Ga naar inhoud

Tikkende harddisk


Aanbevolen berichten

Goedendag, Wie (her) kent het volgende probleem. Nadat ik mijn PC heb afgesloten blijft de harddisk nog minuten (na)tikken. Het tikken duurt soms maar enkele minuten maar in een enkel geval wel 15 tot 30 minuten. Het tikken gaat soms gepaard met afwisselend een harde dan wel zachtere tik en je hoort de fan van de koeling even aangeslingerd worden. Tijdens dit gebeuren werkt de aan/uit knop niet. Je moet dus echt wachten met het gebruik van de PC totdat het getik weer weg is. Volgens mijn hardwareboer is het niet verontrustend en is de PC nog aan het afsluiten. Zal allemaal wel maar vind het toch vreemd overkomen. Iemand suggesties?
Link naar reactie
Je moet je realiseren dat het 'afsluiten' van je pc slechts een electronische schakeling is. Er blijft dus feitelijk spanning op je systeem staan. Ik weet niet wat precies wat de oorzaak van je probleem is, maar ik zou me zo het volgende kunnen voorstellen. Normaal hoor je bij het afsluiten van je pc als laatste een tik. Deze is van je harde schijf als de lees- en schrijfkop in de zgn. parkeerstand wordt gezet. Dit is een plek op de harde schijf waar geen data staat, zodat er bij vervoer geen beschadiging kan optreden. Vroeger was in DOS daar een apart programmaatje voor, tegenwoordig gaat dat automatisch. Waar het een beetje op lijkt is dat de kop moeite heeft om in die parkeerstand te komen en dus blijft tikken. Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat het afsluiten niet voltooid kan worden. Dit doet dan toch een probleem met je harde schijf vermoeden, maar ik weet niet zeker of mijn redenatie de juiste verklaring is. Heb je al geprobeerd de stekker van je PC eruit te halen als hij zo blijft tikken? En start hij vervolgens wel meteen weer op? Geen echte oplossing, maar anders zou je er een verlengsnoer met schakelaar tussen kunnen zetten. Heb je al geprobeerd of je met een DOS opstartdiskette hetzelfde probleem hebt? Het mooiste zou zijn als je over een andere harde schijf kon beschikken om te kijken of je systeem dan wel normaal uitschakelt, maar dan zou je er wel eerst Windows op moeten zetten. Niet makkelijk, maar je zou moeten proberen stapsgewijs mogelijke oorzaken uit te sluiten. Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...