Ga naar inhoud

Samensteling budget systeem


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen. Ik verwacht van dit systeem geen gaming kwaliteiten, maar wel prestaties die boven het algemene minimum liggen zonder (veel) meer dan 300 euro uit te geven. Ik zit nu met deze configuratie in mijn hoofd: CPU - AMD 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W) Boxed MoBo - MSI K9A2 CF-F ,790FX (AM2+, PCI-E, Sound, Lan, RAID) Video - MSI R3450-TD512H (PCIe, 512MB, DDR2) MeM - Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit(KVR800D2N5K2/2G) Kast - AOpen QF50E (ATX, 400W, Zwart/Zilver) HDD - Seagate 160GB SATA II 7200RPM 8MB Barracuda 7200.10 (ST3160815AS) DVD - NEC AD-7200S 20x12 (S-ATA, Dual-layer, Zilver) Ik heb hierbij overigens bewust gekozen voor een aparte (low-end) videokaart ipv onboard. Ik zit vooral een beetje met wat vraagtekens over de CPU/MoBo combi ten opzichte van een systeem gebaseerd op de intel E5200. De laatste processor is een fractie duurder, (maar dat kan gecompenseerd worden met een goedkoper MoBo). Hiervoor heb je echter wel 2 MB cache, het dubbele van de 4850e. Ik kan geen goede benchmarks vinden die de processors direct vergelijken. Wat vinden jullie, deze combi houden of toch gaan voor de E5200? Daarnaast vroeg ik me af of het de moeite waard is om een moederbord te kiezen dat het mogelijk maakt gebruik te maken van hybrid crossfire in combinatie met de HD 3450? Ik heb nu vooral voor dit board gekozen, omdat er bij de zaak waar ik wil bestellen extra levertijd zit op borden die het wel ondersteunen. Verdere op/aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. Alvast bedankt!
Link naar reactie
E5200 is zonder meer een betere keuze. Verder raad ik je toch aan om die HD3450 te laten vervallen en te gaan voor een onboard oplossing: een HD3450 gebruiken in een CF opstelling is gewoon onzin omdat dit voor games een vrij trage kaart is die nauwelijks wat toevoegt vergeleken onboard video. Kies later dan voor één enkele kaart van betere kwaliteit, bijv. een Radeon HD4670.
Link naar reactie
De aparte videokaart was mede omdat ik er een 24" scherm op 1920x1200 wil aansturen en daarom wat extra power mij wel aardig leek. Als onboard ook voldoet is dat op zich wel prima. Echter moet ik er dan niet over na gaan denken om meer geheugen aan te schaffen? Eventueel is het overigens ook een optie om mijn oude videokaart in te bouwen. Ik heb nu een Ati X550 XT (256MB)... Punt is namelijk ook dat een beetje moederbord met redelijke onboard video ook al snel iets duurder is. Zonder video denk ik bijv aan de: Asus P5KPL, G31 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II) Echter met video ben ik al snel aangewezen op een andere (duurdere) chipset.
Link naar reactie
In eerste instantie had ik niet zo'n zin om hem zelf in elkaar te draaien, maar aangezien ze daar tegenwoordig 50 pleurie voor vragen ben ik hard aan het twijfelen... Verder zit de winkel waar ik zoek qua prijzen in principe nog net iets lager als wat jij hier aangeeft. Ik ben in ieder geval een stuk geholpen met je aanwijzingen... Nu moet ik maar gewoon een knoop doorhakken vrees ik...
Link naar reactie
Ik denk er sterk over na om toch maar die paar centjes meer neer te leggen zodat ik de E5200 in combinatie met een P35 chipset moederbord kan nemen. Bord wordt overigens niet veel duurder (waarschijnlijk MSI P35 NEO-F of Asus P5K SE⁄EPU), echter dan is er wel noodzaak voor een losse videokaart. Tenminste, een G35 bord is zoveel duurder dat een losse videokaart altijd een betere keuze is imo. Dat wordt dan waarschijnlijk alsnog de ati HD3450 of een Nvidia 8400GS... Wat vinden jullie van deze optie? Extra 30/40 euro wel waard? Maakt het verder nog veel uit welk moederbord of videokaart ik kies?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...