Ga naar inhoud

Bosch wasmachine f18 melding


Aanbevolen berichten

Technisch vraagje over: wasmachine Bosch serie 4 VarioPerfect WAE28327NL gekocht 4-7-2015. Vandaag een was gedraaid op 60 graden en toen deze bijna klaar was kreeg ik een foutmelding/ storing namelijk f18. Dit opgezocht via internet en er stond: doe de machine uit en aan. Dit heb ik gedaan en omdat het programma niet klaar was heb ik een kort programma laten starten van 15 minuten. Na 14 minuten bleef hij ongeveer een half uur op 1 minuut staan en bleef draaien. Het water liep niet weg en ik kreeg weer de melding f18. Weer uitgezet en na een tijdje aan om te laten afpompen maar dit pakt hij niet. Wat moet ik doen? Een wasmachine vol was en veeel water!!
Link naar reactie
F18 staat voor een probleem met de afvoer/afvoer pomp. Laat de machine eerst geheel leeg lopen en controleer dan of het filter en/of pomp niet verstopt zit. Met een beetje geluk heeft jou machine naast de pomp filter dop een slangetje zitten. Hou hier een bord onder en trek het dopje er uit. Laat hem zo helemaal leeg lopen totdat de deur open kan met de nood ontgrendeling (Oogje boven de pomp filterdop naar beneden trekken.) Draai daarna de dop voorzichtig los en controleer het filter en controleer of je het schoepje met je vingers kunt draaien. Heeft jou machine geen slangetje naast de filterdop dan de afvoerslang in een emmer houden totdat de machine leeg is. Heeft hij ook geen nood ontgrendeling dan als hij helemaal leeg is de deur openen via de normale handgreep. (je vermeld namelijk niet het cijfer achter NL)
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
je vermeld geen type nummer... Staat er nog water in? Dan als er geen water uit loopt via het dunne slangetje de afvoerslang in een teiltje leggen. Komt er dan ook niets uit? Dan zit de boel goed verstopt en kun je alleen de dop van het pomp filter langzaam los draaien en het water opvangen op een dienblad. Handdoeken bij de hand houden, word een zwembad.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
Ik heb hetzelfde probleem: f18: filter leeggemaakt, schoepje draait in beide kanten. Ook getest en de pomp lijkt te werken (aangezet zonder de filterdop...) type is WNM51 (Bosch Logixx 8 Varioperfect). Ik denk dat ik de pomp moet vervangen, maar ben ik wel zeker dat daarmee het probleem is opgelost?
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Antwoorden staan hierboven. F18 betekend afvoer probleem omdat het filter verstopt zit of de pomp vast zit. Eerst moet de machine leeg, zolang er water in staat gaat de deur niet open. Je vermeld geen type nummer, kan dus niet bepalen of er een slangetje naast het filter zit of niet. Zo ja: via het slangetje laten leeg lopen. Zo nee: de afvoerslang zo laag mogelijk leggen. Dan moet de deur ook weer open kunnen. Draai het filter heel voorzichtig los, word mogelijk een zwembad, controleer het filter en voel of het schoepje dieper in het gat met je vingers gedraaid kan worden.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...