Ga naar inhoud

Terratec Xfire 1024 met -147 Dba ruis ?!


Aanbevolen berichten

[quote:ab2ce0107c="koekeeghan"]Ik heb de rightmark audio analyser test gedaan en daar uit kwam een ruisniveau van -147 Dba en op de site zie ik dat andere kaarten op 90 Dba zitten. Is mijn score acceptabel of moet ik contact opnemen met Terratec ? Zijn er nog andere geluidskaart benchmark tests die ik kan doen?[/quote:ab2ce0107c]Waarom denk je dat dit niet acceptabel zou zijn? In mijn beleving is dit juist een bijzonder laag ruisniveau, nl. 57 decibel [b:ab2ce0107c]lager[/b:ab2ce0107c] dan de die gespecificeerde -90 db. Bedenk dat het om een negatief getal gaat. Ik schat zo in dat de ruis die je hebt voor het gehoor niet waarneembaar is. Jan de Boer
Link naar reactie
Er is nou juist wel ruis die ik kan horen. Storende ruis zelfs. Ik heb mn geluidskaart optisch met mijn versterker verbonden en luister via Jamo Dynamic 80 3 weg speakers. Maar als ik het volume hard zet ontstaat er ruis. Ook als er verder geen geluid afgespeeld wordt hoor ik ruis (met name op hoog volume dus). Ik heb totaal geen verstand van ruismetingen en een min waarde zegt mij dus nix. Maar ik begrijp dat een min waarde gunstig is.
Link naar reactie
Wat die decibel betreft, daarover bestaat wel eens wat spraakverwarring. Maar het drukt altijd een [b:8c918062a9]verhouding[/b:8c918062a9] uit. Bij audioapparatuur spreekt men doorgaans over signaal/ruisverhuiding. Als deze wordt uitgedrukt in decibel, dan betekent dat 10x de logaritme van die verhouding. Zo is 10 decibel = 1 bel, en 1 is de logaritme van het getal 10, en zo is nul decibel de logaritme van het getal 1, ofwel een signaal/ruisverhouding van 1, wat betekent dat het signaalniveau gelijk is aan het ruisniveau. Ik denk niet dat er zo'n slecht product bestaat. Hierop voortredenerend: 90 db betekent dus 9 bel, en 9 is de logaritme van het getal miljard. Bij een signaal/ruis verhouding kun je dit vervolgens op twee manieren definiëren: 1e. Als signaal/ruisverhouding van 90 db. 2e. Als ruisniveau van -90 db. De laatste definitie betekent dus dat het ruisniveau 90 db [b:8c918062a9]beneden[/b:8c918062a9] het signaalniveau ligt, vandaar dat min-teken. Dat je toch behoorlijk ruis hebt, kan ook andere oorzaken hebben. Allereerst, waar gaat die meting over. Over een TerraTec geluidskaart of over een set geluidsboxen. Als het een geluidskaart betreft, die subliem kan zijn, en je hangt er een matige boxenset aan, waarin zich eveneens een matige eindversterker bevindt, ben je nog nergens. Jan de Boer
Link naar reactie
Ok. Uitleg voor gevorderden, maar wel duidelijk. Ik snap het nu. Wat mijn installatie betreft. Ik heb dus een Terratec geluidskaart, een Panasonic (instapmodel 5.1) versterker en Jamo boxen, niet de allerduurste poep maar ook geen rommel. Zelf hoopte ik dat ik nu geen ruis zou hebben. Ik had eerst een PII systeem met onboard geluid en een oud afdanker-versterkertje erbij en u heb ik een AMD XP systeem met een nieuwe versterker en een IDE geluidskaart via een optische kabel erop aangesloten en ik heb nog steeds best veel ruis als ik het volume hoog zet. Waar het vandaan komt is mij nu een raadsel.
Link naar reactie
Sluit dat afdankversterkertje, als je dat nog hebt, eens aan op de ouderwetse manier, en verneem of je dan nog eens of je ruis hebt. Of sluit de nieuwe versterker, als dat kan, aan via gewone kabeltjes in plaats van die optische. Verder: Kunnen de lensjes van die optische verbinding ook vuil zijn? (Glasvezel kabel? Of is het een koperkabel met aan één zijde een omzetter?) Dat kan nl. voor behoorlijke signaalverzwakking zorgen, met als gevolg dat je de volumeregeling noodgedwongen verder open moet draaien dan nodig zou moeten zijn. Gevolg uiteraard meer ruis. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...