Ga naar inhoud

Siemens wasmachine Siwamat WXM1260EU - m


Martin-3

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, Sinds eergisteren draait de trommel van mijn wasmachine Siemens Siwamat WXM1260EU alleen nog maar rechtsom (met de klok mee). Alles werkt verder goed, gelukkig ook het centrifugeren in verschillende snelheden, maar alles dus rechtsom. Op de motor zit een stekker op met 6 aansluitdraden, zonder uitzondering allemaal bruin. Op de motor of daar in de buurt zit geen condensator. Ik heb alle draden visueel en fysiek gecontroleerd op breuk, slijtage of loszitten, maar dat ziet er allemaal goed uit. Ook de bedrading bewegen, terwijl de machine draait, levert geen linksom draairichting op, op het moment, dat de module dat zou moeten aansturen. Is het zo, dat de motor links- en rechtsom draait via een wisselende aansturing op twee draden en is dat meetbaar? Moet je op de motor dan 220V kunnen meten? Of kan één van de koolborstels te kort c.q. defect zijn, daardoor op de rotor niet goed aanliggen, met als gevolg, dat de linksom draairichting daardoor niet mogelijk is? De koolborstels zijn een ruim twee jaar geleden vervangen. Of is het wellicht helemaal geen koolborstelverhaal en moet ik het zoeken in de klok of een mogelijk defecte wikkeling in de motor? Ik heb de motor gedemonteerd en de koolborstels gecontroleerd, allebei nog ruim 25 mm lang en mooi ingesleten op de rotor. Moet dus goed zijn. Daarna in bedrijf de aansluitingen op de motorstekker gecheckt: 1: 220V (constant) 2: 220V (constant) 3: 0V 4: 25V als de motor normaal in bedrijf is en loopt op naar 100V tijdens centrifugeren 5: 70V als de motor normaal in bedrijf is en loopt op naar 100V tijdens centrifugeren. 6: 25V als de motor normaal in bedrijf is en loopt op naar 100V tijdens centrifugeren. In de module tikt het relais telkens wel om schijnbaar spanning te zetten op de draad voor linksom draaien, maar dat gebeurt niet. Omdat aansluiting 3 in geen enkel geval spanning geeft en ik daar de spanning verwacht voor aansturing linksom, verdenk ik het relais en heb daarom de toevoer van aansluiting 5 (rechtsom) gezet op aansluiting 3 van de motor, maar helaas gebeurt er dan helemaal niets meer, behalve, dat de multimeter vreemde voltages gaat aangeven. Na alles weer origineel te hebben teruggeplaatst draait de machine weer 'normaal', met grote pauzes van precies de tijdspanne, waarin linksom had moeten worden gedraaid. Wellicht dat iemand mij kan zeggen wat er aan de hand is en wat de oplossing tot dit euvel mag zijn? Bvd. Vriendelijke groet, Martin
Link naar reactie
Hallo Bennie, Ik heb gedaan wat je voorstelde en heb de printplaat eruit gehaald. Meteen vielen me 2 pennen op, die inderdaad geen afdoende contact maakten, maar los uit de plaat staken. Schijnbaar door hitte los gesmolten en/of anderzijds door trillingen losgekomen. Het beestje is tenslotte al 18 jaar in gebruik. Heb de pennen opnieuw vastgesoldeerd met als aangenaam gevolg, dat de motor nu weer beide kanten op draait. Het was precies wat je aangaf. Dan ook heel veel dank voor je oplossing. Vriendelijke groet, Martin
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...