele gebeurt dat eigenlijk pas, als het raampje voor de helft met schuim staat.

Inmiddels ben ik de was gaan wegen, omdat ik niet altijd een volle trommel was (te weinig wasgoed) om zo beter het wasmiddel te doseren.

Ik gebruik een wasbol, die direct de trommel ingaat met vloeibaar wasmiddel van een A merk.

Het wasmiddelbakje gebruik ik niet omdat de wasmachine in een kast staat en ik deze er nooit helemaal uit zou kunnen halen om schoon te maken (de deur zit dan in de weg omdat de kast vrij smal is).

Iedere keer als ik zag, dat er nog teveel schuim bij het laatste spoelwater zat, heb ik de machine leeg op 90 graden gedraaid, om meteen overtollig zeep te verwijderen.

Ook is het filter schoongemaakt (het voelde daar wel wat gladjes) en hebben het water laten afpompen in een emmer, om te kijken of de machine goed afpompt.

Inmiddels is ook het niveau van het spoelwater verhoogd.

De machine is schoon en stinkt niet.

Op advies van de Customer Care van Miele moest ik het wasgoed spoelen, omdat er waarschijnlijk nog zeepresten in het wasgoed zitten. En nu komt het.

Als ik de was spoel op het spoelprogramma zit er inderdaad veel schuim in de machine.

Zelfs na 7x spoelen wordt het niet echt minder.

Er zit ook schuim voor het raampje en in de manchet.

Ook daarna leeg spoelen geeft schuim.

Maar als ik de machine daarna leeg, draai op 90 graden zie ik helemaal niet zoveel schuim en bij de spoelgang is het water helder.

Wel geeft de machine bloep bloep geluiden als hij afpompt, sinds er een keer schuim in de machine heeft gestaan, maar water loopt goed weg.

7x spoelen lijkt me best wel veel, zonder dat het minder wordt (en je bent ook 2 uur bezig).

Dan zou er echt een enorme overkill aan wasmiddel moeten zijn.

Draai ik dezelfde was op Express 20, geeft het niet zoveel schuim.

Ik weet eigenlijk niet zo goed, hoe ik het wasgoed sop vrij moet krijgen.

Spoelen tot in het oneindige of zou er toch wasmiddel nog ergens in de trommel of leidingen kunnen zitten?

Nogmaals, het wasmiddelbakje gebruik ik niet (ook geen wasverzachter).

Link naar reactie

Ik denk dat er nog te veel zeep in je wasgoed zit.

Neem eens een paar handdoeken en was deze op 60 graden Wit/Bont zonder zeep toe te voegen.

Kijk hoeveel schuim je dan in het water ziet.

Laat het programma volledig door lopen incl. centrifugeren op de hoogste snelheid.

Doe het zelfde dan nog eens met de zelfde handdoeken.

Heb je dan minder of geen schuim meer?

Link naar reactie

Ik ga het van het weekend proberen.

Een was duurt tegenwoordig 2.40 uur, 2 achter elkaar lukt niet meer op een avond.

Ik weet inmiddels wel uit ervaring, dat de wasmachine centrifugeren met was met zeepresten niet zo leuk vindt.

Hij gaat dan meer lawaai maken (hij bromt en hij dreunt meer) en het duurt ook langer voordat hij überhaupt gaat centrifugeren.

Kan dat geen kwaad?

Zelf dacht ik eraan om een klein scheutje schoonmaakazijn in het wasverzachterbakje erbij te doen voor de laatste spoelgang, omdat azijn zeepresten schijnt te neutraliseren.

De winkel en de monteur van Miele zeggen geen probleem en de dames van Customer Care van Miele zeggen weer absoluut geen azijn gebruiken, want dat kan de onderdelen aantasten.

Daar krijg ik ook maar geen duidelijkheid over.

Link naar reactie

Dag Harry,

Ik ben van het weekend aan het wassen gegaan.

Ik heb eerst een deel kleding op 40 graden zonder wasmiddel gewassen.

Daar kwam op zich niet zoveel schuim vanaf.

en ander deel met stink T-shirtjes heb ik weer gespoeld met het spoelprogramma.

Hoe meer ik deze spoelde hoe meer het ging schuimen.

Ik heb deze 4x gespoeld en nog veel schuim.

Als het water wordt afgepompt blijft het schuim op de kleding liggen en dan gaat hij zijn centrifuge programma doen.

Aan het eind zie ik niet echt schuim meer, maar het zit natuurlijk nog wel in de kleding. Na de 4x spoelen heb ik de trommel leeg gespoeld en toen zat er wel sop water in.

Ook bij de 2e keer leeg zag ik nog wel wat sliertjes sop.

Als het water wordt afgepompt, blijft dat ook een beetje achter op de trommel.

Kan het zijn dat iedere keer als ik weer een nieuwe spoelgang doe, hij toch restwater met sop van de vorige keer meeneemt?

Op deze manier heb ik niet zoveel aan het spoelprogramma, of er moeten heel veel zeepresten in die T-shirtjes (5 stuks) zitten.

Ik moet zeggen, ze ruiken wel iets beter ondanks, dat ze alleen gespoeld zijn.

Ik durf nog geen was met wasmiddel te wassen, als er in de vorige was nog steeds zeep zit, omdat ik denk dat ik het probleem dan alleen maar meesleep.

Maar ik krijg inmiddels wel een punthoofd van deze machine.

Link naar reactie

Dag Harry,

Mag ik je nog een vraag stellen.?

Ik heb gisteren 3 washanden op het 90 graden programma mee gedraaid.

Deze waren allen 1x gebruikt en gewassen door iemand anders.

De hele laag water stond onder het schuim, ik kon de washanden niet meer zien.

Naspoelen gaf ook nog sop en een lege spoelgang ook.

Ze zijn gewassen door iemand die 3 in 1 pods gebruikt, zou het daaraan kunnen liggen dat het zo schuimt? I

k heb weleens gelezen dat deze sterk geconcentreerd zijn.

Link naar reactie

Ja dat klopt.

Ze waren gewassen met Ariel 3 in 1 pods (die zijn met vloeibaar wasmiddel en wasverzachter).

De hele was is daarna de droger ingegaan met zo'n Robijn doekje.

Ik moet zeggen het rook heerlijk.

Maar in mijn wasmachine geeft het heel veel schuim.

Deze was gaat eerst heel goed gespoeld worden waar ze gewassen zijn, eer ze weer in mijn machine komen.

Wat ik ook niet zo goed begrijp, als je in een oudere wasmachine per ongeluk over doseert ruikt de was wat sterker naar wasmiddel.

Als je in de nieuwere wasmachines over doseert, stinkt de was meteen.

Zit dat verschil dan echt in de hoeveelheid water?

Link naar reactie

Ariel 3 in 1 pods (die zijn met vloeibaar wasmiddel en wasverzachter).

De was hoort daarna NIET in de droger.

De combinatie wasverzachter en wasdroger gaat niet samen.

De bedoeling van wasverzachter is dat het in je wasgoed blijft zitten.

In de droger komt dit echter vrij waarbij de vocht sensor van de droger nvvt verstoort raakt. Het schuim, wat je ziet, kan ook nog wasverzachter zijn, wat oplost, maar bij een pod is dit niet zoveel, dat je hiervan last kunt krijgen.

Mogelijke oplossing voor het echte probleem: - Extra water - Hogere waterstand - Beide. Je kunt een extra spoelgang toevoegen en/of de waterstand verhogen.

Zie pagina 79 van je gebruiksaanwijzing.

Betreft de opties 30,31 en 32.

En ja: kost extra water maar een was die niet schoon is en stinkt is veel erger.

Link naar reactie

Dag Harry,

Dank weer voor al je antwoorden.

Ik heb zelf geen droger hoor, ik droog alles op een droogrek.

De was die zo schuimde, is in de droger gedroogd, door degene aan wie ik de was had uitbesteed.

Ik had inderdaad al in mijn wasmachine het waterniveau met 2 tredes opgehoogd. Daarvoor stond het spoelprogramma al op de allergie (= hoogste) stand.

Bij elke was, gebruik ik nu de knop extra water, waardoor meer water bij wassen en spoelen.

Ik heb nu 3 wassen gewassen met kleding op 30 graden.

Alle wassen zijn eerst meerdere malen gewassen zonder wasmiddel om oude zeepresten uit te sluiten.

Ik heb gewassen met 1/3 van de aanbevolen dosering, de helft van de aanbevolen dosering en met 40% minder wasmiddel (vloeibaar) dan de aanbevolen dosering met de extra water knop maar de was blijft stinken.

Volgens mij wordt het ook niet helemaal schoon bij sommige T-shirtjes ruik ik nog de parfum lucht.

Het schuimt in ieder geval niet meer bij het wassen en na het centrifugeren.

Was die op zich nog enigszins ok uit de wasmachine komt gaat uiteindelijk wel muf ruiken in de kast.

Deze was kwam nog geen 3 maanden geleden zonder probleem uit mijn oude wasmachine.

Waar ik overigens veel meer doseerde.

Ook vindt ik de was nog erg nat na centrifugeren op 1200 toeren. Alle was woog 3,5 kilo droog. Ik was dus echt soms maar met 17,5ml niet geconcentreerd wasmiddel. Ik lees soms wel stinkende was en nat na centrifugeren zijn toch teveel zeepresten.

Na 2 wassen heb ik een lege spoelgang gedraaid.

Dan zie ik wel wat zeepsop op het water liggen maar ik weet niet of dat normaal is.

Het is voor mij nog steeds een raadsel of het nu aan de was ligt of de wasmachine.

Zou hij toch niet goed spoelen of afpompen?

Link naar reactie

Dag Harry,

Voor mijn gevoel centrifugeert hij het zelfde zonder als met wasgoed.

Deze wasmachine geeft wel in de specificatie centrifuge klasse B.

Restvocht is 53%.

Het blijft stoeien met dat ding.

Ik vind het jammer.

Als je een nieuwe wasmachine koopt verwacht je eigenlijk dat hij nog beter is dan je oude. Bij Miele zelf zeggen ze uitproberen wat de juiste verhouding wasmiddel in verhouding tot de was.

En in de winkel zeggen ze 3/4 wasmiddel proberen, omdat ik waarschijnlijk nog teveel met oude zeepresten was en die stinken. Wat voor de een werkt (minder wasmiddel, meer water of ander wasmiddel) werkt bij mij nog niet.

Ik ben bang dat ik het voorlopig nog even hou.

Misschien dat het na meerdere wasbeurten beter wordt. Overigens verbruikte mijn oude Miele 6kg 55 liter bij 40 graden. En de nieuwe Miele 7kg 53 liter bij 40 graden. Kreukherstellend 30 graden bij 3,5kg is 52 liter.

Misschien kan ik beter die gebruiken voor de 30 graden was.

Restvocht na centrifugeren 30%, maar die voelde ook nog vrij nat.

Link naar reactie

De hoeveelheid water is bij benadering en afhankelijk van je ingestelde opties.

Moet je, wat mij betreft, niet mee gaan rekenen.

Mijn mening als techneut en gebruiker: Leuk al die programma opties en honinggraad trommels met extra afgeronde hoeken, super wasverdelers, super ECO, super stille motor en een ruime trommel van 8 kilo.

Maar, ik wil als gebruiker eerst een schone en frisse was.

En dat wasgoed moet niet snel slijten.

Daarna ga ik pas nadenken over water, zeep en elektra gebruik. T

uurlijk, ben geen verspiller, maar 3 keer wassen, om iets schoon te krijgen, omdat er super weinig water en zelfdenkende zeep gebruik op de markt gezet wordt, schiet ook niets op.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Petra,

Ik herken jouw problemen.

Ik heb zelf een half jaar geworsteld met een nieuwe AEG, waarbij ik het vloeibare wasmiddel moest beperken tot iets van twee vingerhoedjes vol, omdat ie anders de was niet zeepvrij kreeg.

Natuurlijk kreeg ik met zo'n geringe hoeveelheid zeepmiddel de was niet goed schoon, maar wat moet je anders?

Hele bergen schuim bleven achter na de laatste spoelfase en tijdens het centrifugeren als ik een normale hoeveelheid .

Ook ik heb de machine vaak leeg nagespoeld, tot wel een keer of 4 voordat het schuim weg was.

Blijkbaar bleef het dus achter in de trommel.

Duidelijk een ontwerpfout.

Daar kwam ik achter, toen ik hem van de hand deed en (weer) een LG aanschafte (een F4WV708P1).

Deze machine weet gewoon, hoe ie de was moet uitspoelen, afhankelijk van de hoeveelheid was en restschuim, past ie zijn uitspoeltechniek aan.

Bijna menselijk, gewoon fascinerend om te zien.

In vergelijking hiermee was die AEG gewoon een dom ding.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nou, om eerlijk te zeggen heb ik de oplossing ook nog niet gevonden.

Bij mezelf heb ik het idee dat het in het wasgoed zit.

Meteen toen ik mijn nieuwe wasmachine kreeg, had ik al door, dat er iets niet klopte.

De was rook niet fris en al vrij snel begon de was te schuimen.

Ik ben toen de was gaan wegen en heb er de helft minder vloeibaar wasmiddel in gedaan, dan volgens de verpakking mag en het waterniveau verhoogd.

Ook heb ik Miele gebeld en die zeiden dat er waarschijnlijk nog oude zeepresten in het wasgoed zaten dus ik moest het wassen zonder wasmiddel, totdat ik geen schuim meer zag.

Ook in de winkel van aankoop, zeiden ze dat het maanden kan duren eer oude zeepresten uit je wasgoed zijn.

De wasmachine is nagekeken door een monteur van Miele en door de winkel maar aan de machine lag het niet. Ik was nu al mijn handdoeken op 60 graden zonder wasmiddel met een scheutje azijn (dat neutraliseert zeepresten).

Na 9x zonder wasmiddel heb ik bij de 10e keer de helft wasmiddel toegevoegd maar binnen een half uur had ik al wat schuim (en zo'n programma duurt 2,5 uur).

Ook na het centrifugeren wat schuim in de manchet. Het is niet, dat het deurtje vol schuim staat maar je merkt wel, dat het niet klopt.

Ook al het beddengoed was ik op 60 graden zonder wasmiddel omdat het maar bleef stinken.

Zelfs na 5x zonder wasmiddel schuimt het nog behoorlijk.

Het stinkt ook enorm.

Wasgoed op 30 graden was ik met 30% minder wasmiddel.

Deze was schuimt helemaal niet, ook na afloop geen schuim in de manchet.

Het wast niet helemaal schoon want parfum en deodorant lucht, gaan er niet uit. Droog aan de lijn ruikt de was ok, eenmaal opgevouwen in de kast gaat het muf ruiken.

Voor mijn gevoel komen de zeepresten pas los vanaf 60 graden. Een lege wasmachine op 90 graden geeft eigenlijk helemaal niet zoveel schuim.

Deze draai ik elke maand. Je raakt er behoorlijk gefrustreerd van, na 10 maanden heb ik nog geen 1 was die gelukt is, maar ik blijf maar stug doorwassen met minder of geen wasmiddel in de hoop dat ik het eruit was.

Je vindt ook nergens een oplossing niet op internet, niet bij Miele en niet in de winkel. Het blijft een beetje aanmodderen.

Wat ook zo raar is ik was met een wasbolletje in de trommel.

Sommige delen van de was ruiken sterk naar wasmiddel terwijl andere delen naar niets ruiken.

Het lijkt wel of de machine het wasmiddel ook niet goed verdeeld.

Bij mijn oude wasmachine (Ook een Miele uit 2007) had ik nooit geen stinkende was.

Als je, per ongeluk, wat teveel doseerde, rook het alleen maar meer naar wasmiddel en het was altijd schoon.

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...