anoniem Geplaatst: 14 augustus 2007 Delen Geplaatst: 14 augustus 2007 Na een maand rust tijdens m'n vakantie geeft de harde schijf (Maxtor DiamondMax Plus 9, 120 GB ATA uit 2003) van m'n PC opeens geen reactie meer. De PC ziet hem nog wel (b.v. in Windows XP Pro SP2 Computerbeheer/Schijfbeheer), maar als ik probeer te kijken wat er op staat (Explorer of Schijfbeheer/Eigenschappen) hoor ik de HD eerst wel erg z'n best doen, maar krijg ik na enige tijd de mededeling dat hij eerst geformatteerd moet worden. Pogingen tot het lezen van de aanwezige data (o.a. helaas ook My Documents ...) stranden dus. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn ? HELP ! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 14 augustus 2007 Altijd eerst de verplichte preek: wanneer heb je backups gemaakt?? Lijkt me zeer waarschijnlijk dat je schijf is overleden. uit een groot onderzoek blijkt dat de uitval 6% is in 3 jaar en dat vooral start-stop een risico is. zoek op het forum naar "get data back" voor een redding. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 14 augustus 2007 Het is nu al duizenden malen gezegd en ik kan geen begrip meer opbrengen: geen backups ? Zal je leren van zo eigenwijs te zijn ! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 [quote:6a69c1acbb="Alicante"]Het is nu al duizenden malen gezegd en ik kan geen begrip meer opbrengen: geen backups ? Zal je leren van zo eigenwijs te zijn ![/quote:6a69c1acbb] Ik vraag me af waarom je dan reageert. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 [quote:cdbb70a912]maar krijg ik na enige tijd de mededeling dat hij eerst geformatteerd moet worden. [/quote:cdbb70a912] Dit kan duiden op een beschadigde bootsector. Misschien dat Testdisk iets kan betekenen. http://www.cgsecurity.org/ http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download 1.Start Tesdisk en enter. 2.Kies de goede schijf en enter 2x. 3.Kies Advanced en enter. 4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter. Als je van punt 4 een printscreen kunt plaatsen? Geef anders even door wat er over beide bootsectors gemeld wordt. Je kunt vanuit Dos werken,maar als je de schijf in een andere PC kunt bijplaatsen,kan dat ook vanuit Windows. Beide mogelijkheden kun je downloaden. Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 [quote:4cf4a56fbc]Ik vraag me af waarom je dan reageert.[/quote:4cf4a56fbc]Om dezelfde reden als jij ! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 dat Buikstra geen backup heeft, is niet ons probleem toch? zo'n reactie vind ik dan ook nergens over gaan. daar heeft niemand wat aan. deze persoon vraagt gewoon om hulp bij het lezen van een HD. en die krijgt hij. boze reacties lijken mij meer voor het 'off topic' dan nu een reactie op het probleem. ik heb dat met soortgelijke HD's 2 keer gehad. uiteindelijk heb ik het programma: 'getdataback' van runtime aangeschaft. dat programma omzeilt de bootsector. ik denk namelijk niet dat het een hardware probleem is. (het is wel hardwarematig waarschijnlijk, maar niet om het nog te kunnen uitlezen)ook aan de hand van eigen ervaring met dit probleem. geen documenten verloren dus. met getdataback is het te recoveren. ik denk echter niet dat er een andere manier is om de data nog uit te lezen. dan alleen met een recover programma. daarna kun je de schijf eventueel formateren. maar mijn persoonlijke voorkeur zou de prullenbakl hebben.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 [quote:806f9d00d2] ik denk namelijk niet dat het een hardware probleem is[/quote:806f9d00d2] Een probleem met een bootsector is geen hardware probleem,maar een softwarematig. Verder kunnen we,denk ik,eerst maar beter afwachten wat [u:806f9d00d2]gratis[/u:806f9d00d2] oplossingen kunnen bereiken :wink: Eerst maar eens een reactie van TS afwachten misschien? Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 ja ik weet dat bootsector geen hardware probleem is. maar wat ik bedoel is dat het bootsector probleem ergens vandaan komt. en ik heb 2x met exact dezelfde schijven het probleem gehad. aan de hand daarvan denk ik dat er hardwarematig is mee is wat die bootsector beschadigt, en steeds dit probleem blijft geven. ook na format. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 [quote:073b054ecf]maar wat ik bedoel is dat het bootsector probleem ergens vandaan komt.[/quote:073b054ecf] Ben ik helemaal met je eens eduard33,maar er is,voor zover mijn ervaringen,geen eenduidige aanwijzing voor te geven. [quote:073b054ecf]ik heb 2x met exact dezelfde schijven het probleem gehad. aan de hand daarvan denk ik dat er hardwarematig is mee is wat die bootsector beschadigt [/quote:073b054ecf] Het gebeurd ook gewoon na afsluiten van Windows,een vastgelopen download of door simpel de schijf in een andere PC als slave bij te plaatsen,dus dat lijkt mij niet hardwarematig :-? [quote:073b054ecf]en steeds dit probleem blijft geven. ook na format.[/quote:073b054ecf] Volgens mij veranderd een format niets aan de bootsector,de indeling van de schijf blijft immers hetzelfde. Door de backupbootsector terug te zetten,indien mogelijk,is het probleem redelijk vaak op te lossen. Het valt mij op dat het zelden een FAT32 schijf betreft,maar vrijwel altijd een NTFS geformatteerde schijf,maar wellicht heb jij andere ervaringen? Ik denk dat het een zwak punt van het NTFS-bestandssysteem is,zonder daar een goed bewijs van te kunnen leveren overigens. Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2007 Het valt mij op dat het zelden een FAT32 schijf betreft,maar vrijwel altijd een NTFS geformatteerde schijf,maar wellicht heb jij andere ervaringen?[quote] wellicht dat ik eens kan proberen om het inderdaad naar een FAT32 te formarteren. ik heb die schijf nog ergens in een hoek liggen :D maar een schijf die konstant problemen geeft met een bootsector, is in mijn beleving een hardware probleem. aangezien het de enige schijf is waarbij dit probleem zich steeds herhaald. althans, bij mij. ik heb dit probleem ook nog nooit met een andere schijf aan de hand gehad. dus ja.. dan ga je toch hardware denken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 [quote:0d3ea0408b]wellicht dat ik eens kan proberen om het inderdaad naar een FAT32 te formarteren. ik heb die schijf nog ergens in een hoek liggen [/quote:0d3ea0408b] Naar FAT32 formatteren lost het probleem niet op,laat Testdisk er eens op los,zoals ik in m'n 1e post voorstel. Mooiste is,als je van punt 4 een printscreen kunt plaatsen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 Eerst maar eens wachten of de TS nog reageert, het is al 3 dagen terug... Als genoemde oplossingen niet werken dan kunnen we verder kijken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 @arjant2 [quote:70da307511]Eerst maar eens een reactie van TS afwachten misschien?[/quote:70da307511] Dat stelde ik in m'n 2e post ook al voor,zoals je kunt lezen. M'n laatste advies was aan eduard33 gericht :wink: Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 en om het mijne dan af te ronden, en wellicht ook een advies kan zijn voor buikstra, ik heb een RMA aangevraagt voor die schijf. bij maxtor. (inmiddels seagate) ik kon mijn schijf geheel kosteloos opsturen naar: SEAGATE TECHNOLOGY, INT'L Koolhovenlaan 1 Schiphol-Rijk 1119 NB Nederland aangezien ik zelf bijna op het schiphol rijk woon, heb ik hem zelf ff langs gebracht. ik krijg binnen enkele dagen een nieuwe toegestuurd :D en dat voor een schijf van 2 jaar oud zonder aankoop bon. service toch? een RMA kun je eventueel aanvragen op: https://store.seagate.com/webapp/wcs/stores/servlet/SgCheckWarrantyView?langId=-1&krypto=lZV0ifY90uy6PUbeNYxmlJ%2FeOamQTU8vX%2FyVcskL7Ra8YMmV34QjfaXbpO6NlvwR%2BTEC3tVdnhJ0%0AtmaQWKyGUNscSUkjrgNNSrX6sZWZFxPTN7qiNOvGlw%3D%3D&ddkey=SgSSORedirect de benodigte gegevens kun je uit het file Drvinf.txt, nadat je de schijf hebt getset met powermax. te downloaden op: http://www.majorgeeks.com/Maxtor_Powermax_d1386.html ik weet niet of buikstra nog reageert, maar dan is het wellicht voor een ander intresant. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 Zou je die Drvinf.txt hier willen posten,want dit lijkt meer op andere problemen dan de bootsector. Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 Ik heb inmiddels via de Seagate/Maxtor site het gratis ter beschikking gestelde programma SpinRite 6.0 gevonden en aan het werk gezet. Dat herkende de schijf en wilde er mee werken. Ik koos voor optie 2, Data Recovery. SpinRite zei eerst dat dat zo'n 4 uur ging duren. Dat ging goed tot 2,5989%. Daarna zei SpinRite dat het zo'n 20 uur zou gaan duren. Daar bleef het ruim 24 uur hangen. Na verloop van tijd produceerde m'n PC voortdurend een ritmisch klikgeluid. SpinRite bleef werken, maar zonder zichtbaar resultaat: de vordering bleef 2,60%. Ik heb het programma toen voorlopig maar beeindigd. Met name het geluid (tik plof tik plof enz. enz.) vond ik toch wel erg vreemd, maar ik heb er nergens iets over kunnen vinden in relatie tot SpinRite. Graag een reactie op deze ervaringen ?! Wat moet ik er van vinden ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 [quote:2aa5cbf0d7="wanderer"]Zou je die Drvinf.txt hier willen posten,want dit lijkt meer op andere problemen dan de bootsector. Greetz[/quote:2aa5cbf0d7] ja, het ziet er zo uit: MAXTOR POWERMAX LOG FILE ------------------------- Maxtor PowerMax 4.23 Date Tested: 08/17/2007 Serial Number: Y490KWQE Model Number: Maxtor 6Y160P0 FirmWareRev: YAR41BW0 Cylinders per Drive: 317632 Heads per Cylinder: 16 Max LBA: 320173056 SPT: 63 FE: S57 Advanced Test Result: FAILED Diagnostic Code: dea5b0130 dit is de inhoud van het bestand: Drvinf.txt, dit bestand word automatisch aangemaakt na de test. Op de diskette waarmee je powermax opstart. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 [quote:f5adb2e11d="Buikstra"]Ik heb inmiddels via de Seagate/Maxtor site het gratis ter beschikking gestelde programma SpinRite 6.0 gevonden en aan het werk gezet. Dat herkende de schijf en wilde er mee werken. Ik koos voor optie 2, Data Recovery. SpinRite zei eerst dat dat zo'n 4 uur ging duren. Dat ging goed tot 2,5989%. Daarna zei SpinRite dat het zo'n 20 uur zou gaan duren. Daar bleef het ruim 24 uur hangen. Na verloop van tijd produceerde m'n PC voortdurend een ritmisch klikgeluid. SpinRite bleef werken, maar zonder zichtbaar resultaat: de vordering bleef 2,60%. Ik heb het programma toen voorlopig maar beeindigd. Met name het geluid (tik plof tik plof enz. enz.) vond ik toch wel erg vreemd, maar ik heb er nergens iets over kunnen vinden in relatie tot SpinRite. Graag een reactie op deze ervaringen ?! Wat moet ik er van vinden ?[/quote:f5adb2e11d] Waarom Testdisk niet even geprobeerd?Het doet niets met de data en het kost ook niets. Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2007 ervaring met spinrite heb ik niet, maar met tik plof tik uit een HD wel. en die heb ik dus vandaag naar seagate gebracht, waarvoor ik een nieuwe krijg. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen