Ga naar inhoud

Vreemde storing: Bosch Logixx 8 VarioPer


Michel-P88

Aanbevolen berichten

Beste, kunt u ons helpen? Wij hebben een Bosch Logixx 8 VarioPerfect WAS28443NL (koolborstelloze motor) wasmachine. Deze is nu ca. 5 1/2 jaar oud, waarvan de eerste 2-3 jaar niet veel gebruikt. Nu hebben wij sinds enige tijd dat de machine met regelmaat een hard, ratelend of blokkerend geluid maakt, waarbij op dat moment ook de trommel niet meer goed rondgedraaid wordt. Tevens centrifugeert hij regelmatig niet goed, de was blijft dan behoorlijk vochtig of zelfs gewoon helemaal nat. Ik heb onlangs gecontroleerd of er iets tussen de trommel en kuip klem zat, maar dit is niet het geval. Ook heb ik de afvoer schoongemaakt, waar ook geen noemenswaardig vuil aangetroffen is. Tevens heb ik de achterkant van de machine gehaald en dacht toen te zien dat de snaar slipte. Deze is inmiddels vervangen, maar het probleem blijft. Het vreemde is dat deze klacht zich niet constant voor doet, maar regelmatig. Dit bij verschillende programmas en op verschillende tijdstippen van het programma. De laatste keer viel mij op, toen deze storing zich wederom voordeed, dat de motor niet goed rond draait. Dit keer draaide de machine zijn halve programma probleemloos, maar wanneer deze tijdens het programma begon te spoelen, trad dit probleem gelijk op. Weet u wat de oorzaak kan zijn? Ligt dit aan de motor of is er een andere oorzaak? De machine zelf geeft geen foutmeldingen of storingscode of dergelijke. Op de volgende link een filmpje met wat er gebeurt (aan het einde gaat deze weer normaal draaien): https://www.youtube.com/watch?v=if221VGimgc. Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Bij voorbaat dank voor uw hulp! Met vriendelijke groet, Michel
Link naar reactie
Ik kan niet goed zien of het de motor is die een probleem heeft of de trommel. Gezien het metaal geluid verdenk ik de trommel. Als hij weer fout gaat trek dan de stekker er uit en probeer met de hand de trommel in de zelfde richting te draaien. Wil dat? Hoor je het geluid dan ook? Indien niet dan de andere kant op proberen.
Link naar reactie
Beste, dank voor uw reactie! Vanochtend toen de klacht zich wederom voordeed, heb ik uw advies opgevolgd, maar de trommel wil dan nog gewoon ronddraaien, naar beide kanten. Ik heb het idee dat het geluid van de snaar komt, welke over de trommel slipt. Ik heb wederom een filmpje gemaakt. Ik hoop dat deze iets duidelijker is? Zie svp link: https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=9oM1eAVS0tE Ook heb ik nog een ander testje gedaan: riem eraf gehaald en zowel motor als trommel met de hand rondgedraaid. Beide voelen goed. Vervolgens heb ik de machine zonder riem aangezet. Hierbij maakte de motor wel iets een tikkend geluid, maar toen de riem er weer op zat, was dit weer weg. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Met vriendelijke groet, Michel
Link naar reactie
Oh, ik dacht dat ik hem op openbaar had gezet. Ik heb de video aangepast. Als het goed is moet deze nu wel te bekijken zijn. Hierbij nogmaals de link: https://youtu.be/9oM1eAVS0tE Tevens heb ik vandaag nog eens gekeken. Ik heb nu terwijl de klacht zich voordeed, de riem eraf laten lopen. Het valt mij op dat de motor dan ook raar doet? Zie svp het volgende filmpje [U]met geluid aan[/U]: https://www.youtube.com/watch?v=N12We2lMVa0 Groet, Michel
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Sorry, topic uit het oog verloren. Aan de ene kant klinkt het naar metaal op metaal, dus iets met de trommel of het snaarwiel. Aan de andere kant kan het ook een motor sturings fout zijn als de 3 fasen van de motor niet goed aangestuurd worden. Liep de snaar er zelf af of gaf jij hem een zetje? Als hij er zelf af loopt blijft eigenlijk alleen maar de trommel/lager/snaarwiel zelf over. Of de motor moet in één keer op de rem gaan staan. Probeer te achterhalen of het geluid bij de kuip/trommel/snaarwiel of de motor weg komt. Kijk uit voor je handen/haar/kleding...
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 10 maanden later...
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...