Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

De jumpers m.b.t. master/slave staan m.i. goed (volgens Maxtor info), anders krijg je toch een melding tijdens opstarten. Hard Disk manager van Paragon geeft overigens geen foutmelding, het kan dus aan PM liggen. Feit is wel dat diezelfde PM8 versie op een ander PC niet komt met die melding. Overigens hebben we het over XPPro SP3, dit ter info. Het hele verhaal is dat ik een andere (snellere PC) kreeg en een opgeslagen backup van partitie C van de oude PC heb teruggezet op de nieuwe. Het terugzetten duurde wel onwijs lang ( 6 uur!) terwijl het normaal in een half uur is gepiept, dus dat is wel opvallend. Er zijn trouwens mensen die beweren dat je geen backup van PC A terug kan zetten op PC B. Is dat zo? Wat in ieder geval niet werkte was de primaire schijf overzetten van de oude op de nieuwe PC. Dat was dus het eerste wat ik probeerde. Toen heb ik een gebruikte schijf van de plank gehaald en de backup van C erop gezet. Ik heb slechts een syteem op de PC gehad dus geen dual boot. De indeling van de schijven is 1) C;D;E en 2) E;F.
Link naar reactie
Inderdaad kun je (vooral bij XP, W9x was iets gemoedelijker) rare problemen verwachten bij verplaatsing van syteemschijf of backup tussen verschillende computers. Ik vermoed dat je schijfletters finaal doorelkaar kunnen liggen, dat is (voor de duidelijkheid) misschien herstelbaar, maar als de "C" eenmaal gejokt zit is daar niets meer aan te doen, behalve (wat ik allang zou hebben gedaan) beide schijven met low-format doodformatteren en fabrieksvers opnieuw beginnen, met normale schone install. Ga eens in instellingen, configuratiescherm naar systeembeheer, computerbeheer, schijfbeheer; vierkantje voor groot scherm en rustig bekijken hoe de boel echt in elkaar zit.
Link naar reactie
Ik heb EASEAS PM 2.0 geïnstalleerd en gestart. Als ik dan een diagnose doe van Partitie C krijg ik de volgende melding: Failed to lock the volume, Partition contains open files. Use the Operating Check Utility. Als je doorgaat kom je via een sector check, na reboot terecht bij checkdisk maar dat lost het probleem niet op want als je EASEUS weer opstart krijg je weer dezelfde melding. Dus!?
Link naar reactie
[quote:4c615a71a3="Pietertje"]Ik zag je suggestie van low format net over het hoofd. Hoe pak je low format aan, met welk programma? Is dat niet link om te doen. Ik ben er al eens voor gewaarschuwd. Is na een low format je bootsector nog intakt? Moet je daarna nog gewoon formatteren? Vertel mij de procedure eens[/quote:4c615a71a3]Ik gebruik altijd het tooltje "Powermax" van Maxtor voor Low Format. Eindtoestand is dan dat een schijf ongeformatteerd is, als af-fabriek. Dat komt dan gewoonlijk voor een nieuwe installatie vanaf windows-XP-CD wel in orde maar als je blijft doorgaan met proberen van iets anders dan gewone installatie, meer maatregelen en inzicht nodig en niet bij iedere computer eender. Ik kan daar geen vaste procedure voor aangeven, ben ook geen echte techneut, maar kreeg de boel totnogtoe wel in werkbare staat door dan met een ouderwets w98-opstartfloppy en functie "FDISK" de schijf met opties "ondersteuning grote schijven - J" en "maximale DOS-partitie -J" gevolgd door herstart computer wéér met floppie en commando "FORMAT C:" als 1 grote schijf, weer voor alle installatie bruikbaar te maken. Let niet op de getallen, schijfgrootte enzo, die je tijdens dat werk worden getoond want is allemaal onzin (schijf altijd zogenaamd 11 MB). Bestandstype is dan FAT32, waar XP geen moeite mee heeft en het voorzover wenselijk zelf kan (aanbieden te) veranderen in NTFS. Soms lukte het mij ook om XP ineens te installeren op de "doodgemaakte" schijf maar, evenals bij voorbereiding niet via W98-floppie maar bijvoorbeeld via GParted, een gratis downloadbare manipulatie-CD, kreeg ik dan sowieso de gekste benamingen van schijfletters. Veel ellende kan ik ook meestal ontlopen door tijdens installatie slechts 1 schijf in de computer te laten, geen externe schijven of ZIPdrive aangesloten en nà installatie meteen de schijfletter van het CD-apparaat omdwingen naar "Z", omdat XP anders bij het naderhand aanbrengen van de apparaten de CD hardnekkig "D" blijft noemen en een rommeltje maakt van nieuwbouw-schijfletters, erg lastig naderhand nog te ordenen. Dit zijn mijn eigen installatie-ervaringen die zich uit gebruik/proberen hebben opgebouwd en het is zeer goed mogelijk dat een professional hier totaal geen waardering voor heeft. Nog een kleinigheid, voor als alles eenmaal weer werkend zou hangen: ik gebruik nog altijd een oeroud kunstje dat mij heel lang geleden door vakmensen is bijgebracht: bij aanwezigheid van een slaaf-schijf, EERSTE partitie daarvan maken ter grootte van 3x RAM-waarde (of, bij XP en als dat kleiner uitvalt: 4GB -/- RAM-waarde) en naar die partitie het Virtueel Geheugen (de Swap of Pagefile) totaal verbannen en nergens anders toestaan; verder zelf NIETS in die speciale partitie aanbrengen. Dit trucje levert bij "zwaar" werk merkbare snelheidswinst op, pak ik dus graag mee. Andere kleinigheid: NOOIT een CD-ding samen met een schijf op 1 kabel want dan wordt die schijf net zo langzaam als het CD-ding.
Link naar reactie
Misschien krijg je de hele boel zoals het nu nog staat op goede orde door: - XP-SP3-installatie-CD er in - keus NU installeren - optie Upgrade/reparatie (per XP-versie verschillende naam voor zelfde werk) Dat lukte mij tot nu toe altijd, zonder schade aan programma's, waartegen ik wel waarschuwingen las. NB: ik laat dan altijd de internetverbinding bestaan en zeg "ja" als er aan het begin wordt aangeboden nieuwere bestanden op te halen van Net. Snellere methode: de XP-CD copiëren naar schijf, naar de copie toegaan, dubbelklik "setup" en verder als boven.
Link naar reactie
Als je XP-CD nog geen SP3 bevat, het SP3-redistributable-pakket "WindowsXP-KB936929-SP3-x86-NLD.exe" van MS-downloadsite ophalen of je laten aanreiken door een andere gebruiker en NIET UITPAKKEN; een progje "SlipStreamer2Beta21.exe" gratis ophalen van Net of je laten aanreiken door een andere gebruiker; een copie van de CD op schijf zetten; progje "SlipStreamer2Beta21.exe" installeren, opentrekken en de aanwijzingen nauwgezet opvolgen. Je krijgt dan een ISO voor een nieuwe CD waarin SP3 is verwerkt; zoek in je brandprogramma de speciale procedure "branden van ISO" en voer die uit. NB: het werken met die slipstreamer lukt, als ik mij goed herinner, alleen als de partitie waarin zich je CD-copie en het SP3-pakket bevinden, bestandstype NTFS is. Nog: bij deze handeling hoeft de CD niet per se vooraf reeds op schijf te staan, je kunt ook in het streamer-prog de echte CD aanduiden die dan door het prog naar je C-schijf wordt gecopiëerd.
Link naar reactie
Iets geks: de CD na slipstreaming kan vanuit 2 plaatsen gebrand worden: 1; vanuit de ISO 2; vanuit de in de samenvoeging gebruikte CD-copie-op-schijf (die MEE veranderd is) Maf is echter, dat die CD's NIET BOOTABLE zijn, dwz: niet zelf-bootend in de (her)opstart van de computer. Aan het eind van het slipstream-proces verschijnt een documentje in beeld vermeldend dat er een bestandje C:\xpboot.bin is aangemaakt, dat je kunt benutten in een in je brandprogramma op te zoeken procedure "bootable CD". Hier ben ik het spoor bijster geraakt. Ten eerste zit dat bestandje niet in C:\xpboot.bin maar: C:\Program Files\Flexbeta\Slipstreamer\xpboot.bin en ten tweede, wel een procedure in Nero gevonden "opstartbare CD" maar nog geen kans gezien om daarin de benodigde bestanden bij elkaar te brengen. Het lijkt erop alsof dat alleen kans zou maken als ik eerst dat bootbestandje op een floppy zet, want Nero wil dat alleen maar krijgen middels A:\ en ik puzzel hier nog op door maar begrijp al die omslachtige overwegingen niet en vertrouw ze nog minder. Totnogtoe geen erg in gehad, want alleen maar zelf de op-schijf-versie van de nieuwe CD gebruikt voor "upgrade" install en dat ging snel en goed. Ik wil echter ook een kant-en-klare harde CD achter de hand hebben die zelfbootend is, voor schone install.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...