Ga naar inhoud

Bosch bovenlader pompt niet af


An2713

Aanbevolen berichten

Mijn Bosch WOT24381NL/08 bovenlader pompt het water niet weg (storingscode d02). De pomp werkt nog goed, filter en slang zijn niet verstopt en toch die code meteen bij de overgang van spoelen naar wegpompem. Je zou zeggen dat er een sensor is die meet of het water niet weggepompt kan worden. Als deze sensor defect is krijg je de storing en wordt er niks weggepompt. Als deze sensor defect is komt er mogelijk ook geen spanning op de pomp te staan (dat heb ik nog niet gemeten). Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat er vanuit de print geen spanning op de pomp wordt gezet door een defect in de elektronica (de aansluiting op de print is permanent en niet gestekerd). Kan iemand hier iets over zeggen? Zit er zo'n sensor in de machine en waar kan ik die dan vinden?
Link naar reactie
Na het terugplaatsen van de pomp heb ik proefgedraaaid met alleen spoelen+centrifugeren en dat werkte goed. Daarna een was met wasgoed en wasmiddel op 40 graden bonte was: storing d02. Programmaknop op spoelen: water wordt afgepompt enz.. Daarna programma Sport (40 graden): werkt goed. Daarna weer 40 graden bonte was (waar ik dus de storing d02 op kreeg): het programma wordt zonder storing afgewerkt. Geen idee waarom het enkele keren goed gaat en daarna weer die storingscode d02 verschijnt.
Link naar reactie
Als de machine op d02 staat is hij helemaal stil en draait er geen pomp. Ik zou 'm weer moeten uitkasten om te meten of er dan spanning op de pomp staat maar ik weet vrijwel zeker van niet. De pomp doet het goed zowel buiten als in de wasmachine. Het water kan ongehinderd worden weggepompt, alles doet het. Het enige probleem is dat de machine soms op d02 springt en het programma stopt met het water (sop) nog in de kuip. Ik probeer uit te vinden of hij in een bepaalde situatie op storing springt. Zojuist heeft hij keurig de was gedraaid op 40 graden. Ik zal de volgende was op 60 graden draaien. Misschien heeft het iets met de temperatuur te maken.
Link naar reactie
Hallo Harry, Na drie keer wassen is de machine nu weer op d01 gesprongen. Hoe kan ik deze bovenlader resetten? Het is een lastige fout omdat ie het de ene keer goed doet en de andere keer op storing valt (bij hetzelfde programma). Is er misschien een afvoerwater-sensor die zou kunnen haperen? Alvast bedankt voor je tijd!
Link naar reactie
De waterhoogte word gemeten door de http://www.bosch-home.nl/artikeloverzicht/00495775 Deze geeft de waterhoogte, dus "stop met water inlaten" en water laagte, dus "stop met afpompen" terug aan de elektronica. Hij bepaald echter niet wanneer het afpompen gestart moet worden, dat word bepaald door het programma op de elektronica module onder de druk en draaiknop. Blaas voor de zekerheid eerst het slangetje van die nivo regelaar eens goed door. Trek hem hiervoor van de regelaar, blaas goed in het slangetje en zet hem weer terug. Controleeer de module op losse contacten en gesprongen onderdelen.
Link naar reactie
Hallo Harry, Dank voor je tips. Ik heb het slangetje van de niveauregelaaar of pressostaat doorgeblazen en ik heb ook in de pressostaat zelf geblazen, dan hoor je de schakelaar sluiten (een klik) en weer opengaan. Het onderdeel is niet gebarsten en de verbindingen (4 draden) zitten vast. Daarna de machine op spoelen gezet en op het moment dat er afgepompt moet worden komt de melding d02 en wordt er niet afgepompt. Op de pomp stond bijna geen spanning (0,3 V) maar bij het meten van de spanning met de connector losgemaakt van de pomp (dus de spanning vanaf de print zonder aangesloten pomp) meet ik 110 V. Daarna water eruit laten lopen en met de stekker van de wasmachine uit het stopcontact 230 V op de pomp gezet. De pomp draait dan maar wel met allerlei bijgeluiden die ik daarvoor nog niet gehoord heb. Daarom heb ik maar een nieuwe pomp besteld. Geen idee of dat de oplossing is, dat geef ik dan wel door op dit forum. Bedankt voor het delen van je tijd en kennis!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...