Ga naar inhoud

Raspberry Pi-computer


Aanbevolen berichten

  • 1 jaar later...
[quote:6d977dea1e="obi1kenobi"]Wie o wie heeft deze al gekocht en wat zijn jullie ervaringen?[/quote:6d977dea1e] IK! Ik heb er enkele dagen geleden eentje mogen ontvangen. En ik ben er helemaal gek mee. Het is een complete set met OpenElec_XBMC. De menu's gaan niet zo snel als op een pc maar er is prima mee te werken. Echt de moeite waard. Ik spaar nu voor een tweede voor op de slaapkamer. En mogelijk een derde als Office/internet-pc'tje.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Ik heb een raspberry pi aangeschaft en probeer een en ander te installeren. Helaas kom ik allerlei foutmeldingen tegen die ik met behulp van de artikelen in computertotaal nog niet kan oplossen. Het is zo langzamerhand een hele lijst. Wellicht dat iemand een (deel) oplossing weet? rr http://download.opensuse.org Packages 404 Not Found W: Failed to fetch http://download.opensuse.org/repositories/isv:ownCloud.comm unity/Debian_7.0/Packages 404 Not Found E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead. Setting up owncloud (5.0.9-0) ...W: Duplicate sources.list entry http://download.opensuse.org/repositories/isv:ownCloud:comm unity/Debian_7.0/ Packages (/var/lib/apt/lists/download.opensuse.org_repositories_isv: ownCloud:community_Debian%5f7.0_Packages) W: You may want to run apt-get update to correct these problems pi@raspberrypi ~ $ sudo service apache2 restart [....] Restarting web server: apache2apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName ... waiting .apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName pi@raspberrypi ~ $ chown -R www-data:www-data /media/usb0/owncloud chown: changing ownership of `/media/usb0/owncloud': Operation not permitted Data directory (/media/usb0/owncloud) not writable by ownCloud Permissions can usually be fixed by giving the webserver write access to the root directory
Link naar reactie
Hallo, Ik heb laatst ook een raspberry pi gekocht omdat ik in het computertotaal blad een artikeltje las met Eigen cloud op de Raspbrry Pi. Hartstikke mooi alleen bepaalde commando's werken niet zoals: sudo sh -c "echo 'deb http://download.opensuse.org/repositories/isv:ownCloud:community/Debian_7.0/ /' >> /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list". Deze commando werkt bij mij niet. Weet iemand de goeie commando die nu nog steeds werkt? Groetjes Rubbie!
Link naar reactie
[quote:bd11277121="nic01"]met een beetje wat proberen ben ik nu bij stap 5 maar als ik, sudo apt-get update in type krijg ik dit: E: Malformed line 2 in source list /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list (dist) E: The list of sources could not be read. Iemand die dit begrijpt?[/quote:bd11277121] Ik kom ook tot hetzelfde punt en krijg dan dezelfde foutmelding. Toch ergens een foutje in de code? De oplossing gevonden: de code bij stap 4 sudo sh -c "echo enz. eindigt met twee slashes. hier moet wel een spatie tussen staan dus: / / dan doet ie het!
Link naar reactie
Ben bang dat de fout zit bij Opensuse.org, als je namelijk naar hun website gaat: http://software.opensuse.org/download.html?project=isv:ownCloud:community&package=owncloud volg die instructies (voor Debian 7 en wel even met SU als root inloggen) dan krijg je exact dezelfde error die Nic01 en Henk Noordsij beschrijven. Kortom, ik kom ook niet verder nu, in het weekend nog maar eens proberen. :( [quote:018771fc66="Henk Noordsij"][quote:018771fc66="nic01"]met een beetje wat proberen ben ik nu bij stap 5 maar als ik, sudo apt-get update in type krijg ik dit: E: Malformed line 2 in source list /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list (dist) E: The list of sources could not be read. Iemand die dit begrijpt?[/quote:018771fc66] Ik kom ook tot hetzelfde punt en krijg dan dezelfde foutmelding. Toch ergens een foutje in de code?[/quote:018771fc66]
Link naar reactie
[quote:08b6aa903a="obi1kenobi"]Wie o wie heeft deze al gekocht en wat zijn jullie ervaringen?[/quote:08b6aa903a] Heb de instructies uit computertotaal precies uitgevoerd als beschreven Heb wel 2x oncloud moeten installeren om bij de nieuwste versie uit te komen. Als er ergens iets fout gaan is het bijna altijd een spatie of een streepje gebruikt in plaats van punt etc. Het komt heel nauw. Moet mijn bril er wel bij opzetten. Maar als je de stappen nauwkeurig volgt draait alles. Zelf heb ik alleen een probleem met wegschrijven van een datadirectory voor onCloud op een externe harde schijf. Zodra ik de webpagina open krijg ik de melding: Data directory (/media/usb0/owncloud) not writable by ownCloud Er wordt verwezen naar een handleiding die de suggestie doet om met opdracht chown (change owner) het ownerschap van de directory om te zetten naar de pi user. Dat lukt echter nog niet. De schijf die ik gebruik is van oorsprong NTSF geformateerd. Dat wordt niet ondersteund door de raspberry. De enige omzetting die ik kan maken is naar exFat. Ben er niet zeker van of zich hier een deel van het probleem bevindt. Installaties zijn verder ok.
Link naar reactie
[quote:e70b90005a="obi1kenobi"]Wie o wie heeft deze al gekocht en wat zijn jullie ervaringen?[/quote:e70b90005a] Heb de instructies uit computertotaal precies uitgevoerd als beschreven Heb wel 2x oncloud moeten installeren om bij de nieuwste versie uit te komen. Als er ergens iets fout gaan is het bijna altijd een spatie of een streepje gebruikt in plaats van punt etc. Het komt heel nauw. Moet mijn bril er wel bij opzetten. Maar als je de stappen nauwkeurig volgt draait alles. Zelf heb ik alleen een probleem met wegschrijven van een datadirectory voor onCloud op een externe harde schijf. Zodra ik de webpagina open krijg ik de melding: Data directory (/media/usb0/owncloud) not writable by ownCloud Er wordt verwezen naar een handleiding die de suggestie doet om met opdracht chown (change owner) het ownerschap van de directory om te zetten naar de pi user. Dat lukt echter nog niet. De schijf die ik gebruik is van oorsprong NTSF geformateerd. Dat wordt niet ondersteund door de raspberry. De enige omzetting die ik kan maken is naar exFat. Ben er niet zeker van of zich hier een deel van het probleem bevindt. Installaties zijn verder ok.
Link naar reactie
Ik krijg ook een foutmelding :cry: vanaf het moment dat apache + php moet worden geinstalleerd. (na de melding dat er veel geheugen zal worden gebruikt) De Op het internet is een youtube te zien van 15 min waarin deb_6.0 wordt gebruikt. Ik ga het systeem opnieuw installeren (de eerste stap ging perfect , is echt erg leuk) en dan deb_6.0 versie installeren vallen en heel vaak opstaan
Link naar reactie
Ik heb OwnCloud draaien op mijn raspberry pi. Als Dataschijf gebruik ik nu een 2T schijf die NTFS als filesystem heeft. Dit wordt helaas niet uitgelegd in de beschrijving van computer totaal (CT). Na veel gesnuffel op internet de oplossingen gevonden. De installatie van de raspberry zelf ging probleemloos ook het benaderen via Putty. Wel valt de connectie zo nu en dan weg met Putty. Voor dit stuk gewoon de beschrijving van CT gevolgd. Een kwestie van heel precies overnemen (ook hoofdletters e.d.) CT geeft aan dat alle regels met een rode stip zonder spaties en met blauwe stip met spaties moeten worden gelezen. Vervolgens de stappen 4 tot en met 7 gevolgd. Ook zonder problemen. De harde schijf de hele tijd aangekoppeld gehad. Alvorens usbmount te installeren heb ik eerst een tool geinstalleerd die raspberry geschikt maakt voor NTFS (via een link op internet gevonden); Geef via Putty het commando: sudo apt-get install ntfs-3g De tool wordt dan geinstalleerd. Er is een commando om te zien welke externe apparaten raspberry herkent: Eerst: sudo parted daarna :print all Bij mij was het /dev/sda and partition number is 1 (sda1) noteer dit. Type : quit om dit af te sluiten. start dan fstab op via het commando: sudo nano /etc/fstab voeg hier aan de 2 reeds bestaande devices een regel toe (conform de setup van CT) /dev/sda1 /media/usb0/owncloud ntfs permissions 0 0 wat ook kan is permissions te vervangen voor: permissions,defaults,auto (wat ik heb gedaan om automatisch deze schijf te mounten). via Ctrl-O en Ctrl-X opslaan en afsluiten. Nu pas usbmount installeren en de directory aanmaken zoals beschreven in stap 09. Daarna kun je via de webbrowser owncloud starten en waarempel. Het werkt. Veel succes. [quote:0ad7876f06="Fraamboos"]Ik krijg ook een foutmelding :cry: vanaf het moment dat apache + php moet worden geinstalleerd. (na de melding dat er veel geheugen zal worden gebruikt) De Op het internet is een youtube te zien van 15 min waarin deb_6.0 wordt gebruikt. Ik ga het systeem opnieuw installeren (de eerste stap ging perfect , is echt erg leuk) en dan deb_6.0 versie installeren vallen en heel vaak opstaan[/quote:0ad7876f06]
Link naar reactie
Dank ejvanharten voor je duidelijke uitleg. Toch krijg ik mn rasp nog niet aan de praat. Bij punt 10 krijg ik een foutmelding "Probleem bij het laden van de pagina". Maar port-forwarding geactiveerd. Misschien fout hierin? (met arduino doet die het wel). Ik was bij 10 eerder vastgelopen, maar na jouw instructies leek het beter te gaan. Met mount krijg ik: pi@raspberrypi ~ $ mount /dev/root on / type ext4 (rw,noatime,data=ordered) devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=240516k,nr_inodes=60129,mode=755) tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=49756k,mode=755) tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k) proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime) sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime) tmpfs on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=99500k) devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620) /dev/mmcblk0p1 on /boot type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=cp437,iocharset=ascii,shortname=mixed,errors=remount-ro) fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime) /dev/sda1 on /media/usb0/owncloud type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096) maar ik kan geen map maken op de HD (09) en die bestaat ook niet: pi@raspberrypi ~ $ sudo mkdir /media/usb0/owncloud mkdir: cannot create directory `/media/usb0/owncloud': File exists Is dit misschien het resultaat van een eerdere mislukte poging? Enig idee?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:e6ee6165f7="nic01"]met een beetje wat proberen ben ik nu bij stap 5 maar als ik, sudo apt-get update in type krijg ik dit: E: Malformed line 2 in source list /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list (dist) E: The list of sources could not be read. Iemand die dit begrijpt?[/quote:e6ee6165f7] Dit komt doordat er een foute lijn in je owncloud.list file staat. Als je bij stap 4 een typfout hebt gemaakt (bijv geen spatie tussen de / /), dan zullen al je nieuwe pogingen mislukken, omdat de foute lijn is opgenomen. Via de volgende stappen kan je dit herstellen: 1 type: sudo nano /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list 2 Verwijder alle lijnen in dit bestand 3 Sluit af met de "F2" toets en kies voor Save (S) 4 Begin nu weer vanaf stap 4
Link naar reactie
Ook dank aan ejvanharten. Nog een aanvulling Je kunt twee meldingen krijgen bij het wijzigen van de bestandsdirectory in /media/usb0/owncloud zoals beschreven in stap 10. 1. deze directory is publiek toegankelijk, wijzig deze met 770 2. kan het database bestand niet maken / is niet toegankelijk. In de beschrijving van computer!totaal bij stap 9 ben je een keer www-data tegen gekomen. Apache heeft als gebruikersnaam en groep www-data (zie config-file van apache). door : [b] chown -R 770 www-data:www-data /media/usb0/owncloud [\b] wijzig je de rechten van de directory zodat Apache hiertoe toegang heeft. Voor de mensen die foutmeldingen krijgen bij stap 04 en daardoor stap 06, je kunt met 1. cd /ettc/apt/sources.list.d 2. nano owncloud.list 3. nu kun je controleren welke tekst er staat en evt. verbeteren. (of intypen) zonder echo-commando (gebruik hier zonodig su of sudo). succes ermee
Link naar reactie
Ik heb FrankvanMeegen gevolgd en ben teruggegaan naar stap 4. Alles leek daarna goed te gaan, maar bij "sudo service apache2 restart" kreeg ik [....] Restarting web server: apache2apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName ... waiting apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName . ok Het is me wel gelukt bij stap 10 de webpagina te krijgen. Ik had eerder kennelijk PuTTY niet uitgeschakeld. Gebruikersnaam en wachtwoord invullen gaat OK. Maar inderdaad Fraamboos, dan krijg ik de melding: Data directory (/media/usb0/owncloud) not writable by ownCloud Permissions can usually be fixed by giving the webserver write access to the root directory. Jouw recept chown -R 770 www-data:www-data /media/usb0/owncloud gaf dit resultaat: chown: cannot access `www-data:www-data': No such file or directory chown: changing ownership of `/media/usb0/owncloud': Operation not permitted Als ik 770 weglaat houd ik alleen de tweede regel ("chown ..")over. Iets gaat er niet goed met het aanmaken van de oncloud map. Want die staat nog steeds niet op m'n HD. foutmelding: mkdir: cannot create directory `/media/usb0/owncloud': File exists Maar hij bestaat niet Wat nu?
Link naar reactie
Beste spoelstra, als je de melding [code:1:cd4049c1cc]cannot access data directory[/code:1:cd4049c1cc] krijgt heb je niet de rechten om te lezen(r) schrijven(w) of ben je niet de eigenaar (o) van owner. door chown (change owner) met het commando [b:cd4049c1cc]sudo[/b:cd4049c1cc] [b:cd4049c1cc]sudo chown -R 770 www-data:www-data /media/usb0/owncloud [/b:cd4049c1cc] TIP : zoek in google op chown 770 : dan zie je about:linux chown... klik hierop, het commando wordt goed met voorbeelden uitgelegd. Ook direct een informatiebron voor andere linux-issues succes ermee
Link naar reactie
oeps, had ik zelf kunnen bedenken...., maar zoals ik aangaf krijg ik met "770" de foutmelding: chown: cannot access `www-data:www-data': No such file or directory De andere melding is nu weg. Daarom jouw regel ingevoerd zonder "770" en krijg zo geen foutmelding meer. Overigens met Windows een directory "owncloud" op de HD gemaakt. Die wordt nu wel herkend. Dank voor je hulp. Jes.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...