RoyR Geplaatst: 10 februari 2019 Delen Geplaatst: 10 februari 2019 Aangezien ik op collega (vastwasser)forum zeer goed geholpen werd proberen we het met de wasmachine ook eens! Ik heb dus een Bosch (Maxx) WFL 141 A met een max vulgewicht van 6kg die niet meer warm word. Heb een 90gr programma gestart en voel nergens warmte (deur, ombouw, wasmiddelbakje). Nu heb ik al gelezen weerstand verwarmingselement meten, printplaat/relais bekijken en de NTC sensor. Relais/printplaat bekijken is wel duidelijk maar wat ik echter nog niet heb gevonden is hoeveel weerstand goed zou moeten zijn en hoe ik de sensor test. Ik begin er volgend weekend aan dus vast wat info verzamelen voor ik eraan begin. Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 12 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2019 Hmmmm, ik zie het topic wel in mijn profiel maar niet in de topic lijst? Misschien nu wel? Edit: Ja nu wel :) Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 12 februari 2019 Delen Geplaatst: 12 februari 2019 Dan heb ik de eer hoog te houden dus ;) De NTC hoort bij 20 graden ongeveer tussen de 5 KOhm en 8 KOhm te zijn. Bij 40 graden tussen 2 en 3 KOhm Bij 60 graden tussen 1 en 1,5 KOhm Ik verdenk echter het element zelf als eerste. Nadeel van deze machine is dat het element aan de voorkant van de machine zit, je moet hiervoor dan eerst het front verwijderen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=oUzPLx_WRMY Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 13 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2019 Top, bedankt voor je antwoord en filmpje. Onhandig, maar prima te doen. Trouwens, misschien nog makkelijk want mijn machine staat vrij krap dus dan hoef ik hem niet eens te verplaatsen. En hoeveel zou ik op het weerstand moeten meten? Die ik dan natuurlijk alleen bij uitgeschakeld apparaat kan meten. Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 13 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2019 Euh, hoeveel weerstand op het element bedoel ik. Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 13 februari 2019 Delen Geplaatst: 13 februari 2019 Verwarmings element moet tussen de 25 en 50 Ohm zijn. Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 14 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2019 Oke dan! Top filmpje, had hem zo los de machine niet eens van de plek hoeven te halen. Gemeten op 200 ohm, stekker uit de muur, waarbij hij 24,8 aangaf. Is dat dan “Hmmm zou nog goed kunnen zijn.” Of “Die is kapot hij zou echt hoger moeten liggen!” Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 14 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2019 Verder de NTC nog niet gevonden en printplaat is een b*tch om te voorschijn te halen van achter de knoppen. Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 17 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Goed! Verwarmingselement dus gemeten op 200 ohm, stekker uit de muur, waarbij hij 24,8 aangaf. Is dat dan “”Niks aan de hand.” “Hmmm zou nog goed kunnen zijn.” Of “Die is kapot hij zou echt hoger moeten liggen!” NTC gemeten op 20k ohm bij kamertemperatuur 6,xx In de hand dus zo’n 37gr gaf hij zo’n 3,5. En in warm water poosje na koken (geen temp meter helaas) liep hij netjes terug tot 1 en wss wel verder want warmer. NTC lijkt me dus sowieso goed te zijn. Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 17 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Printplaat ook los geprutst. Zit wel wat zwart rond dat gele ding wat lijkt op een spoel ( omwikkeld met koperdraad). Komt niet precies overeen met het zwart omcirkelde deel aan de andere kant. Hoop dat deze links te openen zijn: https://www.motor-forum.nl/media/2f4c7192-d914-4e3b-b6b5-bcc73ee33e1e-jpeg.1329366/ https://www.motor-forum.nl/media/1f9439d1-f205-4a09-8cb2-b1e5667689f0-jpeg.1329367/ Suggesties? Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 17 februari 2019 Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Dag Roy, ik lees ook even mee, Heb je ook een foto van de volledige printplaat? Dat zwarte is koolstof van de koolborstels, daar kan je ook rare storingen van krijgen. ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 17 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Ah ja, dat is idd logisch. Maar op de volgend de links foto’s van de printplaat: https://www.motor-forum.nl/media/db1e9d52-5d6c-40f1-90a1-7f8eb4779f18-jpeg.1329374/ https://www.motor-forum.nl/media/92bf7b81-d05c-403c-a631-03be859de0ee-jpeg.1329373/ Maar als je wil kijken of er een relais losgebrand is? Nee, tenminste ik zie alleen nette solderingen, dat zwarte spoortje is het enige uitzonderlijke wat ik tegen kwam. Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 17 februari 2019 Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Element en NTC kloppen. Fotos ook even bekeken. Zoals Bennie al aangaf: koolborstels gruis, niet veel maar kan toch de oorzaak zijn. In het rood omcirkelde deel zijn de solderingen niet echt lekker, en ik denk dat er wel meer zo matig zijn. Advies: kijk er met een vergrootglas naar en elke soldering waar je een klein cirkeltje in ziet zitten goed doorsolderen. En voor de zekerheid de 3 motor relais en het verwarmings relais ook gelijk doen. Als hij dan nog niet warm word: zet een spannings meter over het element en kijk welke spanning je krijgt als het element aangeschakeld word. Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 17 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Oke, bedankt voor de input. Nu zijn mijn soldeerkwaliteiten zwaar ondermaats en kan ik het alleen maar erger maken dus daar moet ik kijken of ik iemand voor kan vinden. Maar het element onderspanning meten is lastig aangezien deze dus aan de voorzijde zit. Dan zou ik 2 klemmen op de beide zijden moeten zetten en de draden uit de wasmachine leiden, terug in elkaar zetten en dan een was draaien? Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 17 februari 2019 Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Ik was bij mn 1e printplaat ook te huiverig om te solderen, maar het was me 100 % meegevallen. een vaste hand, geduld en het juiste gereedschap is voldoende. Wat het meten betreft, dat is een goed idee maar dan na het solderen. ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 18 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2019 Ik zit er eerder aan te denken een zelfde machine op te snorren en de printplaat over te zetten. Nu zijn veel mensen niet erg handig om hem open te schroeven om nummers te vergelijken maar in hoeverre zijn deze uitwisselbaar denken jullie? Mijn printplaat had ook enkele niet gebruikte stekker mogelijkheden. Deze heeft een lcd schermpje die ik niet heb: http://link.marktplaats.nl/m1360838038?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios Deze is hetzelfde alleen de toeren iets lager: http://link.marktplaats.nl/m1374365029?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios Deze exact hetzelfde: http://link.marktplaats.nl/m1365154311?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 Jou machine heeft de module 00445342 Bij de 1ste is het type nummer niet bekend. De 2de is een WFL121A en heeft een andere module. Bij de 3de is het type nummer niet bekend. Jou module zit in https://kremplshop.de/p/steuerungsmodul-1400upm6kg5ledaq-00445342-6277266639 Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 21 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Ik ga zaterdag ergens een machine vandaan halen, hou jullie op de hoogte! Link naar reactie
RoyR Geplaatst: 24 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2019 Wanneer weet je dat je oud en/of zuinig bent geworde ? Als je op zaterdagavond je wasmachine in de gaten aan het houden bent :P Maar, 90 graden en na een goed half uur geloof ik, werd het water zeer duidelijk warm (wasmiddelbakje) en glas ook duidelijk dus hij kan weer even! Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 24 februari 2019 Delen Geplaatst: 24 februari 2019 Of een standby oproep hebt en tijdens de wachtmomenten hiertussen om 05:39 dit topic gaat beantwoorden ... Lijkt dus opgelost. :+1: Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.