Ga naar inhoud

w-xp en w-98


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb op dit moment windows xp geinstalleerd, maar ik zou ook graag windwos 98 erbij op hebben staan. Nu geeft hij een foutmelding dat dat niet kan. Moet ik nu echt EERST windows 98 installeren en DAARNA windows xp, of is er een maniertje om dat te omzeilen? Mijn C: is FAT32, D: ook FAT32 wil ik W98 op hebben staan, en mijn E: is NTFS Thnx
Link naar reactie
[quote:481d9533fd="aoks"]zou het ook kunnen met windows 2000 i.p.v. windows 98, want bij installatie van windows 2000 onder xp geeft hij ook een foutmelding.[/quote:481d9533fd] Omdat windows xp is gebouwd op de basis ('kernel') van windows 2000/NT is het mogelijk om windows xp op dezlfde pc te installeren naast andere windows versie's. Zo kun je bijvoorbeeld windows xp installeren naast windows 98,Me,2000 of windows NT. Als je dit van plan bent is het wel belangrijk om erop te letten dat je de "oudste windows-versie het eerst installeert. Dus windows xp altijd als laatste installeren . De aanbevolen volgorde is ,afhankelijk van welke versie(s) je hebt geinstalleerd of wil installeren. :wink:
Link naar reactie
[quote:c3e942a149]Als je dit van plan bent is het wel belangrijk om erop te letten dat je de "oudste windows-versie het eerst installeert. Dus windows xp altijd als laatste installeren .[/quote:c3e942a149] Je heb gelijk eerst de oude windows en dan xp. Maar in dit geval heb hij al xp erop staan, en zijn vraag was of hij 98 of nu 2000 als laatste erop kan zetten. En dat is mogelijk, alleen meer werk en niet handig inderdaad
Link naar reactie
Als je Win2000 installeert na WinXP, dan worden de bestanden [b:591cfd6ab5]ntdetect.com[/b:591cfd6ab5] en [b:591cfd6ab5]ntldr[/b:591cfd6ab5] overschreven door de setup van Win2000. Dat kun je corrigeren door vanaf de WinXP CDROM deze 2 bestanden weer terug te plaatsen naar C:. Dit kan vanuit Win2000 die wel gewoon wil starten. Dat probleem is dus eenvoudig te herstellen.
Link naar reactie
Ja natuurlijk kan dat. Is mij alleen niet helemaal duidelijk of die "oude" nu Win98 is of Win2000. Maar in beide gevallen kun je dat aangeven. Bij Win98 krij je in het begin een scherm met [b:de58eddbeb]Map selecteren[/b:de58eddbeb] waar dan al [b:de58eddbeb]C:\Windows[/b:de58eddbeb] staat. Je hoeft dan alleen de C in een D te wijzigen. Hetzelfde is het geval met Win2000. Daar wordt als installatiemap [b:de58eddbeb]C:\Winnt[/b:de58eddbeb] voorgesteld, maar dat kun je ook wijzigen in D:\Winnt. Met WinXP is het ietsje anders, daar krijg je na het booten vanaf de CDROM een scherm met partities, waarbij je kunt aangeven op welke partitie er moet worden geïnstalleerd. Je kunt daar dan niet de map aangeven, maar dat is ook niet nodig, zolang je de partitie kunt aangeven. Op die manier komt alles zoals jij het wilt hebben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...