Ga naar inhoud

Wasmachine werkt niet goed


e.vanderwerf

Aanbevolen berichten

Goedendag, deurcontact uitgemonteerd, niets aan te zien, voorzichtig geopend, contactspray gebruikt en weer gemonteerd. Machine gestart, hij deed het !! Echter, van korte duur... Hij stopte na het voorwasprogramma, water stond er nog in, indicator centrifugeren brandde weer.... Machine, laten afpompen en code uitgelezen, nu 4x rood en 3x groen.... Wat kan ik nog doen ?
Link naar reactie
Hallo Harry, inmiddels verder gezocht en de draden gevolgd. Uitgekomen bij de printplaat waar het stekkerblokje op uitkomt. Ik zie dat daar een component op de printplaat verbrand is. Lijkt mij een weerstand, is geheel groen. Er staan geen cijfers of code op. Wel staat er op de plek waar hij op de printplaat zit R80. Wat nu …? Gr. Erwin
Link naar reactie
Mag ik het PNC nummer uit de deurrand en kun je een duidelijke foto maken van dat deel van de elektronica module, liefst beide kanten, en deze ergens op internet plaatsen. Module is de EWM1100. R80 is een veiligheids weerstand van 47 Ohm 2W Alleen dat is nog maar het begin van het echte probleem. Aan de andere kant van de ptint zit het IC LNK304GN (zwart blokje met 7 pootjes, 4 aan de ene kant en 4 aan de andere. Controleer die met een vergrootglas op gaatjes/scheuren of bolling. Meestal gaat deze defect en vliegt daarna de weerstand er uit. Als alleen de weerstand defect is dan die vervangen door een 100 Ohm 2W versie en de machine proberen. Indien echt defect dan https://www.wasmachines.nl/forum/2434-wasm-zanussi-5145-weerstand-r80-is-kap/10/
Link naar reactie
Beste Harry, ik zie geen beschadigingen/bijzonderheden bij het zwarte 7 potige blokje aan de achterzijde van de printplaat. Op het witte kunststof, waar de printplaat in bevestigd zat, zie ik een verkleuring t.g.v. warmteontwikkeling bij de eerder genoemde weerstand. Er staan 2 nummers op de sticker: 914521410 en 132408340. De foto's heb ik op Facebook gezet, zie de pagina: Joop Stekel (ik ben vrijwilliger bij een vogel-egelopvang, daar is de machine ook van... Gr. Erwin
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...