anoniem Geplaatst: 13 juli 2004 Delen Geplaatst: 13 juli 2004 Goedendag, Wie (her) kent het volgende probleem. Nadat ik mijn PC heb afgesloten blijft de harddisk nog minuten (na)tikken. Het tikken duurt soms maar enkele minuten maar in een enkel geval wel 15 tot 30 minuten. Het tikken gaat soms gepaard met afwisselend een harde dan wel zachtere tik en je hoort de fan van de koeling even aangeslingerd worden. Tijdens dit gebeuren werkt de aan/uit knop niet. Je moet dus echt wachten met het gebruik van de PC totdat het getik weer weg is. Volgens mijn hardwareboer is het niet verontrustend en is de PC nog aan het afsluiten. Zal allemaal wel maar vind het toch vreemd overkomen. Iemand suggesties? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2004 heb je nog wel beeld ? en blijft de fan aan of wisselt dat steeds, dus hij gaat steeds ietsjes aan lijkt me eerder een kapotte voeding, dat je hdd steeds in en uitschakeld Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2004 Het gebeurt pas na het afsluiten van Windows. Dus als ik de PC uitschakel. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2004 Blijft er dan nog wel een scherm staan met windows is bezig met afsluiten of iets dergelijks? Of heb je pc al met de aan/uit knop uit gezet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2004 De PC sluit normaal af. Alleen kort daarna begint het getik. En tijdens het tikken kan je de PC niet meer aanzetten. Na een aantal minuten stopt dit en kan je de PC weer normaal aanzetten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2004 Dat aanzetten?Komt ie dan niet in het bios, of komt ie dan alleen tot het windows bootscreen? Als ie echt niets doet moet je gaan kijken of er niet iets mis is met je mobo of je voeding. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2004 Je moet je realiseren dat het 'afsluiten' van je pc slechts een electronische schakeling is. Er blijft dus feitelijk spanning op je systeem staan. Ik weet niet wat precies wat de oorzaak van je probleem is, maar ik zou me zo het volgende kunnen voorstellen. Normaal hoor je bij het afsluiten van je pc als laatste een tik. Deze is van je harde schijf als de lees- en schrijfkop in de zgn. parkeerstand wordt gezet. Dit is een plek op de harde schijf waar geen data staat, zodat er bij vervoer geen beschadiging kan optreden. Vroeger was in DOS daar een apart programmaatje voor, tegenwoordig gaat dat automatisch. Waar het een beetje op lijkt is dat de kop moeite heeft om in die parkeerstand te komen en dus blijft tikken. Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat het afsluiten niet voltooid kan worden. Dit doet dan toch een probleem met je harde schijf vermoeden, maar ik weet niet zeker of mijn redenatie de juiste verklaring is. Heb je al geprobeerd de stekker van je PC eruit te halen als hij zo blijft tikken? En start hij vervolgens wel meteen weer op? Geen echte oplossing, maar anders zou je er een verlengsnoer met schakelaar tussen kunnen zetten. Heb je al geprobeerd of je met een DOS opstartdiskette hetzelfde probleem hebt? Het mooiste zou zijn als je over een andere harde schijf kon beschikken om te kijken of je systeem dan wel normaal uitschakelt, maar dan zou je er wel eerst Windows op moeten zetten. Niet makkelijk, maar je zou moeten proberen stapsgewijs mogelijke oorzaken uit te sluiten. Wim. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2004 'k zou maar vast gaan backuppen... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen