Ga naar inhoud

Harde schijf nu op zijn beurt met vakantie ?


Aanbevolen berichten

Na een maand rust tijdens m'n vakantie geeft de harde schijf (Maxtor DiamondMax Plus 9, 120 GB ATA uit 2003) van m'n PC opeens geen reactie meer. De PC ziet hem nog wel (b.v. in Windows XP Pro SP2 Computerbeheer/Schijfbeheer), maar als ik probeer te kijken wat er op staat (Explorer of Schijfbeheer/Eigenschappen) hoor ik de HD eerst wel erg z'n best doen, maar krijg ik na enige tijd de mededeling dat hij eerst geformatteerd moet worden. Pogingen tot het lezen van de aanwezige data (o.a. helaas ook My Documents ...) stranden dus. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn ? HELP !
Link naar reactie
[quote:cdbb70a912]maar krijg ik na enige tijd de mededeling dat hij eerst geformatteerd moet worden. [/quote:cdbb70a912] Dit kan duiden op een beschadigde bootsector. Misschien dat Testdisk iets kan betekenen. http://www.cgsecurity.org/ http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download 1.Start Tesdisk en enter. 2.Kies de goede schijf en enter 2x. 3.Kies Advanced en enter. 4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter. Als je van punt 4 een printscreen kunt plaatsen? Geef anders even door wat er over beide bootsectors gemeld wordt. Je kunt vanuit Dos werken,maar als je de schijf in een andere PC kunt bijplaatsen,kan dat ook vanuit Windows. Beide mogelijkheden kun je downloaden. Greetz
Link naar reactie
dat Buikstra geen backup heeft, is niet ons probleem toch? zo'n reactie vind ik dan ook nergens over gaan. daar heeft niemand wat aan. deze persoon vraagt gewoon om hulp bij het lezen van een HD. en die krijgt hij. boze reacties lijken mij meer voor het 'off topic' dan nu een reactie op het probleem. ik heb dat met soortgelijke HD's 2 keer gehad. uiteindelijk heb ik het programma: 'getdataback' van runtime aangeschaft. dat programma omzeilt de bootsector. ik denk namelijk niet dat het een hardware probleem is. (het is wel hardwarematig waarschijnlijk, maar niet om het nog te kunnen uitlezen)ook aan de hand van eigen ervaring met dit probleem. geen documenten verloren dus. met getdataback is het te recoveren. ik denk echter niet dat er een andere manier is om de data nog uit te lezen. dan alleen met een recover programma. daarna kun je de schijf eventueel formateren. maar mijn persoonlijke voorkeur zou de prullenbakl hebben....
Link naar reactie
[quote:806f9d00d2] ik denk namelijk niet dat het een hardware probleem is[/quote:806f9d00d2] Een probleem met een bootsector is geen hardware probleem,maar een softwarematig. Verder kunnen we,denk ik,eerst maar beter afwachten wat [u:806f9d00d2]gratis[/u:806f9d00d2] oplossingen kunnen bereiken :wink: Eerst maar eens een reactie van TS afwachten misschien? Greetz
Link naar reactie
[quote:073b054ecf]maar wat ik bedoel is dat het bootsector probleem ergens vandaan komt.[/quote:073b054ecf] Ben ik helemaal met je eens eduard33,maar er is,voor zover mijn ervaringen,geen eenduidige aanwijzing voor te geven. [quote:073b054ecf]ik heb 2x met exact dezelfde schijven het probleem gehad. aan de hand daarvan denk ik dat er hardwarematig is mee is wat die bootsector beschadigt [/quote:073b054ecf] Het gebeurd ook gewoon na afsluiten van Windows,een vastgelopen download of door simpel de schijf in een andere PC als slave bij te plaatsen,dus dat lijkt mij niet hardwarematig :-? [quote:073b054ecf]en steeds dit probleem blijft geven. ook na format.[/quote:073b054ecf] Volgens mij veranderd een format niets aan de bootsector,de indeling van de schijf blijft immers hetzelfde. Door de backupbootsector terug te zetten,indien mogelijk,is het probleem redelijk vaak op te lossen. Het valt mij op dat het zelden een FAT32 schijf betreft,maar vrijwel altijd een NTFS geformatteerde schijf,maar wellicht heb jij andere ervaringen? Ik denk dat het een zwak punt van het NTFS-bestandssysteem is,zonder daar een goed bewijs van te kunnen leveren overigens. Greetz
Link naar reactie
Het valt mij op dat het zelden een FAT32 schijf betreft,maar vrijwel altijd een NTFS geformatteerde schijf,maar wellicht heb jij andere ervaringen?[quote] wellicht dat ik eens kan proberen om het inderdaad naar een FAT32 te formarteren. ik heb die schijf nog ergens in een hoek liggen :D maar een schijf die konstant problemen geeft met een bootsector, is in mijn beleving een hardware probleem. aangezien het de enige schijf is waarbij dit probleem zich steeds herhaald. althans, bij mij. ik heb dit probleem ook nog nooit met een andere schijf aan de hand gehad. dus ja.. dan ga je toch hardware denken.
Link naar reactie
[quote:0d3ea0408b]wellicht dat ik eens kan proberen om het inderdaad naar een FAT32 te formarteren. ik heb die schijf nog ergens in een hoek liggen [/quote:0d3ea0408b] Naar FAT32 formatteren lost het probleem niet op,laat Testdisk er eens op los,zoals ik in m'n 1e post voorstel. Mooiste is,als je van punt 4 een printscreen kunt plaatsen.
Link naar reactie
en om het mijne dan af te ronden, en wellicht ook een advies kan zijn voor buikstra, ik heb een RMA aangevraagt voor die schijf. bij maxtor. (inmiddels seagate) ik kon mijn schijf geheel kosteloos opsturen naar: SEAGATE TECHNOLOGY, INT'L Koolhovenlaan 1 Schiphol-Rijk 1119 NB Nederland aangezien ik zelf bijna op het schiphol rijk woon, heb ik hem zelf ff langs gebracht. ik krijg binnen enkele dagen een nieuwe toegestuurd :D en dat voor een schijf van 2 jaar oud zonder aankoop bon. service toch? een RMA kun je eventueel aanvragen op: https://store.seagate.com/webapp/wcs/stores/servlet/SgCheckWarrantyView?langId=-1&krypto=lZV0ifY90uy6PUbeNYxmlJ%2FeOamQTU8vX%2FyVcskL7Ra8YMmV34QjfaXbpO6NlvwR%2BTEC3tVdnhJ0%0AtmaQWKyGUNscSUkjrgNNSrX6sZWZFxPTN7qiNOvGlw%3D%3D&ddkey=SgSSORedirect de benodigte gegevens kun je uit het file Drvinf.txt, nadat je de schijf hebt getset met powermax. te downloaden op: http://www.majorgeeks.com/Maxtor_Powermax_d1386.html ik weet niet of buikstra nog reageert, maar dan is het wellicht voor een ander intresant.
Link naar reactie
Ik heb inmiddels via de Seagate/Maxtor site het gratis ter beschikking gestelde programma SpinRite 6.0 gevonden en aan het werk gezet. Dat herkende de schijf en wilde er mee werken. Ik koos voor optie 2, Data Recovery. SpinRite zei eerst dat dat zo'n 4 uur ging duren. Dat ging goed tot 2,5989%. Daarna zei SpinRite dat het zo'n 20 uur zou gaan duren. Daar bleef het ruim 24 uur hangen. Na verloop van tijd produceerde m'n PC voortdurend een ritmisch klikgeluid. SpinRite bleef werken, maar zonder zichtbaar resultaat: de vordering bleef 2,60%. Ik heb het programma toen voorlopig maar beeindigd. Met name het geluid (tik plof tik plof enz. enz.) vond ik toch wel erg vreemd, maar ik heb er nergens iets over kunnen vinden in relatie tot SpinRite. Graag een reactie op deze ervaringen ?! Wat moet ik er van vinden ?
Link naar reactie
[quote:2aa5cbf0d7="wanderer"]Zou je die Drvinf.txt hier willen posten,want dit lijkt meer op andere problemen dan de bootsector. Greetz[/quote:2aa5cbf0d7] ja, het ziet er zo uit: MAXTOR POWERMAX LOG FILE ------------------------- Maxtor PowerMax 4.23 Date Tested: 08/17/2007 Serial Number: Y490KWQE Model Number: Maxtor 6Y160P0 FirmWareRev: YAR41BW0 Cylinders per Drive: 317632 Heads per Cylinder: 16 Max LBA: 320173056 SPT: 63 FE: S57 Advanced Test Result: FAILED Diagnostic Code: dea5b0130 dit is de inhoud van het bestand: Drvinf.txt, dit bestand word automatisch aangemaakt na de test. Op de diskette waarmee je powermax opstart.
Link naar reactie
[quote:f5adb2e11d="Buikstra"]Ik heb inmiddels via de Seagate/Maxtor site het gratis ter beschikking gestelde programma SpinRite 6.0 gevonden en aan het werk gezet. Dat herkende de schijf en wilde er mee werken. Ik koos voor optie 2, Data Recovery. SpinRite zei eerst dat dat zo'n 4 uur ging duren. Dat ging goed tot 2,5989%. Daarna zei SpinRite dat het zo'n 20 uur zou gaan duren. Daar bleef het ruim 24 uur hangen. Na verloop van tijd produceerde m'n PC voortdurend een ritmisch klikgeluid. SpinRite bleef werken, maar zonder zichtbaar resultaat: de vordering bleef 2,60%. Ik heb het programma toen voorlopig maar beeindigd. Met name het geluid (tik plof tik plof enz. enz.) vond ik toch wel erg vreemd, maar ik heb er nergens iets over kunnen vinden in relatie tot SpinRite. Graag een reactie op deze ervaringen ?! Wat moet ik er van vinden ?[/quote:f5adb2e11d] Waarom Testdisk niet even geprobeerd?Het doet niets met de data en het kost ook niets. Greetz
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...