Ga naar inhoud

Adobe Photoshop


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo , Ik werk met Adobe Photoshop 6.0 en mijn probleem is het volgende : ik wil een bloem selecteren op een witte achtergrond , ik neem mijn rechthoekig selectiekader en trek rond de bloem een kader . Deze kader zijn geen vaste lijnen maar miertjes . Nu neem ik mijn toverstaf en wil ik de witte achtergrond gaan selecteren om de bloem vrij te maken maar als ik in de kader kom verandert mijn toverstokje in het verplaatsgereedschap . Idem voor de lasso . Dus , geen selectie. Wat kan hier het probleem zijn ? Theo.
Link naar reactie
Maar de selectie blijven die dansende miertjes . Dit zou toch een vaste kader moeten worden . Idem voor de lasso, als ik daar mee in het selectiekader ga verandert die ook in het sleepgereedschap. Ik ben deze week met begonnen in het dagonderwijs met het heropfrissen van de cursus en daar ging die oef. zonder problemen.
Link naar reactie
[quote:bf9a5524d6="noliko"]Maar de selectie blijven die dansende miertjes . Dit zou toch een vaste kader moeten worden. Idem voor de lasso, als ik daar mee in het selectiekader ga verandert die ook in het sleepgereedschap. Ik ben deze week met begonnen in het dagonderwijs met het heropfrissen van de cursus en daar ging die oef. zonder problemen.[/quote:bf9a5524d6] Ik denk dat je eerst moet vertellen wat je denkt dat je zo kunt doen, want blijkbaar denk je ergens verkeerd. Als je iets selecteerd, dan wil je als ik het goed begrijp in die selectie opnieuw een selectie doen..? Probeer dan eens om als je 'het toverstafje' (wat een belachelijke namen in het nederlands zeg) tegelijk samen met de SHIFT toets of de CTRL toets ingedrukt te houden en dan over je selectie te gaan. Als het goed is krijg je een plusje of een minnetje te zien naast je cursor....
Link naar reactie
Ik zal het nog eens proberen uit te leggen . Ik heb een foto geopend waar 7 vers.zaken op staan nl een boek , een vulpen een bloem enz. De bedoeling is de bloem die op een witte achtergrond staat te plaatsen in het midden van dat boek . Wat doe ik nu : Ik probeer een kader rond die bloem te zetten om ze los te weken van die witte achtergrond. Daar voor neem ik het rechthoekig selectiekader en probeer rond die bloem de kader te trekken . Dit zijn dan dansende miertjes terwijl dat volgens mij een vaste kader moet zijn. Ik neem dan de toverstaf om het wit te selecteren zodat ik de bloem kan losweken bij manier van spreken. Maar als ik met mijn toverstaf in de kader komt verandert hij in het verplaatsgereedschap !!! Als ik doe gelijk obitorium zegt en ik draai de selectie om wordt alles geselecteerd wat wit is en dan verandert inderdaad de toverstaf niet maar kan ik de bloem niet verplaatsen omdat ik dan de boodschap krijg dat de laag vergrendeld is. Het probleem volgens mij is waneer ik met het rechthoekig selectie een kader rond die bloem probeer te trekken dat dansede miertjes blijven.
Link naar reactie
Ik denk dat het makkelijker anders werkt. Ten eerste is de laag (layer) waar je op werkt vergrendeld, dus dat moet er eerst vanaf. Eenvoudigste manier, kopieer die laag, maak daarna de originele laag onzichtbaar en werk alleen verder met de gekopieerde laag. Als je nu die 'in het vierkant dansende mieren' hebt rond die bloem, doe je rechtermuisklik kopieer naar een nieuwe laag (layer via copy), daarna kun je op deze nieuwe laag weer met je toverstafje die witte vlekken selecteren en eventueel verwijderen... http://www.digital-tutors.com/digital_tutors/index.htm Op bovenstaande link, wel in het engels, kun je gratis verschillende video's zien over ieder tooltje dat in photoshop zit, ik raad je aan dat is te bekijken...
Link naar reactie
Hoi, Ik zal ook maar een poging wagen :-? Ok, je bent al zover dat je een selectie kader om de bloem trekt en de selectie om kan keren. Vanaf dit punt wil ik je graag verder helpen. Wanneer je met het toverstafje klikt binnen het kader wat je hebt omgekeerd vervangt de toverstaf selectie de kaderselectie. Klopt? Ok, doe het nu precies hetzelfde alleen met shift ingedrukt terwijl je met het toverstafje in het kader klikt (natuurlijk niet op de bloem maar in het witte gedeelte) Je ziet al dat wanneer je shift ingedrukt houd op je toetsenbord, er een plusje bij het toverstafje komt te staan. Nu voegt Photoshop de omgekeerde kaderselectie en de toverstaf selectie samen. Dat is het eigenlijk. Je moet nu alleen ff de slectie omkeren, kopieeren en plakken in een nieuwe laag. Succes! Gr. J-P
Link naar reactie
hallo ik sluit mij aan bij vorige spreker : eerst lesjes nemen (tutorials) en dan verder, want je weet niet geheel wat je aan het doen bent. De toverstaf is of een bepaalde kleur te slecteren in een illustratie. Niet om eerst een stuke te selecteren en dan de rest met de toverstaf te doen. Dat doe je met "inverse". Met de lasso zo'n selectie maken is een handigere oplossing dan met het vierkant. Of je kunt de bloem selecteren met het toverstafje. Heeft die vrijwel één kleur is dat heel gemakkelijk. Heeft die meerdere kleuren is het lastiger. Misschien nog handiger is het wit met het toverstafje te selecteren en het daarna met de "inverse" knop om te draaien, dan zou de bloem moeten overblijven. Dan de verplaatsknop aanklikken en "gewoon"22 de bloem verplaatsen naar een andere foto of een nieuw bestand. Het lijkt zo gemakkelijk, maar als ik dit lees, denk ik : ik hoop dat het overkomt. Overigens werk ik wel met 7.01. Maar volgens mij moet dat niet echt uitmaken Henk
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...