Ga naar inhoud

Dual Boot verwijderen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Ik weet dat deze vraag in vele vormen als is verschenen, maar omdat het zo'n riskant punt is wilde ik toch even zekerheid over mijn eigen situatie. Ik draai een dual boot, waarbij de mogelijkheid om op te starten via de c-schijf (Win XP) en de d-schijf (ook Win XP). Dit is nogal overbodig, omdat ik altijd de d-schijf gebruik omdat deze sneller is. Ik wil windows van mijn c-schijf af en deze formatteren om ruimte te creeeren. Om even te kijken wat er zou gebeuren als ik de c-schijf formatteer heb ik de c-schijf even losgekoppeld. Bij het opstarten krijg ik dan de melding dat er geen bootable schijf is gevonden. Is nu de oplossing door gewoon "sys d" te doen vanuit een bootdisk en op deze manier op te starten en daarna de c-schijf weer vast te zetten en deze te formatteren? Overigens het rare is, ik kan nergens deze boot.ini file vinden op mijn harde schijven (ik heb verborgen bestanden leesbaar gezet). Uiteraard kom ik er wel bij via systeemeigenschappen/opstartinstellingen. De boot.ini file (die dus blijkbaar niet bestaat maar ook weer wel :) ziet er zo uit: [boot loader] timeout=4 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Ms Windows XP Pro vanaf d-schijf" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Ms Windows XP Pro vanaf c-schijf" /fastdetect Kan iemand mij een tip geven? Alvast erg bedankt!
Link naar reactie
[quote:96286aa42a]Om even te kijken wat er zou gebeuren als ik de c-schijf formatteer heb ik de c-schijf even losgekoppeld. Bij het opstarten krijg ik dan de melding dat er geen bootable schijf is gevonden.[/quote:96286aa42a] De C-schijf is als primaire schijf ingesteld. Ga naar fdisk en maak D de actieve partitie. Daarna kan je C veilig formatteren.
Link naar reactie
Op de C-partitie staan je bootbestanden, dus als je die gaat wissen, kan je niet meer XP opstarten. In Boot.ini kan je de volgende regel verwijderen: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Ms Windows XP Pro vanaf c-schijf" /fastdetect De rest op C kan allemaal weg, [i:82c66d76bf]behalve[/i:82c66d76bf] de volgende bestanden: Boot.ini, Bootsect.dos, hiberfil.sys, ntbootdd.sys, Ntdetect.com, Ntldr, Pagefile.sys. Dit zijn verborgen bestanden, dus als je die wilt zien, moet je ze zichtbaar maken. Let er verder op dat XP op D geen programma's heeft geïnstalleerd op C. Voer deze handelingen uit, door eerst XP op te starten die op C staat.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. Ik heb geprobeerd de optie van m021 te doen, maar het lukt me niet met fdisk de partitie te activeren. Zodra ik gewisseld ben naar de tweede harde schijf en ik de partitie actief wil maken geeft ie aan dat alleen een partitie op drive 1 (disk0) actief gemaakt kan worden. Ik maakte overigens gebruik van fdisk van een of andere win98 opstartdiskette. Hij herkende mijn NTFS schijf overigens wel goed.
Link naar reactie
Over de oplossing van Ben Jonson, ik kan -ik snap ook echt niet hoe dit kan- die bestanden die je noemde nergens op de schijf vinden (wel een versie van ntdetect.com en ntldr in de d:/windows/servicepackfiles/i386). Ik heb verborgen bestanden weergeven geselecteerd. Enig idee hoe ik ze onder de command prompt kan vinden?
Link naar reactie
Beste Ben, ongelooflijk, maar die optie waar jij het over had heb ik over het hoofd gezien! Geniaal, nu zie ik toch eens een keer die verborgen bestanden. Zal binnenkort maar eens een poging wagen die zooi te verwijderen op deze bestanden na. Moet nog even over denken, want ben bang dat als het mis gaat ik geen toegang meer heb tot mijn 2e hdd win xp!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...